Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Nog iets verprutst bij het sleutelen vandaag?

roelw
Forum-lid

roelw 18 mei 2025 20:12

Om de schakelkabels goed te kunnen installeren heb ik de cranckset en de trapas verwijderd.
De trapas verwijderen ging behoorlijk moeilijk: ik heb redelijk hard met een rubber hamer op de tool (BBB Cycling CupOut BTL-113) moeten kloppen om de Ultegra BB86 trapas te verwijderen. En ik heb hierbij de lagers beschzdigd denk ik (loopt niet meer soepel dus nieuwe besteld).
Dus ik vroeg me af of er geen andere oplossing is om de trapas te verwijderen. Ik denk dan aan een tool die geen impact veroorzaakt zoals een pers.
Ik overweeg zelf een tool te maken et hout en draadstangen (of lijmklemmen) en de genoemde BBB tool waarmee ik de lagers eruit kan persen in plaats van kloppen.
Of is thread together een oplossing (hoewel die in de eerste plaats bedoeld zijn om kraken bij slecht uitgelijnde frames te verhelpen) want die kun je zonder impact uit elkaar schroeven.

0475
Forum-lid

0475 18 mei 2025 20:40

0475 schreef: 15 mei 2025 21:44 Zo, zucht, bah, het crank debacle was omdat ik op zoek was naar een kraak, na het plaatsen van de nieuwe cranks dus verder gegaan met zoeken naar de kraak, pedalen, schoenplaatjes, ketting, cassette, zadel, zadelpen, steekassen, de hele rimram. Dan bleef maar een ding over: de trapas. Een nieuwe gekocht en vanavond de oude er uit gemept en de nieuwe er in geperst…..ik monteer weer alles en stap op de fiets en zet aan en…….KRAAAAAAAAKKKKK.

Ik kon wel janken. Fiets weer in de montagesteun gehangen en staan kijken. Scheur in het frame? Nee, niks te zien. Ik haal het achterwiel voor de zoveelste keer er uit en dan pas zie ik de derailleur hanger een beetje wiebelen. Hij wordt door de steekas geklemd, verliezen onderweg kon niet gebeuren maar er zit ook een klein borgschroefje….dat zit los….ik draai hem weer vast, zet het wiel terug en fiets geluidloos door de straat…..HOERA HOERA. Morgen nog even dat schroefje met loctite vastzetten.
helaas, pindakaas. De kraak is terug en net zo erg als voorheen.

Vanmiddag weer alles nagelopen, kettingbladen en de boutjes, freewheel, cassette, ketting, pedalen, etc etc, de fiets is zowat helemaal uit elkaar geweest. Ook even een ander achterwiel geprobeerd. Zo ook het versleten kettingblad nog even geplaatst. Staand of zittend maakt niks uit, met handen wel of niet aan het stuur idem, geen verschil. Ik heb zelfs het nieuwe lager er uit gehaald en het oude lager er weer ingezet. Het blijft kraken als ik even flink kracht zet en dan precies op het moment dat de cranks horizontaal staan.

Zie nog 2 opties: een thread-together bottom bracket of eerst nog met Loctite 641 proberen.

Met al het geklooi trok ik ook nog even het di2 kabeltje dat naar de accu loopt los. Merkte ik pas nadat ik de lagers gemonteerd had....en bij een Canyon zit die niet in de zadelpen maar schuine onderbuis....en daarmee achter het lager.

vincent75
Forum-lid

Gebruikersavatar vincent75 18 mei 2025 21:42

roelw schreef: 18 mei 2025 20:12 ……….
Dus ik vroeg me af of er geen andere oplossing is om de trapas te verwijderen. Ik denk dan aan een tool die geen impact veroorzaakt zoals een pers.
Een goede demontage tool voor pressfit bestaat zeker wel en functioneert zeer goed. Een schijfje welke achter het lager geplaatst kan worden welke gecontroleerd dmv een schroefspindel rustig het lager naar buiten trekt. Dat uit slaan met zo’n ingezaagd pijpje voldoet niet altijd.
Ik heb een koffertje van ZTTO via een Chinese webwinkel gekocht en wat een genot om te gebruiken.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

leon1
Forum-lid

leon1 19 mei 2025 07:25

Ik heb niet echt wat verprutst maar een tijdje terug bij het aanpassen van mijn Zipp wielen naar Campagnolo was ik toch heilig overtuigd dat ik ooit al een Campagnolo-body had aangeschaft. Nergens te vinden natuurlijk. Dus vermoedelijk ben ik dan toch abuis.... Vandaag met opruimen trek ik een doos open....en wat zit daarin? De Campagnolo-body.... :oops: Ik had ondertussen natuurlijk al een nieuwe gekocht.... Dus nu eentje op voorraad.
Ride bikes, not tanks!

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 19 mei 2025 07:46

pino schreef: 18 mei 2025 18:01
Een binnenkabel heeft minder wrijving in een liner dan in een gootje en daarmee potentieel lichtere bediening.
Dat ook, schakelt stuk beter. Maar bescherming van frame intern is (op mijn SuperSix tenminste) de belangrijkste reden om een liner te gebruiken.
Dogma F

roelw
Forum-lid

roelw 19 mei 2025 11:17

vincent75 schreef: 18 mei 2025 21:42
roelw schreef: 18 mei 2025 20:12 ……….
Een goede demontage tool voor pressfit bestaat zeker wel en functioneert zeer goed. Een schijfje welke achter het lager geplaatst kan worden welke gecontroleerd dmv een schroefspindel rustig het lager naar buiten trekt. Dat uit slaan met zo’n ingezaagd pijpje voldoet niet altijd.
Ik heb een koffertje van ZTTO via een Chinese webwinkel gekocht en wat een genot om te gebruiken.
Bedankt. Ik zie nu pas dat BBB een vergelijkbare tool heeft (BTL-232). Die heb ik dan maar meteen besteld.

roelw
Forum-lid

roelw 19 mei 2025 11:56

Ramon73 schreef: 19 mei 2025 07:46
Een binnenkabel heeft minder wrijving in een liner dan in een gootje en daarmee potentieel lichtere bediening.
Dat ook, schakelt stuk beter. Maar bescherming van frame intern is (op mijn SuperSix tenminste) de belangrijkste reden om een liner te gebruiken.
Wat bedoel je met bescherming van het frame?
De kabel gaat in het frame in de onderbuis vlak achter het balhoofd via een kabelstop waar een kort stukje (1cm of zo) liner uit steekt en raakt dus het frame niet. Vervolgens gaat de kabel langs een kunststof geleider onder het bracket en komt er uit achter de trapas (voorderallieur) of aan de achterpat (achterderailleur) opnieuw langs een kunststof geleider. De kabel zelf raakt dus nergens het frame. De kabel staat ook altijd onder spanning en kan dus niet tegen het frame schuren. Het ontwerp is ook zo dat de kabel diagonaal door de buizen gespannen is. Waartegen bescherm je je frame dan? Of is het ontwerp van de Supersix anders?

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 19 mei 2025 12:18

roelw schreef: 19 mei 2025 11:56
De kabel gaat in het frame in de onderbuis vlak achter het balhoofd via een kabelstop waar een kort stukje (1cm of zo) liner uit steekt en raakt dus het frame niet. Vervolgens gaat de kabel langs een kunststof geleider onder het bracket en komt er uit achter de trapas (voorderallieur) of aan de achterpat (achterderailleur) opnieuw langs een kunststof geleider. De kabel zelf raakt dus nergens het frame. De kabel staat ook altijd onder spanning en kan dus niet tegen het frame schuren. Het ontwerp is ook zo dat de kabel diagonaal door de buizen gespannen is. Waartegen bescherm je je frame dan? Of is het ontwerp van de Supersix anders?
Aha, als ik zo lees komt jouw binnenkabel dus het frame uit en gaat daarna onder het bracket via een kunststof kabelgeleider maar dan is een stukje liner wel belangrijk voor het verbeteren van het schakelen omdat dan de liner de binnenkabel over de kunststof geleider onder het bracket beschermt tegen vuil vanuit de straat etc.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 19 mei 2025 14:05

Wat is in dit verhaal dan nog het verschil tussen een buitenkabel en een liner?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

pino
Forum-lid HC

pino 19 mei 2025 14:34

FF opletten. Een korte liner om alleen bij het bracket te geleiden kan ook vollopen met vuil, waardoor het tegenovergestelde wordt bereikt van het beoogde soepele lopen.
Niet zijken maar reiden !

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 19 mei 2025 15:45

roelw schreef: 19 mei 2025 11:56
Bij de S6 lag de kabel echt wel tegen de binnenkant van het frame aan. Maar als je zeker weet dat de kabel nergens het rame raakt, kabelgeleiders uitgezonderd, zou de liner achterwege gelaten kunnen worden. Maar dan nog steeds blijft het makkelijk om de kabel te verwisselen met behulp van de liner.
Dogma F

martinbo
Forum-lid

Gebruikersavatar martinbo 19 mei 2025 16:43

roelw schreef: 18 mei 2025 20:12 Bedankt. Ik zie nu pas dat BBB een vergelijkbare tool heeft (BTL-232). Die heb ik dan maar meteen besteld.
Volgens mij werkt die tool niet bij een pressfit maar alleen bij een BB30

Plaats reactie