Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

N.eelis
Forum-lid
Berichten: 412
Lid geworden op: 25 feb 2017 11:35

N.eelis 20 mei 2025 09:16

N.eelis schreef: 19 mei 2025 10:21
Ramon73 schreef: 17 mei 2025 18:37
N.eelis schreef: 16 mei 2025 13:19
De rand van de band moet in de velgrand grijpen. Dat gaat gepaard met een plop. Ik rij al heel wat jaren tubeless op mountainbike en gravelbike, nog niet meegemaakt dat een band niet plopt
Visueel klopt alles, band ligt ook goed in de velg. Nergens loopt er wat uit ook, banden staan nu sinds vrijdag op druk zonder afname.
Toch ff gechecked, gisteren bandje leeg laten lopen, de band trok zich hiermee los van de velg ( met een plop) dus hij zat wel degelijk goed. Daarna weer op druk gebracht en nu wel twee plopjes. :winkthumb:

Justrace
Forum-lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 11 feb 2025 10:54

Justrace 20 mei 2025 09:32

Ik heb zelf conti gp5000 tlr banden die er al enkele 100'en kilometers op zitten (met biba) en wil ze nu tubeless maken. Heb nu orange seal endurance sealant binnengekregen, maar heb geen compressor. Afgaand op bovenstaande reacties kan ik mij de moeite dus besparen om het überhaupt te proberen zonder compressor? Heb evt wel de nodige co2 patronen liggen.
Sowieso heb ik een beetje spijt dat ik die veel te dure conti's, dure sealant en andere rommel heb gekocht. Had beter tpu kunnen kiezen, minder gedoe, goedkoop, geen sealant rommel, geen onderhoud en qua gewicht zal het weinig verschil maken.
Laatst gewijzigd door Justrace op 20 mei 2025 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9344
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 20 mei 2025 09:39

Janjan schreef: 16 mei 2025 20:40 Het is wel een must dat de band zich overal goed in de velg zet. Of je geplop gehoord hebt of niet, belangrijk is dat je altijd visueel controleert of de band aan beide zijden rondom helemaal goed zit. Bij de meeste banden zie je dat heel snel aan de referentielijn op de band die net boven de velgrand uitsteekt.
Dat dus. Meestal een plop(je) als de band tegen de velgrand schiet, maar soms ook niet. Gewoon goed kijken of de band rondom goed zit (de meeste MTB banden hebben daar zelfs een indicatie-lijntje voor).

Gisteren heb ik het na een uur opgegeven met een hardnekkige MTB band (Magic Mary, die zijn vrij stug). Wil maar niet op de velgrand schieten. Compressor, band handmatig in de velgrand duwen, velgkern eruit, spanband rondom de band, proberen met een binnenbandje tenminste 1 kant goed te krijgen (zodra de band leegloopt schieten beide kanten van de velgrand af...): de hele trukendoos open gehad.
Nu maar gemonteerd met binnenband op de hoogste druk die ik nog aandurf om de boel een beetje te vormen en op te rekken. Over een paar dagen maar weer een nieuwe poging....

Nog tips waar ik niet aan gedacht heb? De ervaring met dit soort hardnekkige band-velg combi's leert dat als er maar tenminste een deel van de band goed op de velgrand ligt, het uiteindelijk wel lukt. Maar zover kom ik dus geeneens...


Justrace schreef: 20 mei 2025 09:32 Ik heb zelf conti gp5000 tlr banden die er al enkele 100'en kilometers op zitten (met biba) en wil ze nu tubeless maken. Heb nu orange seal endurance sealant binnengekregen, maar heb geen compressor. Afgaand op bovenstaande reacties kan ik mij de moeite dus besparen om het überhaupt te proberen zonder compressor? Heb evt wel de nodige co patronen liggen.
Sowieso heb ik een beetje spijt dat ik die veel te dure conti's, dure sealant en andere rommel heb gekocht. Had beter tpu kunnen kiezen, minder gedoe, goedkoop, geen sealant rommel, geen onderhoud en qua gewicht zal het weinig verschil maken.
Met een CO2 patroon lukt ook (let er wel op dat je niet wil dat je sealant bevriest, dus ventiel aan de bovenkant.) Soms lukt het zelfs met een vloerpomp. Je hebt er al mee gereden, dus grote kans dat de band wat soepeler is geworden en het tubeless maken daarmee makkelijker gaat.
Overigens zie ik de meerwaarde niet van tubeless voor banden die je niet op flink lage druk rijdt. Ik reed eerder ook altijd tubeless met mijn woon-werk fiets ivm minder kans op lekrijden, maar na net iets te vaak meegemaakt te hebben dat de sealant het lek toch niet wil dichten (en dan wordt een bandje monteren onderweg ineens een kliederboel), toch maar terug overgestapt op binnenbanden (deze 35 mm banden rijd ik op 3-4 bar, dus bang voor een stootlek met biba ben ik hier toch niet)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6859
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 20 mei 2025 10:19

En het was zo mooi, tubeless voor de racefiets 🥺
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3795
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 20 mei 2025 11:36

derxx schreef: 19 mei 2025 16:43
fietsslak schreef: 18 mei 2025 23:27 Na alweer een niet-sealend, langzaam lek ben ik weer even klaar met tubeless.
Nu 3x met Conti 5000 TR, telkens met een bijna onzichtbaar gaatje dat met nu twee verschillende sealants (docblue en peaty’s biofibre) kansloos is: leek een paar ritten te houden, iig tot rond 4 bar, maar liep nu opeens van 5 bar naar <2 bar in 50km.

Ja, ik weet dat ik het gat ook van binnen kan plakken, maar dat kan ik met een (tpu) biba ook. En bandje wisselen scheelt een enorme berg irritatie onderweg tov alles onder de witte smurrie.

Toegegeven, nu met butylbandje voelt het wel even anders, zeker bij slechter asfalt.

Sorry, /rant
Ik heb ook echt enorm veel problemen gehad met Conti GP5000 om deze tubeless te gebruiken. Gaatjes die niet dichten, elke rit moeten pompen omdat er weer 1 bar minder in zit, Banden die erg moeilijk op de velg te krijgen zijn, etc.

Ik herken dit niet. Op alle wegwielen (4 paar) waarop ik tubeless gebruik, heb ik GP5000 STR zitten. Telkens was het eenvoudig om de banden erop te leggen en tubeless te krijgen zonder truukjes. Drukverlies is er zeker, maaar binnen de perken (2x pompen per week).

En ik heb in de laatste 2 jaar met de Conti nog maar 1 lek gehad die onvoldoende kon gedicht worden door de Orange Seal sealant - dat was dan op een 25mm band op een smalle velg en dus onder relatief hoge druk. Die bandbreedte is natuurlijk niet ideaal voor gebruik zonder binnenbandjes maar zelfs dan geef ik de voorkeur aan tubeless, omwille van het rijcomfort bij lagere druk.
Afbeelding

Justrace
Forum-lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 11 feb 2025 10:54

Justrace 20 mei 2025 11:54

Oke Raven14 heeft mij overtuigd om het toch maar wel te proberen, 1 lek in twee jaar teken ik voor. Heb ook pluggen gekocht voor die keer dat het gat niet dicht gaat. Moet ook zeggen dat mijn TLR conti 5000's een stuk makkelijker op de velg gingen dan de normale 5000's op mijn andere racefiets, en ze plopten meteen in de velg maar goed, dat was met binnenband dus dat is niet zo moeilijk.

arnold
Forum-lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 01 mar 2014 15:30
Locatie: Haarlem

arnold 20 mei 2025 13:17

Justrace schreef: 20 mei 2025 09:32 Ik heb zelf conti gp5000 tlr banden die er al enkele 100'en kilometers op zitten (met biba) en wil ze nu tubeless maken. Heb nu orange seal endurance sealant binnengekregen, maar heb geen compressor. Afgaand op bovenstaande reacties kan ik mij de moeite dus besparen om het überhaupt te proberen zonder compressor? Heb evt wel de nodige co2 patronen liggen.
Sowieso heb ik een beetje spijt dat ik die veel te dure conti's, dure sealant en andere rommel heb gekocht. Had beter tpu kunnen kiezen, minder gedoe, goedkoop, geen sealant rommel, geen onderhoud en qua gewicht zal het weinig verschil maken.
je hoeft geen compressor te kopen. Deze voldoet prima om je band er op te krijgen
https://www.mantel.com/schwalbe-tire-bo ... eless-pomp
Orbea Orca M35I
Super Six Evo Hi Mod Disc Ultegra DI2
CaadX Ultegra

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2489
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 20 mei 2025 14:13

arnold schreef: 20 mei 2025 13:17
Justrace schreef: 20 mei 2025 09:32 Ik heb zelf conti gp5000 tlr banden die er al enkele 100'en kilometers op zitten (met biba) en wil ze nu tubeless maken. Heb nu orange seal endurance sealant binnengekregen, maar heb geen compressor. Afgaand op bovenstaande reacties kan ik mij de moeite dus besparen om het überhaupt te proberen zonder compressor? Heb evt wel de nodige co2 patronen liggen.
Sowieso heb ik een beetje spijt dat ik die veel te dure conti's, dure sealant en andere rommel heb gekocht. Had beter tpu kunnen kiezen, minder gedoe, goedkoop, geen sealant rommel, geen onderhoud en qua gewicht zal het weinig verschil maken.
je hoeft geen compressor te kopen. Deze voldoet prima om je band er op te krijgen
https://www.mantel.com/schwalbe-tire-bo ... eless-pomp
Die werkt wel, maar in mijn ervaring alleen met de ventielkern verwijderd. Als ik een CO2 patroon opoffer kan ik die wel altijd gewoon laten zitten, dat is dan net wat praktischer.

derxx
Forum-lid
Berichten: 1232
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 20 mei 2025 15:24

raven14 schreef: 20 mei 2025 11:36
derxx schreef: 19 mei 2025 16:43
Ik heb ook echt enorm veel problemen gehad met Conti GP5000 om deze tubeless te gebruiken. Gaatjes die niet dichten, elke rit moeten pompen omdat er weer 1 bar minder in zit, Banden die erg moeilijk op de velg te krijgen zijn, etc.
Ik herken dit niet. Op alle wegwielen (4 paar) waarop ik tubeless gebruik, heb ik GP5000 STR zitten. Telkens was het eenvoudig om de banden erop te leggen en tubeless te krijgen zonder truukjes. Drukverlies is er zeker, maaar binnen de perken (2x pompen per week).

En ik heb in de laatste 2 jaar met de Conti nog maar 1 lek gehad die onvoldoende kon gedicht worden door de Orange Seal sealant - dat was dan op een 25mm band op een smalle velg en dus onder relatief hoge druk. Die bandbreedte is natuurlijk niet ideaal voor gebruik zonder binnenbandjes maar zelfs dan geef ik de voorkeur aan tubeless, omwille van het rijcomfort bij lagere druk.
Ik heb natuurlijk geen honderden banden getest, maar na 3 banden die alle 3 vrij snel last hadden van kleine sneetjes en lekken die niet dicht gingen (al gebruikte ik toen wel Doc Blue ipv Orangeseal) vond ik het goed geweest. Het erop leggen was bij mij zowel op DT Swiss PR1600 als FFWD F4-R een drama, en niet te doen zonder bandenlichters/tiremonkey achtige dingen. De Schwalbe Pro One TLE leg ik zonder gereedschap erop. Als je toch een keer pech hebt en een binnenband zou moeten steken is het toch wel een fijn idee als het met de hand kan.
Maargoed, als jij blij bent met de GP5000 vooral blijven gebruiken, net zoals ik gewoon de Schwalbe blijf gebruiken.
Afbeelding

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6859
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 20 mei 2025 17:31

Sowieso rij ik niet veel lek dus terug naar TPU binnenbanden. Heb 1,5 jaar tubeless gereden - 1x klein lekje. Sinds 1,5 jaar weer gewoon met TPU biba’s en nog geen lek gereden. Wel 1x nieuwe TPU lek bij ventiel bij eerste montage.

Voordeel van TPU dat bij testen verschillende combinaties is dat het geen geklieder geeft. Geen latex meuk in de banden, en lichtere combi met TPU.

Nog 2 sets tubeless banden in de verkoop sectie voor niet vé.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

derxx
Forum-lid
Berichten: 1232
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 20 mei 2025 23:57

Licht maakt bij mijn gewicht niet meer zoveel uit 😅 Comfort van lage druk zonder het risico op snakebite is voor mij de reden om tubeless te gaan
Afbeelding

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6859
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 21 mei 2025 08:53

derxx schreef: 20 mei 2025 23:57 Licht maakt bij mijn gewicht niet meer zoveel uit 😅 Comfort van lage druk zonder het risico op snakebite is voor mij de reden om tubeless te gaan
Wat versta je onder lage druk. Het is nagenoeg onmogelijk om mijn 30mm Vittoria Corsa op de velg te krijgen ( snakebite ) met 3 Barg. En 3 Barg is voldoende qua comfort.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Plaats reactie