Welk merk frame heb je besteld?raven14 schreef: ↑26 mei 2025 14:29 Ik heb zelf ongeveer dezelfde uitdaging gehad (90% weg met een mogelijk uitstapje naar gravel af en toe). Ik heb een licht gravelframe besteld, een 2x12 Di2 road groep met kleinste versnelling 34x34, en voorzie twee wielsets voor weg en gravel. Meer moet dat voor mij niet zijn.
Oriënteren gravel bike die ook goed op de weg kan
Ik vind Canyon ook een puik merk, ze hebben mooi spul. Ooit een MTB gehad van hun. Helaas staat de lease het niet toe om Canyon aan te schaffen. Ik denk dat het met onderhoud en service te maken heeft. Canyon is in principe alleen online te koop.Remcowww schreef: ↑26 mei 2025 14:19 Kijk eens naar de Canyon Grail CF SLX DI2: https://www.canyon.com/nl-nl/gravel-fie ... oduct-grid
Hiermee kun je prima mee de weg, maar ook op de gravelpaden in Limburg. Hij heeft alles wat je zoekt (DT-Swiss wielen, Di2 GRX en 2x11 of 12).
-
fietsvriend
- Forum-lid
- Berichten: 866
- Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17
Waarom zoek je een gravelfiets die de weg op kan en niet een racefiets die de weg af kan? Afgaand op je openingsbericht ga je 80 procent op de weg rijden en 20 procent onverhard. En woon-werkverkeer. Dat kan toch prima op een racefiets? Alle merken hebben tegenwoordig een fiets in het assortiment waar brede banden in kunnen. Ik rij op een Stevens met 30mm voor en 32mm achter. Kun je prima mee onverharde paden op en af. Trek heeft de Domane (tot 38mm) Specialized de Roubaix, Canyon de Endurace. Staar je niet blind op gravel of race, is mijn advies. Zoek een fiets die goed past en waarmee je datgene kan doen dat je wil.
En negeer de mensen die je toch een 1x11 aanpraten. Een dubbele setup is echt prima. Ik heb nooit begrepen waarom mensen voor een 1x11 of 1x12 gaan.
En negeer de mensen die je toch een 1x11 aanpraten. Een dubbele setup is echt prima. Ik heb nooit begrepen waarom mensen voor een 1x11 of 1x12 gaan.
Michiel
Of een allroad/endurance fiets volstaat is een beetje afhankelijk van de aard van die 20% gravel. Als dat (ook) Zuid Limburg is dan zou ik liever een fiets hebben waar 45mm in past. Bijkomend voordeel is dat je dan in de winter ook nog ca. 40mm kwijt kan met spatborden.
-
fietsvriend
- Forum-lid
- Berichten: 866
- Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17
Klopt. Al kan ik me niet voorstellen dat TS 80 procent asfalt fietst en 20 procent enorm zware gravel paden die meer geschikt zijn voor een mtb. Die combi is raar.
Toevallig woon ik ook in Zuid-Limburg. Met 38mm semislick (Vredestein Aventura Seta) op mijn gravelfiets kan ik hier alles aan wat je op een gravelfiets zou moeten willen rijden. Alleen voor bikepacking in het buitenland monteer ik bredere banden. In de winter voldoen diezelfde banden en zet ik spatborden op de fiets.
Toevallig woon ik ook in Zuid-Limburg. Met 38mm semislick (Vredestein Aventura Seta) op mijn gravelfiets kan ik hier alles aan wat je op een gravelfiets zou moeten willen rijden. Alleen voor bikepacking in het buitenland monteer ik bredere banden. In de winter voldoen diezelfde banden en zet ik spatborden op de fiets.
Michiel
Niets mis met 2x11 (er hangen 3 racefietsen met die setup in de schuur), maar als je ziet hoe groot de stappen zijn in de huidige 11 spd cassettes (met niet zelden een 34 als grootste blad), dan kun je net zo goed voor 1x12 gaan. En bij 1x13 zijn de stapjes (afhankelijk van welke cassette je kiest) soms zelfs kleiner. En, zogauw geschreven, op sommige frames past geen voorderailleur (zoals op de open WI.DE van de missus meen ik).fietsvriend schreef: ↑26 mei 2025 18:01 (...)
En negeer de mensen die je toch een 1x11 aanpraten. Een dubbele setup is echt prima. Ik heb nooit begrepen waarom mensen voor een 1x11 of 1x12 gaan.
Minder van toepassing voor TS, maar off road is een 1x setup echt van meerwaarde.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Open Cycle UPPERjackflash schreef: ↑26 mei 2025 17:20Welk merk frame heb je besteld?raven14 schreef: ↑26 mei 2025 14:29 Ik heb zelf ongeveer dezelfde uitdaging gehad (90% weg met een mogelijk uitstapje naar gravel af en toe). Ik heb een licht gravelframe besteld, een 2x12 Di2 road groep met kleinste versnelling 34x34, en voorzie twee wielsets voor weg en gravel. Meer moet dat voor mij niet zijn.

Je hoeft geen MTB paden te rijden om voordeel te hebben van bredere banden. 45mm is beduidend comfortabeler dan 38/40. En op gravel sneller.fietsvriend schreef: ↑26 mei 2025 19:00 Klopt. Al kan ik me niet voorstellen dat TS 80 procent asfalt fietst en 20 procent enorm zware gravel paden die meer geschikt zijn voor een mtb. Die combi is raar.
Toevallig woon ik ook in Zuid-Limburg. Met 38mm semislick (Vredestein Aventura Seta) op mijn gravelfiets kan ik hier alles aan wat je op een gravelfiets zou moeten willen rijden. Alleen voor bikepacking in het buitenland monteer ik bredere banden. In de winter voldoen diezelfde banden en zet ik spatborden op de fiets.
Maar met 38/40 kan ook heel veel. Dat is zeker waar. Alleen ben je wel beperkter als dat ook de maximale maat is die in je frame past.
Ik weet niet of de Look 765 Gravel aan jouw eisen voldoet maar volgens mij lijkt die aardig op de 765 voor de weg en sluit dus wel aan wat bij wat jij zoekt. Dit is dan in ieder geval een andere optie en niet zoals de 'doorsnee' opties die hier vaker voorbij komen. Of eventueel de wegversie al gaan daar maar maximaal 34mm bandjes op.
https://www.lookcycle.com/nl-en/product ... avel-bikes
https://www.lookcycle.com/nl-en/product ... avel-bikes
Ride bikes, not tanks!
En half Juni zal Rival en Force XPLR ook naar 13spd gaan dus dan vallen de gaten nog meer mee.53x11 schreef: ↑26 mei 2025 13:50 Dat van die gaten zou wel eens mee kunnen vallen, zeker bij 12, of zelfs 13 (Campy Ekar) speed. Vaak zijn de (relatieve) sprongen tussen de kransjes net zo groot als de sprongen bij een 2x11 groep. Sommige frames bieden niet eens meer de mogelijkheid voor een voorderailleur, al zal dat bij fietsen geschikt voor de weg wel mee vallen.
Uno-X Mobility or bust!
En als je het echt zeker wilt weten, dan kun je altijd uitrekenen hoe de stapjes uitvallen bij jouw voorkeurs-cadans en kruissnelheden. Of je gebruikt daar een handige tool voor. Hier bijvoorbeeld het verschil tussen 1x13 en 2x11. Praktisch hetzelfde bereik, bij 2x 11 heb je effectief 14 of 15 verzetten, bij 1x13 uiteraard 13. Bij 1x13 zijn de stapjes het kleinst bij de hogere snelheden/zwaardere verzetten. Bij 2x11 is dat precies andersom. Persoonlijk vind ik grotere stappen in de verzetten niet zo'n probleem bij geaccidenteerd terrein, waar de snelheid laag is en ook nog eens vaak wisselt, en op het vlakke (snelheid hoger en constanter) vind ik dat juist zeer irritant. Je kunt zelf uiteraard spelen met voorblad(en) en achtercassette om de voor jou ideale verhoudingen te vinden.
(Zelf wissel ik eigenlijk altijd van achtercassette op de racer wanneer ik richting bergen ga. Op de MTB voldoet de 1x12 overal, en kan ik er eventueel voor kiezen om voorop een kleiner blad te plaatsen).
Beetje off-topic, sorry, maar ook een beetje tegenwicht aan berichten waarin je een 1x setup "aangepraat wordt", of juist berichten waarin gemeld wordt dat een 1x setup onlogisch is "vanwege de grote gaten".
(Zelf wissel ik eigenlijk altijd van achtercassette op de racer wanneer ik richting bergen ga. Op de MTB voldoet de 1x12 overal, en kan ik er eventueel voor kiezen om voorop een kleiner blad te plaatsen).
Beetje off-topic, sorry, maar ook een beetje tegenwicht aan berichten waarin je een 1x setup "aangepraat wordt", of juist berichten waarin gemeld wordt dat een 1x setup onlogisch is "vanwege de grote gaten".
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?