Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.
-
kees0251
- Forum-lid
kees0251
20 mei 2025 21:17
MPolleke schreef: ↑20 mei 2025 16:08
galileo2 schreef: ↑20 mei 2025 15:35
Welke leeftijd versta je onder wat ouder? Als je de conditie onderhoudt, zijn ritten van 100 km geen probleem.
De leeftijd met hartklachten. Volgens sommige cardiologen is dat 25 jaar en ouder
Het zou mooi zijn als we allemaal gezond ouder zouden worden, maar we hebben het niet voor het zeggen. Mocht er toch wat gaan opspelen, dan is een e-bike of e-racer toch een uitkomst.
Ik ben 72 en kan nog mee met zelfs snelle groepen van m'n club... maar zodra dat niet meer lukt is er geen haar op m'n hoofd ( en dat zijn er nog best veel) er aan denkt om dat dan maar elektrisch te gaan doen.
Met afstanden hoef je als oudere al helemaal geen probleem te hebben, da's gewoon te trainen en te onderhouden.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity...
-
Dubbeldekker
- Forum-lid
Dubbeldekker
20 mei 2025 22:24
Wow je bent dus gezegd met een gezond lichaam…
Dat neemt nog niet weg dat er ander mensen zijn die iets minder gelukkig zijn in hun gezondheid.
Ziekte en malheur overkomen je Kees! Je hebt daar vaak geen keuze in.
Ik vind het bijzonder denigrerend om jezelf boven mensen te classificeren die wel wat medische ongemakken tegengekomen in hun leven.
En als die mensen wat plezier en levensvreugde halen uit het buitenzijn, het genieten van de seizoenen en het plezier in bewegen met een beetje hulp van een accu, wie ben jij dan om hen te veroordelen?!
Gun eenieder zijn plezier en levensvreugde
Adversity is the Catalyst of Change
-
Ernie C.
- Forum-lid HC
Ernie C.
20 mei 2025 22:41
Neemt niet weg dat in een wielrenpak op een e-racer 25km/h rijden in het vlakke Nederland wel erg wielrennerrtje spelen is. In je dagelijkse kloffie op een elektrische omafiets kan het ook. Ga je de bergen in, dan heb je weer meer aan de controle en range van de e-mtb zelfs al blijf je op de verharde weg.
Dat maakt de e-racer (en gravelbike) toch echt ook een no go voor mij.
Campagnolo Ultra Dork
-
pino
- Forum-lid HC
pino
20 mei 2025 23:13
Bij toenemende gebreken lijkt me een snelheidsbeperking van het vervoermiddel niet gek in het huidige Nederlandse verkeersbeeld.
De snelheid van 25 km/uur is eigenlijk alleen relevant in dit vlakke land waar kutremsystemen als rollerbrake en terugtraprem gemeengoed zijn.
In "normale" landen is de snelheidsbeperking zelden merkbaar. Omhoog ga je toch wel langzamer en omlaag sneller.
Niet zijken maar reiden !
-
rene
- Forum-lid HC
rene
20 mei 2025 23:54
Dubbeldekker schreef: ↑20 mei 2025 22:24
Wow je bent dus gezegd met een gezond lichaam…
Dat neemt nog niet weg dat er ander mensen zijn die iets minder gelukkig zijn in hun gezondheid.
Ziekte en malheur overkomen je Kees! Je hebt daar vaak geen keuze in.
Ik vind het bijzonder denigrerend om jezelf boven mensen te classificeren die wel wat medische ongemakken tegengekomen in hun leven.
En als die mensen wat plezier en levensvreugde halen uit het buitenzijn, het genieten van de seizoenen en het plezier in bewegen met een beetje hulp van een accu, wie ben jij dan om hen te veroordelen?!
Gun eenieder zijn plezier en levensvreugde
+10, zelf zou ik - mocht het lichamelijk niet meer zo makkelijk gaan - zeker kiezen voor een e-racer. Ik heb er diverse gezien op de Alpe d’Huez. Oudere maar ook minder capabele mensen die op de e-racer naar boven gingen. Ik zie me wel gaan hoor als ik een jaar of 75 ben. Heerlijk omhoog peddelend, genieten van het uitzicht en daarna rustig afdalen. De tijd dat ik de Tour nog wou winnen ligt dan al ver achter me.

Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless

-
derxx
- Forum-lid
derxx
20 mei 2025 23:55
Mijn zwager (58jr jong) heeft sinds een jaar of 2 een long probleem, waardoor hij in de problemen komt als hij zwaardere inspanningen moet doen. Hij is wel een fervent wielrenner + mtb-er (in de jaren 90 diverse malen goud gefietst in de Marmotte, daarna tot 2010 nog veel cx wedstrijden gedaan).
Maargoed, sinds die problemen heeft ie dus een e-mtb, en kan zo nog met zn maten het bos in.
-
scottpch64
- Forum-lid
scottpch64
21 mei 2025 07:33
Ik rijd geregeld mijn ritten doordeweeks met een man van 80jr op een elektrische Cannondale Topstone, die man rijd elke dag!
Ritten met mij doet hij op de elektrische fiets en op een "gewone" BMC Teammachine wanneer hij met gelijkgestemden kwa leeftijd rijdt, met de BMC is het tempo dan wat lager...
Mooi dat hij dit nog kan en is ideaal wanneer er veel wind staat!
-
daniel1975
- Forum-lid HC
daniel1975
21 mei 2025 07:40
Mijn schoonvader is ook zo'n dinosaurier die in het verleden is blijven hangen. Verdomd het om een ebike te kopen, ook niet voor mijn schoonmoeder (kankerpatient, gaat verder wel goed). Dus veroordeeld tot rondjes rond de kerk want ze durven niet verder weg ivm snel opkomende vermoeidheid.
"Beter die korte rondjes zelf fietsen, dan lang op een ebike". Droom lekker verder......
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
Ernie C.
- Forum-lid HC
Ernie C.
21 mei 2025 09:09
scottpch64 schreef: ↑21 mei 2025 07:33
Ik rijd geregeld mijn ritten doordeweeks met een man van 80jr op een elektrische Cannondale Topstone, die man rijd elke dag!
Ritten met mij doet hij op de elektrische fiets en op een "gewone" BMC Teammachine wanneer hij met gelijkgestemden kwa leeftijd rijdt, met de BMC is het tempo dan wat lager...
Mooi dat hij dit nog kan en is ideaal wanneer er veel wind staat!
Een opgevoerde Topstone dan?
Campagnolo Ultra Dork
-
53x11
- Forum-lid HC
53x11
21 mei 2025 09:12
daniel1975 schreef: ↑21 mei 2025 07:40
Mijn schoonvader is ook zo'n dinosaurier die in het verleden is blijven hangen. Verdomd het om een ebike te kopen, ook niet voor mijn schoonmoeder (kankerpatient, gaat verder wel goed). Dus veroordeeld tot rondjes rond de kerk want ze durven niet verder weg ivm snel opkomende vermoeidheid.
"Beter die korte rondjes zelf fietsen, dan lang op een ebike". Droom lekker verder......
Jouw schoonvader klinkt als een koppig man. Had mijn eigen vader/moeder of schoonvader/moeder kunnen zijn. Of ikzelf over 30 jaar.
Maar goed, wat was het onderwerp van dit draadje ook alweer? Of is dat een domme vraag

"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me."
T.Krabbé
baanfiets kopen?
-
kxlight
- Forum-lid HC
kxlight
21 mei 2025 09:28
Over het algemeen vind ik het niet zo gek dat ouderen (ingegeven door de natuur) ook wat langzamer gaan fietsen... ze krijgen toch de neiging net wat minder soepel achterom te kijken als ze afslaan, reactievermogen neemt doorgaans ook af met de leeftijd. Zicht neemt af. Dus om dan met al die afnemende capaciteiten juist op n snellere fiets te gaan zitten...
-
synapse
- Forum-lid
synapse
21 mei 2025 10:09
Het lijkt mij geweldig om, als het zonder hulp niet meer lukt, toch nog rondjes in de heuvels en bergen te kunnen rijden.
Genieten van de omgeving, de wind door de ventilatiegaten in de helm....
Snelheid is voor mij allang geen issue meer.
Maar ik denk dat Kees nog nog met 5 kransjes achter (14/16/18/20/22) tegen viaducten opknalt met 32Km/u

Courir c'est mourir un peu