Nog iets verprutst bij het sleutelen vandaag?
Zo, zucht, bah, het crank debacle was omdat ik op zoek was naar een kraak, na het plaatsen van de nieuwe cranks dus verder gegaan met zoeken naar de kraak, pedalen, schoenplaatjes, ketting, cassette, zadel, zadelpen, steekassen, de hele rimram. Dan bleef maar een ding over: de trapas. Een nieuwe gekocht en vanavond de oude er uit gemept en de nieuwe er in geperst…..ik monteer weer alles en stap op de fiets en zet aan en…….KRAAAAAAAAKKKKK.
Ik kon wel janken. Fiets weer in de montagesteun gehangen en staan kijken. Scheur in het frame? Nee, niks te zien. Ik haal het achterwiel voor de zoveelste keer er uit en dan pas zie ik de derailleur hanger een beetje wiebelen. Hij wordt door de steekas geklemd, verliezen onderweg kon niet gebeuren maar er zit ook een klein borgschroefje….dat zit los….ik draai hem weer vast, zet het wiel terug en fiets geluidloos door de straat…..HOERA HOERA. Morgen nog even dat schroefje met loctite vastzetten.
Ik kon wel janken. Fiets weer in de montagesteun gehangen en staan kijken. Scheur in het frame? Nee, niks te zien. Ik haal het achterwiel voor de zoveelste keer er uit en dan pas zie ik de derailleur hanger een beetje wiebelen. Hij wordt door de steekas geklemd, verliezen onderweg kon niet gebeuren maar er zit ook een klein borgschroefje….dat zit los….ik draai hem weer vast, zet het wiel terug en fiets geluidloos door de straat…..HOERA HOERA. Morgen nog even dat schroefje met loctite vastzetten.
-
- Forum-lid
Dit valt toch onder “nog iets gefixt tijdens het sleutelen vandaag?” ? 

Uit het "Weer een kraakje"-topic0475 schreef: ↑15 mei 2025 21:44 Zo, zucht, bah, het crank debacle was omdat ik op zoek was naar een kraak, na het plaatsen van de nieuwe cranks dus verder gegaan met zoeken naar de kraak, pedalen, schoenplaatjes, ketting, cassette, zadel, zadelpen, steekassen, de hele rimram. Dan bleef maar een ding over: de trapas. Een nieuwe gekocht en vanavond de oude er uit gemept en de nieuwe er in geperst…..ik monteer weer alles en stap op de fiets en zet aan en…….KRAAAAAAAAKKKKK.

-
- Forum-lid

Daardoor gaan degelijke boutjes vaker los. Op mijn vorige SuperSix was dat iets voor regelmatig onderhoud.
Ik heb er nooit Loctite aan willen doen. Het is maar een klein boutje, als je ooit het pat moet vervangen dan loop je dan weer tegen problemen met losmaken.
Hooguit Loctite 222 lijkt mij toepasbaar, lichte draai moment. 243, blauw, zou ik niet doen.
Je volgende rit wordt dan extra prettig. Nieuw crankstel, kraakje eruit.
Dogma F
Vandaag wilde ik de derailleurkabels op mijn Canyon Ultimate vervangen.
De deraiileurkabels zijn gemonteerd met een liner over een groot stuk van de interne kabelloop maar ik ben er niet in geslaagd om de nieuwe kabel te monteren door de bestaande liner (ik stel me zelfs de vraag of dat mogelijk is omdat er liner nergens aan de uiteinden uit het frame steekt in tgenstelling to sommige andere frames waar de linder het verlengde is van de kabelpoort).
Dan maar de liner proberen hergebruiken zodat de nieuwe (Shimano Optislick) kabel zo veel mogelijk beschermd is tegen vocht in het onderste deel van de fiets (bracket).
Ik heb de trapasverwijder en de liner via de achterderailleurkant door de bracketgeleider kunnen loodsen zonder scherpe knikken en de nieuwe deraillerukabel via het balhoofd een stukje in de liner gestoken.
Helaas krijg ik de kabel er niet verder door geloodst
Nu vroeg ik me af of ik niet gewoon de liner kan verwijderen?

