Tubeless
Ik heb ze besteld. Ben benieuwd.
Ze komen ook op mijn nieuwe Orbea Orca
Orbea Orca M35I
Super Six Evo Hi Mod Disc Ultegra DI2
CaadX Ultegra
CaadX Ultegra

Ik heb de Pirelli P zero race TLR besteld.
Orbea Orca M35I
CaadX Ultegra
CaadX Ultegra
Na alweer een niet-sealend, langzaam lek ben ik weer even klaar met tubeless.
Nu 3x met Conti 5000 TR, telkens met een bijna onzichtbaar gaatje dat met nu twee verschillende sealants (docblue en peaty’s biofibre) kansloos is: leek een paar ritten te houden, iig tot rond 4 bar, maar liep nu opeens van 5 bar naar <2 bar in 50km.
Ja, ik weet dat ik het gat ook van binnen kan plakken, maar dat kan ik met een (tpu) biba ook. En bandje wisselen scheelt een enorme berg irritatie onderweg tov alles onder de witte smurrie.
Toegegeven, nu met butylbandje voelt het wel even anders, zeker bij slechter asfalt.
Sorry, /rant
Nu 3x met Conti 5000 TR, telkens met een bijna onzichtbaar gaatje dat met nu twee verschillende sealants (docblue en peaty’s biofibre) kansloos is: leek een paar ritten te houden, iig tot rond 4 bar, maar liep nu opeens van 5 bar naar <2 bar in 50km.
Ja, ik weet dat ik het gat ook van binnen kan plakken, maar dat kan ik met een (tpu) biba ook. En bandje wisselen scheelt een enorme berg irritatie onderweg tov alles onder de witte smurrie.
Toegegeven, nu met butylbandje voelt het wel even anders, zeker bij slechter asfalt.
Sorry, /rant
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent
Visueel klopt alles, band ligt ook goed in de velg. Nergens loopt er wat uit ook, banden staan nu sinds vrijdag op druk zonder afname.Ramon73 schreef: ↑17 mei 2025 18:37De rand van de band moet in de velgrand grijpen. Dat gaat gepaard met een plop. Ik rij al heel wat jaren tubeless op mountainbike en gravelbike, nog niet meegemaakt dat een band niet ploptN.eelis schreef: ↑16 mei 2025 13:19 Vanmorgen voor het eerst in m'n leven banden tubeless gemaakt. Nieuwe Schwalbe G-One R Pro 40mm om de nieuwe CSC wielset. Ik heb het velgtape wat bij de wielen kwam en Schwalbe ventielen. Ik was verbaast dat het zo soepeltjes ging, bij het voorwiel had ik een co2patroon nodig, bij het achterwiel kon ik het zo pompen zonder luchtverlies. Het enige wat ik niet had, was het ploppen van de banden.. Ze staan nu al een aantal uurtjes op spanning zonder verlies. Ploppen is dus geen must? Of ligt dat echt aan de combi wiel/band?
Ik heb ook echt enorm veel problemen gehad met Conti GP5000 om deze tubeless te gebruiken. Gaatjes die niet dichten, elke rit moeten pompen omdat er weer 1 bar minder in zit, Banden die erg moeilijk op de velg te krijgen zijn, etc.fietsslak schreef: ↑18 mei 2025 23:27 Na alweer een niet-sealend, langzaam lek ben ik weer even klaar met tubeless.
Sorry, /rant
Ik ben overgestapt op Schwalbe Pro One TLE icm Orangeseal en heb geen issues meer.
Gisteren bij het leggen van een nieuwe achterband wel zo stom geweest om eerst de sealant erin te doen, en dan band de band proberen te ploppen. Ik kan je zeggen dat dat niet zo gemakkelijk ging, en ik voor het eerst de compressor heb moeten gebruiken. Daarna ook nog sealant bij moeten vullen omdat ik er met de compressor toch wel een boel uitblies

Normaal doe ik ook eerst ploppen dan sealant, geen idee waarom ik het deze keer andersom deed. Brainfart zullen we maar zeggen. Het erop leggen ging ook super smooth, hoefde echt nauwelijks kracht te zetten om hem erop te krijgen. Misschien dat ie daarom ook wat lastig was om te ploppen. Net nog even gecheckt: ~0.1 bar eruit sinds gistermiddag. Kan ik prima mee leven

Ik heb de pirelli er opgezet. Stuk lastiger om de band er op te krijgen dan de schwalbe pro one die je er zo op zet. Hoor met de tyre booster geen plop maar lekt nergens. Stukje gereden er lekt nergens sealant. Benieuwd of de band morgen op druk is gebleven.
Orbea Orca M35I
CaadX Ultegra
CaadX Ultegra
-
- Forum-lid HC
Tubeless of biba hoeft echt niet anders te rijden. Je moet alleen wel je bandenspanning aanpassen op de band.
Ga inderdaad gewoon met latex of TPU rijden.
Opzich snap ik best dat je van tubeless afgaat. Op de weg voegt het weinig tot niets toe.
Het enige wat ik het vind toevoegen is veiligheid in de bergen. Maar in de polder heb je dat probleem niet of nihil.
En als je tubeless pakt, ik blijf zeggen dat conti gewoon een B merk is, of iig een aantal eigenschappen niet op orde heeft.
Ik rijd al vijf jaar met Pirelli en nul lek op de racer en op de MTB. Tussendoor een Schwalbe op de MTB en vijf keer lek in een winter.
Ga inderdaad gewoon met latex of TPU rijden.
Opzich snap ik best dat je van tubeless afgaat. Op de weg voegt het weinig tot niets toe.
Het enige wat ik het vind toevoegen is veiligheid in de bergen. Maar in de polder heb je dat probleem niet of nihil.
En als je tubeless pakt, ik blijf zeggen dat conti gewoon een B merk is, of iig een aantal eigenschappen niet op orde heeft.
Ik rijd al vijf jaar met Pirelli en nul lek op de racer en op de MTB. Tussendoor een Schwalbe op de MTB en vijf keer lek in een winter.
Als je een 'langzaam' lekkende perforatie hebt die niet dicht is het het beste deze met een spijker door te prikken. De sealant zal daar dan gewoon het lek onder de druk dichten. Neem bijvoorbeeld een injectiespuit gevuld met sealant en druk daar met volle kracht op zodat de sealant eruit spuit en plots is de spuit verstopt, terwijl als je er langzaam op drukt je gewoon de band ermee kan vullen.fietsslak schreef: ↑18 mei 2025 23:27 Na alweer een niet-sealend, langzaam lek ben ik weer even klaar met tubeless.
Sorry, /rant
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless