Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Een fiets "leasen", wat zijn de voorwaarden?

jackflash
Forum-lid

jackflash 19 mei 2025 10:02

Neil schreef: 16 mei 2025 21:01 René, let op. Lesase a Bike stelt het allemaal heel rooskleurig voor. Ik heb dit op het forum gepost eind vorig jaar:

Ik ben ook bezig met een leasefiets via de zaak. De zaak draagt € 15 bruto per maand bij.
In mijn geval heb ik als uitgangspunt een Cube Agree Pro 2025 genomen van € 3300,--.
Volgens de calculator van Lease a Bike (wat mijn werkgever ook aanbiedt) kost me dat inclusief verzekering en onderhoud (wat in de praktijk niet nodig is dan wel nauwelijks iets voorstelt, want maar een beperkt bedrag per jaar voor onderhoud beschikbaar) én overname tegen 20% van de nieuwprijs in totaal €2835,--. Dus een voordeel van € 465,-- of te wel 14%.
Zou mijn werkgever niets bijdragen, dan kom ik op € 3106,-- totaal uit. Een voordeel van € 194,-- of te wel 6%.....

Lease A Bike stelt een voordeel van 30% omdat zij de kosten van verzekering en onderhoud er bij optellen. Daar zit hun verdienmodel.
Maar 9 van de 10 forumleden hier verzekeren hun fiets niet (voor de volle mep) en met €100 onderhoud per jaar krijg je net een cassette en ketting via de LBS. Montage zit er voor dat geld nog niet eens bij. Dus overige zaken zul je alsnog bij moeten betalen.

Kortom: eigenlijk alleen interessant als je de kosten per maand lekker wil spreiden en dit bedrag niet in één keer wilt uitgeven.

Edit: die 20% overname waarde aan het einde van de looptijd is NIET gegarandeerd. Ze hebben het over een marktwaarde. Die kan lager liggen, maar net zo goed hoger. Stel die wordt op 25% gesteld, dan is de overname ineens € 165,-- duurder en is het dus zonder bijdrage van de werkgever financieel niet interassanter.

Hopelijk plaatst dit het een beetje in perspectief.
Ik heb geen aandelen in Lease a Bike of zo, maar hoe het bij mijn werkgever geregeld is, is toch echt wel een supermooie regeling. In de overeenkomst van mijn werkgever (in samenspraak met Lease a bike) staat dat ik 400 euro aan onderhoud kan uitgeven (ik mag dan wel een fiets van 7000 euro uitzoeken), dus daar kun je behoorlijk wat van doen lijkt me. Ook is de fiets 100% verzekerd (heb ik geen keus in). Overname is bij ons wel gegarandeerd, 20% van de aanschafwaarde. Ik hoef maar 20 euro te betalen per maand (netto), werkgever betaalt verder alles. Dus mét bijdrage werkgever is het echt wel een interessante constructie. Maar dat ligt dan waarschijnlijk meer aan mijn werkgever dan aan Lease a Bike ;)

jackflash
Forum-lid

jackflash 19 mei 2025 10:03

Tjebakka schreef: 14 mei 2025 12:53
jackflash schreef: 12 mei 2025 21:38 Mooie regeling via mijn werkgever: ik mag een leasefiets uitzoeken voor 7000 euro. Mijn eigen bijdrage is maandelijks 20 euro netto. Na 3 jaar kan ik de fiets overnemen voor 20% van de nieuwwaarde of inleveren. Onderhoud wordt ook geregeld, elk jaar 400 euro is inbegrepen. Hele goede deal lijkt me zo. Voorwaarde is dat er verwacht wordt dat je 70% van de tijd met de fiets naar het werk komt, of naar een station fietst en hem daar stalt.
Ik heb al een mooie racer staan voor de 'drogere maanden'. Dus ik denk eraan om voor de koude en natte maanden een mooie gravelbike aan te schaffen. Liefst met Di2. Moet me nog gaan verdiepen, tips zijn welkom! Ben wel een beetje een pinarello fanaat, hoewel ik de Gevil niet de mooiste fiets uit hun koker vind.
Dat is zeker mooi! Ik neem aan dat je bedoelt dat je werkgever alles betaalt (dan blijft er nog iets van 20 euro over die van je netto salaris af gaat vanwege de bijtelling).

Leaseplannen zijn mooi maar let ook goed op als je uit dienst gaat voor het einde van het leasecontract. Ik was me er volledig van bewust maar ik mocht netto 7000 euro aftikken. Ik had mijn fiets net 6 van de 36 maanden in gebruik en wilde hem overnemen toen ik uit dienst ging.
Werkgever betaalt idd alles (los van de 20 euro die ik zelf bijdraag per maand). Ik ben niet van plan om uit dienst te gaan, dus dat zal voor mij niet gelden. Maar iets om idd in de gaten te houden voor anderen.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 21 mei 2025 09:14

Het staat of valt inderdaad met de bijdrage van de werkgever. Bij mij was het niet super gunstig. Het is dat ik een custom gespoten Orbea wilde, anders had ik beter gewoon zelf de spaarrekening kunnen plunderen voor een fiets uit de aanbieding.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie