Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Adventure gravelbike

Frisse tegenwind
Forum-lid

Frisse tegenwind 18 mei 2025 20:39

Beste fiets kenners,

Voorbereidend op het najaar wil ik mezelf langzaam gaan voorbereiden op het aanschaffen van een gravelbike en zou graag van jullie wat ervaringen en tip krijgen.

Wat ik zoek is een adventure bike, waarmee serieus offroad gefietst kan worden. Avontuur is voor mij (komend vanaf een vakantiefiets met rohloff) belangrijker dan pure snelheid, comfort is ook belangrijk dus. Graag fiets ik langere tochten, soms in het donker, in Nederland en ben van plan door Europe heen de fiets ook te gebruiken.

Nu heb ik al een hoop fietsen bekeken, nieuw en tweedehands. Maar om niet teveel in een tunnel te zoeken wil ik jullie vragen wat zou jij adviseren? Over mij: 90 kg, 183cm, gemiddelde conditie (geen topatleet zoals velen van jullie) 42 jaar. Budget 2000-4000.

Alvast bedankt voor de reacties!

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 18 mei 2025 21:49

Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Frisse tegenwind
Forum-lid

Frisse tegenwind 19 mei 2025 10:55

Bedankt voor je reactie. Ik weet inmiddels wel waar ik moet zoeken en in welke hoek. Waar ik echter benieuwd naar ben wat zijn dat zaken waar jullie op basis van ervaring juist waarde aan hechten en waarom. Wat werkt in de praktijk fijn en wat valt tegen. De diverse fabrikanten hebben de mooiste verkoop verhalen over toevoegingen die een modelupdate later niet meer worden geleverd.

Anyway, ik ben nieuwsgierig naar jullie adviezen en ervaringen.

pino
Forum-lid HC

pino 19 mei 2025 11:04

Welke versnellingen wil je? Zelf zou ik kiezen voor een fiets waar je een echt MTB verzet (30-52) op kunt hebben => Boost Ook steviger wielen.
Vrijheid voor dikke 29+ banden
Nodige nokken,, ook op de vork.
Salsa Cutthroat is de benchmark, maar niet voor jouw budget.
Niet zijken maar reiden !

Frisse tegenwind
Forum-lid

Frisse tegenwind 19 mei 2025 11:30

Elektrisch schakelen heb ik nog nooit gedaan. Lijkt me prettig maar ik ben het niet waard, dan heb ik liever fijne wielen/frame/stuur. Schakelen wel het liefste met een 2by, als ik lange beklimmingen ga maken in de bergen met mijn beperkte snelheid zou ik toch wel zwaar krijgen met een 40 x 10-45. Mijn Rohloffnaaf fietst bij 60 rpm net geen 6 kmh en dat is prima

pino
Forum-lid HC

pino 19 mei 2025 11:33

2by beperkt je in de bandenmaat, daarom Boost en 1x12 (13?)
40x45 is veel te zwaar.

marsman
Forum-lid

marsman 19 mei 2025 13:20

Wat heb je zoal bekeken?

Ik denk dat de keuze van een fiets vooral afhangt met wat je bedoeld met 'serieus offroad'. Maar met je opmerking over lange tochten, schat ik in dat een Gravelbike wel de juiste weg is. Daarmee kun je op gravelpaden en lichte MTB trails uit de voeten en behoud je ook de snelheid op het asfalt. Bijna alle gravelbikes hebben tegenwoordig ook nokjes waar je tassen ed aan kunt hangen. Dat is op een MTB vaak veel minder gemeengoed

Ikzelf heb een Canyon Grizl. Die wordt in de markt gezet als adventure gravelbike, waar je ook op wat ruiger terrein uit de voeten kan. Bedenk echter wel dat als het echt ruig wordt, dat je ook met een gravelbike als een Grizl snel klaar bent. Kies dan voor een snelle MTB, mogelijk een fully. Die is dan wel wel minder geschikt voor lange fietstochten.

Je hebt ook gravelbikes met voorvering en/of een recht stuur. Voor mij een beetje een niche, maar het kan voor jou wellicht een optie zijn.

Verder denk ik dat je even moet kijken naar de versnellingen. Nogal wat Gravelbike worden met een enkel voorblad geleverd. Dat geeft minder gedoe qua onderhoud, maar ook wel beperkingen qua verzetten. Bedenk ook even of je electronisch schakelen wil (EDIT, ik lees nu al dat dit al eerder besproken is).
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gravelist
Forum-lid

Gravelist 19 mei 2025 14:04

als ik denk aan een adventure bike, is dat méér dan een standaard gravelbike, is dat ook jou gedachte?
dus 1, waar je zoals hierboven ook al eens aan gerefereerd wordt, dikke 29" banden in kwijt kan, en ook een MTB verzet op zit. eigenlijk een MTB met starre vork en dropbar, en ook nog wat nokjes voor tassen etc.
dan kom ik op een Genesis Vagabond 20 uit!

https://www.genesisbikes.co.uk/product/ ... /GN11910LG.

dat is lekker avontuurlijk, maar buiten die avontuurlijke (vakantie)ritten zul je op deze fiets wel wat inleveren tov een standaard gravelbike.

pino
Forum-lid HC

pino 19 mei 2025 14:31

Gravelist schreef: 19 mei 2025 14:04 als ik denk aan een adventure bike, is dat méér dan een standaard gravelbike, is dat ook jou gedachte?
dus 1, waar je zoals hierboven ook al eens aan gerefereerd wordt, dikke 29" banden in kwijt kan, en ook een MTB verzet op zit. eigenlijk een MTB met starre vork en dropbar, en ook nog wat nokjes voor tassen etc.
dan kom ik op een Genesis Vagabond 20 uit!

https://www.genesisbikes.co.uk/product/ ... /GN11910LG.

dat is lekker avontuurlijk, maar buiten die avontuurlijke (vakantie)ritten zul je op deze fiets wel wat inleveren tov een standaard gravelbike.
+1, lekkere kleur ook.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 19 mei 2025 14:35

Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 19 mei 2025 15:49

Hoeveel comfort wil je en welke concessie ben je toe bereid?
Ga in elk geval voor een fiets, waar minimaal 50mm banden in passen. Daarmee kan je echt wel offroad fietsen met een beetje comfort.

asmeets
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar asmeets 19 mei 2025 17:09

Ik zou voor een op comfort gerichte gravelbike gaan met ruimte voor brede (29inch?) banden.

Als je dan kiest voor een mullet setup combineer je een gravel fiets met een mtb verzet. Dan kun je dus lichter gaan dan globaal 40-44 en toch een enkel tandwiel voor.

Bijvoorbeeld deze fiets ((twijfel wel over het comfort): https://www.bikesuperior.com/nl/3t-expl ... cUOLXPTo0-

Plaats reactie