Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 11 mei 2025 21:05

Maken meer herrie. Iets minder modulatie. Lastiger om in te remmen (jaja..)

Staat overigens allemaal een berichtje of vier terug ook al genoemd. Net als de voordelen...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 12 mei 2025 10:46

Persoonlijk vind ik in de polder de standaard remblokken het fijnst en als ik dan een keer de bergen inga werken die voor mij ook nog prima.
Steek wel vaak een nieuw setje voor de vakantie, dat remt net ff beter dan een setje wat er al maanden in een polder op zit en nooit warm is geworden.

Als je Shimano hebt ga je het meeste voordeel halen uit andere schijven. Blokken zijn oke, maar bv Galfer is net ff beter (en goedkoper).
En de echt goedkope schijven zijn niet goed die gestanste dingen, maar volgens mij heeft alleen shimano die op de hele goedkope groepen.

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 12 mei 2025 13:52

Of die Galfer beter zijn, weet ik niet (nog nooit geprbeerd) maar goedkoper zijn ze toch echt niet.

Op Bike24 kost een Shimano K05S 7.11€, die Galfer gaan van 13.21€ tot 25.41€ (wat het verschil is tussen de goedkoopste en duurste is me niet echt duidelijk)
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 12 mei 2025 13:57

Ik rijd met Sram en die blokken zijn een 16 a 17 euro. Daar ging ik vanuit.

Galfer heeft diverse blokken met kleuren aangegeven.
Op de site staat duidelijk wat het verschil is. De standaard grijzen blokken doen het op de weg alsook op de MTB prima.

Ik heb ook een setje blauw liggen voor de weg, die ga ik vd eens proberen nu de grijze nog nieuw zijn voor het beste vergelijk.

In vergelijk met sram, iets beter doseerbaar en iets meer remkracht. Voelt icm met de nieuwe Red E1 echt perfect aan beste remmen waar ik ook mee gereden heb. Op mijn Hope setjes op de MTB is de rem meer lineair, net ff marginaal fijner dan de standaard hope blokken die ook van Galfer komen, maar al wat ouder waren, wellicht is de compound aangepast. Op de racer rijd ik ook met de galfer schijven op de MTB Carbon Ti

https://galfer.eu/bike/products/brake-pads/

hopjes
Forum-lid

hopjes 12 mei 2025 15:50

derxx schreef: 11 mei 2025 17:45 Rij nu een aantal weken met de Disc 34 RS van Swissstop op Galfer schijven (deze had ik al, maar nog met de originele L05a blokken. Die Swissstop zijn echt veel fijner. Meer controle, meer bite, minder gepiep. Gisteren Klimmen - Banneux - Klimmen gefietst, en in de afdalingen zijn deze echt zoveel fijner dan de originele Shimano blokken. Wel een stuk duurder, maar imho elke cent waard.
Thanks voor de tip.

Ik heb in afdalingen en droog weer geen problemen met de L05A. Maar eenmaal iets regen en modder dan blijft het krijsen, piepen en minder remmen.
Ik ga deze bestellen (Disc 34 RS)

Plaats reactie