Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 14561
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 16 mei 2025 10:20

Je moet eerste weten waar ie lekt voordat je weer extra/opnieuw gaat plakken.

Persoonlijk ben ik geen voorstander van bij het ventiel beginnen, maar juist 180 graden, tegenover het ventiel dus. hoe minder tape bij het ventiel hoe beter.
Meer tape is alleen maar meer risico op lekken.

Schud anders even goed bij het ventiel met de latex die dicht vaak lekken bij het ventiel ook wel.

nielsve
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 30 mei 2018 19:22

nielsve 16 mei 2025 10:31

Ja, het achterwiel heb ik deze week ook opnieuw tubeless gemaakt en die bleef na 1 keer hard zonder zelfs sealant eraan toe te voegen maar daar zit oorspronkelijke tape nog in.

Reynolds ATR (intern 23mm) met Schwalbe G-one. Tape is 25mm.

Ben wel nooit tot 5 bar gegaan want 4 bar was al echt hard opgepompt naar mijn mening.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9534
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 16 mei 2025 10:54

nielsve schreef: 16 mei 2025 10:31 Ja, het achterwiel heb ik deze week ook opnieuw tubeless gemaakt en die bleef na 1 keer hard zonder zelfs sealant eraan toe te voegen maar daar zit oorspronkelijke tape nog in.

Reynolds ATR (intern 23mm) met Schwalbe G-one. Tape is 25mm.

Ben wel nooit tot 5 bar gegaan want 4 bar was al echt hard opgepompt naar mijn mening.
Op de rand van de band zit geen restanten van sealant ga ik vanuit.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

nielsve
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 30 mei 2018 19:22

nielsve 16 mei 2025 10:59

Okey. Heb mijn wiel volledig proper gemaakt maar mijn band eigenlijk niet dus ik ga die ook eens goed kuisen. Maar eerst eens oppompen en in bad kijken waar de band lekt.

Werkje voor morgen, bedankt voor de tips alvast!

N.eelis
Forum-lid
Berichten: 410
Lid geworden op: 25 feb 2017 11:35

N.eelis 16 mei 2025 13:19

Vanmorgen voor het eerst in m'n leven banden tubeless gemaakt. Nieuwe Schwalbe G-One R Pro 40mm om de nieuwe CSC wielset. Ik heb het velgtape wat bij de wielen kwam en Schwalbe ventielen. Ik was verbaast dat het zo soepeltjes ging, bij het voorwiel had ik een co2patroon nodig, bij het achterwiel kon ik het zo pompen zonder luchtverlies. Het enige wat ik niet had, was het ploppen van de banden.. Ze staan nu al een aantal uurtjes op spanning zonder verlies. Ploppen is dus geen must? Of ligt dat echt aan de combi wiel/band?

Janjan
Forum-lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 jul 2020 21:06

Janjan 16 mei 2025 20:40

Het is wel een must dat de band zich overal goed in de velg zet. Of je geplop gehoord hebt of niet, belangrijk is dat je altijd visueel controleert of de band aan beide zijden rondom helemaal goed zit. Bij de meeste banden zie je dat heel snel aan de referentielijn op de band die net boven de velgrand uitsteekt.

scottpch64
Forum-lid
Berichten: 927
Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00

scottpch64 17 mei 2025 07:17

nielsve schreef: 16 mei 2025 10:05 Eerste maal met Dynamic heb ik gewoon iets voor ventiel begonnen en na ventiel gestopt dus 1 keer, met het tape van Tesa dit 2 keer gedaan. Band ging er in beide gevallen nog vlot. Dus mss 3 keer rond dan?
2x rond moet voldoende zijn, je mag 'm nog wel wat harder oppompen dan 4bar.
Maak idd de band schoon aan de randen.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2631
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 17 mei 2025 18:37

N.eelis schreef: 16 mei 2025 13:19 Vanmorgen voor het eerst in m'n leven banden tubeless gemaakt. Nieuwe Schwalbe G-One R Pro 40mm om de nieuwe CSC wielset. Ik heb het velgtape wat bij de wielen kwam en Schwalbe ventielen. Ik was verbaast dat het zo soepeltjes ging, bij het voorwiel had ik een co2patroon nodig, bij het achterwiel kon ik het zo pompen zonder luchtverlies. Het enige wat ik niet had, was het ploppen van de banden.. Ze staan nu al een aantal uurtjes op spanning zonder verlies. Ploppen is dus geen must? Of ligt dat echt aan de combi wiel/band?
De rand van de band moet in de velgrand grijpen. Dat gaat gepaard met een plop. Ik rij al heel wat jaren tubeless op mountainbike en gravelbike, nog niet meegemaakt dat een band niet plopt
Dogma F

arnold
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 01 mar 2014 15:30
Locatie: Haarlem

arnold 17 mei 2025 20:17

1 week geleden kon ik een pro one tle weggooien, lek niet te dichten en ook al behoorlijk versleten na 2300 km. Nieuwe gekocht en nog 100 km mee gereden, lek in de side wall vlak bij de velg:-( In de kliko er mee
Ik twijfel nu tussen Continental 5000 as TR of de pirelli p zero race TLR. Ik neig naar de Conti, omdat ik de cannondale als slechtweer fiets ga gebruiken

Iemand ervaringen met een van beide banden?
Orbea Orca M35I
Super Six Evo Hi Mod Disc Ultegra DI2
CaadX Ultegra

r0g3r
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 22 sep 2023 10:15

r0g3r 17 mei 2025 23:21

arnold schreef: 17 mei 2025 20:17 1 week geleden kon ik een pro one tle weggooien, lek niet te dichten en ook al behoorlijk versleten na 2300 km. Nieuwe gekocht en nog 100 km mee gereden, lek in de side wall vlak bij de velg:-( In de kliko er mee
Ik twijfel nu tussen Continental 5000 as TR of de pirelli p zero race TLR. Ik neig naar de Conti, omdat ik de cannondale als slechtweer fiets ga gebruiken

Iemand ervaringen met een van beide banden?
Inmiddels reeds 5100km met de Pirelli p zero race TLR en nul lek. Had afgelopen november onderstaande 'snee' in deze band (nog niet helemaal door dus geen latex aan te pas gekomen) en ik rijd er al weer een paar duizend km mee door.
Afbeelding
De slijtage indicator begint op de achterband inmiddels steeds verder te vervagen, ik verwacht rond de 6-7k km deze te moeten vervangen, ter info ik ben een louter droog weer-rijder.

scottpch64
Forum-lid
Berichten: 927
Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00

scottpch64 18 mei 2025 07:11

Met Bison Max repair smeer je die snee zo weer dicht...

dream
Forum-lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 25 jan 2005 15:16

dream 18 mei 2025 08:25

In de praktijk is een pirelli race tlr minstens zo goed als een conti tr as. Ik doe er ook makkelijk 6000 km ,
Mee in alle omstandigheden. Dit blijkt ook wel uit verschillende testen, bijv op bikerollingresistance.com.

Plaats reactie