Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Tour de France 2025

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 21 mei 2025 23:14

Ik heb er toch wat gemengde gevoelens over hoor. Aan de ene kant lijkt het me mooi om een finale te kijken waar echt nog iets kan gebeuren ipv de standaard defilés.
Maar wat als het klassement een secondenspel blijkt? Dan kun je na drie harde weken koersen zomaar je positie in het klassement verliezen door pech, lekke banden of valpartijen.
Om nog maar te zwijgen van idioten in het massapubliek.
En dan heb je de van Aert’s, vd poel’s, Pedersens, etc die hun kans ruiken maar hun positie moeten claimen tov de klassementsmannen die ook vooraan willen zitten op die laatste passage van dat smalle klimmetje.

Gedrang, gevaarlijk en chaos?

Het is niet te vergelijken met een klassieker waar er al veel harde kilometers aan vooraf gegaan zijn, nee er is een wandel etappe aan vooraf gegaan waarbij iedereen die meent te kunnen winnen nog relatief fris zit (na drie weken harde koers)

Er vallen sowieso wat renners uit gaandeweg de hele Tour dus niet alle ploegen zijn meer compleet.

Ik weet het niet, op zich een mooi concept om de laatste etappe wat meer kleur te geven maar een tijdrit zou beter passen als laatste etappe!
Adversity is the Catalyst of Change

Fietsgenieter
Forum-lid

Fietsgenieter 21 mei 2025 23:38

Dit nodigt inderdaad wel uit tot chaotisch gedrang. Maak er dan een echte klassieke etappe van.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 22 mei 2025 06:51

Dat moeten de renners dan maar zelf doen en niet champagne zuipende als een stel bejaarden rondrijden.
Campagnolo Ultra Dork

ColumsbusMJ
Forum-lid

ColumsbusMJ 22 mei 2025 07:06

Traditie = traditie. Wat een conservatief geouwehoer.

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 22 mei 2025 09:56

Ernie C. schreef: 22 mei 2025 06:51 Dat moeten de renners dan maar zelf doen en niet champagne zuipende als een stel bejaarden rondrijden.
Ik ben sowieso fan van koers op de laatste dag. Dan ben je van dat champagne gedoe af.

Of dit de juiste keuze is om te eindigen gaan we zien. Ik denk dat je niet veel smaakjes hebt als je in Parijs wilt finishen.
Drali Onice - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

pino
Forum-lid HC

pino 22 mei 2025 10:21

Ik stel voor als finale de Col de la Loze vanaf Courchevel en daarna finish omlaag in Meribel.
Niet zijken maar reiden !

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 22 mei 2025 12:54

Optie zou ook nog kunnen zijn dat er in laatste etappe geen tijdsverschillen meer zijn. Dan heb je wel strijd om etappezege, geen risico op misvormt klassement.

Maar dat zou ik wel een zwaktebod vinden. Gewoon koersen tot t bittere eind

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 22 mei 2025 15:33

Dat moet je alleen doen in extreme omstandigheden zoals in de Giro een paar jaar terug.

Ik zie het probleem niet van zo,n etappe. Regen op de champs is ook een gevaar als je nog 10 rondjes moet.
Bij een normale Tour waar het klassement op minimaal een minuut staat van elkaar ga je die hier niet meer vooraan zien.

Probleem zit hem erin dat elk evenement tot de laatste seconde spannend moet zijn anders haken er mensen af. Wij hier zijn niet het gemiddelde kijk publiek wij zijn een uitstervend ras. De jonge generatie vind het wielrennen helemaal niets, jammer voor ons maar het gaat echt drastisch veranderen, zeker als er geen VDP meer is zullen de kijkcijfers als een malle inklappen onder dat publiek.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 22 mei 2025 15:39

Idem F1 als Verstappen stopt.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 22 mei 2025 15:50

Internationaal is F1 toch wel een grote sport, die redden het echt wel zonder de een of andere coureur.
Wielrennen daarintegen dreigt langzaam weg te zakken naar een soort van Belgische en Franse folklore.
In Italie en Nederland wil het grote publiek nog wel enthousiast worden van een succesvolle landgenoot, maar daar houd het wel een beetje mee op heb ik het idee.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 22 mei 2025 15:54

CampaYolo schreef: 22 mei 2025 15:50 Internationaal is F1 toch wel een grote sport, die redden het echt wel zonder de een of andere coureur.
Wielrennen daarintegen dreigt langzaam weg te zakken naar een soort van Belgische en Franse folklore.
In Italie en Nederland wil het grote publiek nog wel enthousiast worden van een succesvolle landgenoot, maar daar houd het wel een beetje mee op heb ik het idee.
Spanje, Colombia, Denemarken (zeker in combinatie met de baan), idem voor Groot Britannië , Noorwegen (iets mindere mate)..,
Weliswaar meer voorbeelden van landen waar het redelijk afhankelijk is van goede landgenoten.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 22 mei 2025 16:00

Misschien was ik wel erg zwartgallig door alleen Italië en Nederland te noemen ja.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.

Plaats reactie