Toch ff gechecked, gisteren bandje leeg laten lopen, de band trok zich hiermee los van de velg ( met een plop) dus hij zat wel degelijk goed. Daarna weer op druk gebracht en nu wel twee plopjes.

Fiets Magazine nr. 5-2025 (incl. de zomer special) is nu verkrijgbaar! Bestel jouw exemplaar zonder verzendkosten in onze shop, voor jezelf of als cadeau voor iemand anders!
Toch ff gechecked, gisteren bandje leeg laten lopen, de band trok zich hiermee los van de velg ( met een plop) dus hij zat wel degelijk goed. Daarna weer op druk gebracht en nu wel twee plopjes.
Dat dus. Meestal een plop(je) als de band tegen de velgrand schiet, maar soms ook niet. Gewoon goed kijken of de band rondom goed zit (de meeste MTB banden hebben daar zelfs een indicatie-lijntje voor).Janjan schreef: ↑16 mei 2025 20:40 Het is wel een must dat de band zich overal goed in de velg zet. Of je geplop gehoord hebt of niet, belangrijk is dat je altijd visueel controleert of de band aan beide zijden rondom helemaal goed zit. Bij de meeste banden zie je dat heel snel aan de referentielijn op de band die net boven de velgrand uitsteekt.
Met een CO2 patroon lukt ook (let er wel op dat je niet wil dat je sealant bevriest, dus ventiel aan de bovenkant.) Soms lukt het zelfs met een vloerpomp. Je hebt er al mee gereden, dus grote kans dat de band wat soepeler is geworden en het tubeless maken daarmee makkelijker gaat.Justrace schreef: ↑20 mei 2025 09:32 Ik heb zelf conti gp5000 tlr banden die er al enkele 100'en kilometers op zitten (met biba) en wil ze nu tubeless maken. Heb nu orange seal endurance sealant binnengekregen, maar heb geen compressor. Afgaand op bovenstaande reacties kan ik mij de moeite dus besparen om het überhaupt te proberen zonder compressor? Heb evt wel de nodige co patronen liggen.
Sowieso heb ik een beetje spijt dat ik die veel te dure conti's, dure sealant en andere rommel heb gekocht. Had beter tpu kunnen kiezen, minder gedoe, goedkoop, geen sealant rommel, geen onderhoud en qua gewicht zal het weinig verschil maken.
Ik herken dit niet. Op alle wegwielen (4 paar) waarop ik tubeless gebruik, heb ik GP5000 STR zitten. Telkens was het eenvoudig om de banden erop te leggen en tubeless te krijgen zonder truukjes. Drukverlies is er zeker, maaar binnen de perken (2x pompen per week).derxx schreef: ↑19 mei 2025 16:43Ik heb ook echt enorm veel problemen gehad met Conti GP5000 om deze tubeless te gebruiken. Gaatjes die niet dichten, elke rit moeten pompen omdat er weer 1 bar minder in zit, Banden die erg moeilijk op de velg te krijgen zijn, etc.fietsslak schreef: ↑18 mei 2025 23:27 Na alweer een niet-sealend, langzaam lek ben ik weer even klaar met tubeless.
Nu 3x met Conti 5000 TR, telkens met een bijna onzichtbaar gaatje dat met nu twee verschillende sealants (docblue en peaty’s biofibre) kansloos is: leek een paar ritten te houden, iig tot rond 4 bar, maar liep nu opeens van 5 bar naar <2 bar in 50km.
Ja, ik weet dat ik het gat ook van binnen kan plakken, maar dat kan ik met een (tpu) biba ook. En bandje wisselen scheelt een enorme berg irritatie onderweg tov alles onder de witte smurrie.
Toegegeven, nu met butylbandje voelt het wel even anders, zeker bij slechter asfalt.
Sorry, /rant
je hoeft geen compressor te kopen. Deze voldoet prima om je band er op te krijgenJustrace schreef: ↑20 mei 2025 09:32 Ik heb zelf conti gp5000 tlr banden die er al enkele 100'en kilometers op zitten (met biba) en wil ze nu tubeless maken. Heb nu orange seal endurance sealant binnengekregen, maar heb geen compressor. Afgaand op bovenstaande reacties kan ik mij de moeite dus besparen om het überhaupt te proberen zonder compressor? Heb evt wel de nodige co2 patronen liggen.
Sowieso heb ik een beetje spijt dat ik die veel te dure conti's, dure sealant en andere rommel heb gekocht. Had beter tpu kunnen kiezen, minder gedoe, goedkoop, geen sealant rommel, geen onderhoud en qua gewicht zal het weinig verschil maken.
Die werkt wel, maar in mijn ervaring alleen met de ventielkern verwijderd. Als ik een CO2 patroon opoffer kan ik die wel altijd gewoon laten zitten, dat is dan net wat praktischer.arnold schreef: ↑20 mei 2025 13:17je hoeft geen compressor te kopen. Deze voldoet prima om je band er op te krijgenJustrace schreef: ↑20 mei 2025 09:32 Ik heb zelf conti gp5000 tlr banden die er al enkele 100'en kilometers op zitten (met biba) en wil ze nu tubeless maken. Heb nu orange seal endurance sealant binnengekregen, maar heb geen compressor. Afgaand op bovenstaande reacties kan ik mij de moeite dus besparen om het überhaupt te proberen zonder compressor? Heb evt wel de nodige co2 patronen liggen.
https://www.mantel.com/schwalbe-tire-bo ... eless-pomp
Ik heb natuurlijk geen honderden banden getest, maar na 3 banden die alle 3 vrij snel last hadden van kleine sneetjes en lekken die niet dicht gingen (al gebruikte ik toen wel Doc Blue ipv Orangeseal) vond ik het goed geweest. Het erop leggen was bij mij zowel op DT Swiss PR1600 als FFWD F4-R een drama, en niet te doen zonder bandenlichters/tiremonkey achtige dingen. De Schwalbe Pro One TLE leg ik zonder gereedschap erop. Als je toch een keer pech hebt en een binnenband zou moeten steken is het toch wel een fijn idee als het met de hand kan.raven14 schreef: ↑20 mei 2025 11:36Ik herken dit niet. Op alle wegwielen (4 paar) waarop ik tubeless gebruik, heb ik GP5000 STR zitten. Telkens was het eenvoudig om de banden erop te leggen en tubeless te krijgen zonder truukjes. Drukverlies is er zeker, maaar binnen de perken (2x pompen per week).
En ik heb in de laatste 2 jaar met de Conti nog maar 1 lek gehad die onvoldoende kon gedicht worden door de Orange Seal sealant - dat was dan op een 25mm band op een smalle velg en dus onder relatief hoge druk. Die bandbreedte is natuurlijk niet ideaal voor gebruik zonder binnenbandjes maar zelfs dan geef ik de voorkeur aan tubeless, omwille van het rijcomfort bij lagere druk.
Wat versta je onder lage druk. Het is nagenoeg onmogelijk om mijn 30mm Vittoria Corsa op de velg te krijgen ( snakebite ) met 3 Barg. En 3 Barg is voldoende qua comfort.