Edit: Op mijn oudere Ultimate met Camapgnolo zat nergens een liner. Vandaar de vraag.
Ondertussen ben ik er in geslaagd om centimeter per centimeter de kabel door de liner te schuiven met een vinger in de trapas.
Er zit nu een heel stuk liner vanaf de achterderailleur tot ergens in de onderbuis rond de kabel.
De deraiileurkabels zijn gemonteerd met een liner over een groot stuk van de interne kabelloop maar ik ben er niet in geslaagd om de nieuwe kabel te monteren door de bestaande liner (ik stel me zelfs de vraag of dat mogelijk is omdat er liner nergens aan de uiteinden uit het frame steekt in tgenstelling to sommige andere frames waar de linder het verlengde is van de kabelpoort).
Dan maar de liner proberen hergebruiken zodat de nieuwe (Shimano Optislick) kabel zo veel mogelijk beschermd is tegen vocht in het onderste deel van de fiets (bracket).
Ik heb de trapasverwijder en de liner via de achterderailleurkant door de bracketgeleider kunnen loodsen zonder scherpe knikken en de nieuwe deraillerukabel via het balhoofd een stukje in de liner gestoken.
Helaas krijg ik de kabel er niet verder door geloodst
Nu vroeg ik me af of ik niet gewoon de liner kan verwijderen?

Edit: Op mijn oudere Ultimate met Camapgnolo zat nergens een liner. Vandaar de vraag.
Ondertussen ben ik er in geslaagd om centimeter per centimeter de kabel door de liner te schuiven met een vinger in de trapas.
Er zit nu een heel stuk liner vanaf de achterderailleur tot ergens in de onderbuis rond de kabel.
Laatst gewijzigd door roelw op 18 mei 2025 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
De liner beschermt frame en trapas tegen schuren op de derailleurkabel. Liner verwijderen is vragen om problemen, ding zit er niet voor niks.
Op mijn SuperSix liepen de kabels ook binnendoor, met liner. De eerste keer dat ik kabels vervangen heb, heb ik alles eruit gehaald (had ik beter niet kunnen doen...). Toen de nieuwe binnenkabel vanaf het stuur ingevoerd en toe die op zijn plek zat, de liner vanaf de derailleur op zijn plek geschoven. Als de binnenkabel correct in het frame zit, kun je de liner makkelijker aanbrengen.
Later andere methode genomen, oude kabel met liner eruit trekken met nieuwe kabel+liner eraan gekoppeld. Vanaf stuur invoeren, loden "tonnetje" eraf knippen en beide kabels met wat krimpkous aan elkaar zetten, drupje secondenlijm aan oude en nieuwe kabel.
Dogma F
Die liner in het frame heeft geen enkele functie behoudens de binnenkabel beschermen tegen . . . wat?
Oorspronkelijk werden liners gebruikt om 'gemakkelijk' binnenkabels door het frame te voeren en werden daarna verwijderd. Een liner onder het bracket zou de binnenkabel tegen de vervuiling van de straat kunnen beschermen, echter indien alleen door het bracket gevoerd heeft dat m.i. niet veel zin.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Een binnenkabel heeft minder wrijving in een liner dan in een gootje en daarmee potentieel lichtere bediening.Orlok schreef: ↑18 mei 2025 17:54Die liner in het frame heeft geen enkele functie behoudens de binnenkabel beschermen tegen . . . wat?
Oorspronkelijk werden liners gebruikt om 'gemakkelijk' binnenkabels door het frame te voeren en werden daarna verwijderd. Een liner onder het bracket zou de binnenkabel tegen de vervuiling van de straat kunnen beschermen, echter indien alleen door het bracket gevoerd heeft dat m.i. niet veel zin.
Niet zijken maar reiden !
Is dat ook zo met een Shimano Optislick . . . . ?

Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless