50-34 naar 52-39
Een 52 is voor de meeste wielertoeristen enkel 'nuttig' wanneer je wilt bijtrappen bij heel lichte afdalingen waar je zo tot ongeveer, naargelang de omstandigheden, een max. van 70 per uur kunt halen. Een cadans van 90 op de 50-11 = 53 km/h, een cadans van 100 en je zit al aan de 59 per uur.
50-34 met 11-34 achter vind ik alleen fijn bij ritten met serieuze klimmen. Dan kun je de cadans tenminste hoog houden. Wanneer ik echt power in de benen zou hebben dan zou ik opteren voor 52-36 met 11-28 of 11-30 achter.
Ja, moet wel werken. In theorie is een Shimano 39 binnenblad gemaakt om met een 53 te werken, maar in de praktijk werkt ‘t perfect. Je zou er eventueel ook nog een 36 binnenblad bij kunnen nemen, mocht je eens in serieus bergachtig gebied gaan fietsen.
Ik heb zelf een 53-39 crank en vind dat voor Nederland en België een perfecte combinatie, omdat je toch meestal vlak rijdt en op het binnenblad heb je zo rond de 30 per uur een fijne kettinglijn. De Koppenberg fiets je hopelijk toch niet dagelijks op
Ik heb zelf een 53-39 crank en vind dat voor Nederland en België een perfecte combinatie, omdat je toch meestal vlak rijdt en op het binnenblad heb je zo rond de 30 per uur een fijne kettinglijn. De Koppenberg fiets je hopelijk toch niet dagelijks op

- Mehekachtohapi
- Forum-lid
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26
Een ketting vind ik mooier lopen op grotere kransjes achter en de ketting en tandwielen slijten minder hard omdat de kracht over meer tandjes wordt verdeeld. Ik rij op het vlakke nog steeds 42/53 (en 12-27) en ook regelmatig op de 53. Ik rij op de 42 tot ca. 37/38 km/u lekker (geen cross-chaining) en voor de wind schakel ik best vaak op het grote blad. Zeker als ik in een groepje rijdt. Alleen voor Limburg en de Ardennen schakel ik over op 36/52 en een 29 of 32 als grootste achter (zonder de VD bij te hoeven stellen trouwens).
Adviezen van fabrikanten zijn meestal 39/53, maar een 42 werkt net zo goed. maar het moet wel bij je passen qua rijden natuurlijk.
Adviezen van fabrikanten zijn meestal 39/53, maar een 42 werkt net zo goed. maar het moet wel bij je passen qua rijden natuurlijk.
- Mehekachtohapi
- Forum-lid
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26
Ik rij een hoog beenritme ja. 42-14, soms nog 13 dan en zeker 100-110 rpm. Dat is al gauw 38 hoor.
Ik rij al jaren zonder computertje, alleen met een Garmin horloge, dus ik zie het niet meer direct in beeld
Ik rij al jaren zonder computertje, alleen met een Garmin horloge, dus ik zie het niet meer direct in beeld

Constant een cadans van meer dan 100 trappen is haast absurd te noemen. Maar ja, de wonderen zijn de wereld niet uit.
En als je dan toch graag altijd als een koffiemolentje rond rijdt, steek u een compact (50-34). Je rijdt liever op grote kransjes. Met een cadans van 110 rijd je met een 50/18 38 km/h, dat zijn grotere bladen dan uw 42-14, hé.

En als je dan toch graag altijd als een koffiemolentje rond rijdt, steek u een compact (50-34). Je rijdt liever op grote kransjes. Met een cadans van 110 rijd je met een 50/18 38 km/h, dat zijn grotere bladen dan uw 42-14, hé.
Toch altijd eigenaardig dat er eens over snelheden gepraat wordt, die net wat boven dat van de gemiddelde wielertoerist liggen, er onmiddellijk van die 'bedenkelijke' opmerkingen over gemaakt dienen te worden. En als het u dan toch oh zo echt interesseert. Ja, ik rijd zo soms wel eens een wedstrijd of GranFondo...
Nu tevreden?
Nu tevreden?
-
- Forum-lid
- Berichten: 1746
- Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36
Gun je familie en vrienden de humblebrag, alsof mensen op een forum het interesseert wat je gemiddelde is.