Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het grote domme vragen topic

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 09 mei 2025 12:46

kees0251 schreef: 08 mei 2025 19:32 Speciaal voor ouwe trouwe Jans..
E bikes hebben een functie voor:
-de doorsnee mens, voor wie langer fietsen dan 2,34 km teveel inspanning is, dit is een zo langzamerhand hele grote meerderheid aan het worden.
de prijs daarvoor zal uiteindelijk in de allesoverheersende zorgkosten terechtkomen...
-bejaarden die niet (meer ) op eigen kracht vooruitkomen...
-forenzen die niet bezweet op hun werk kunnen/willen aankomen..

Voor E racers (en dus niet ee-racers) zie ik geen enkele zinnige functie behalve zelfbedrog.

Vrij naar A. Einstein
Only three things are infinite: the universe, human stupidity and human vanity...
Dat laatste zal voor jou niet van toepassing zijn,zelfbedrog!
Bij ons fiets in de Winter iemand mee met ondersteuning met als reden dat hij maar tot een bepaalde hartslag mag gaan en zodoende wel met zijn vriendin en ons mee kan.Hij maakt er geen misbruik van.
Deze man geniet optimaal nu hij deze mogelijkheid heeft.
Wees blij dat jij zelf dit niet nodig hebt om lekker buiten te spelen.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 09 mei 2025 12:57

Ieder zal zo zijn redenen hebben om een e-bike of e-racer aan te schaffen.
Ik zal ook proberen zo min mogelijk te oordelen.
Maar als ik bergop aan het afzien ben en ingehaald word door een zoemende mastodont in lycra heb ik wel zo mijn bedenkingen. Wat drijft zo iemand? (Naast volt en ampère)
Of mensen die voor een MTB toertocht nog even een shagje bollen voordat ze op hun grasmaaier stappen.

Wanneer er iemand in de Zuid-Limburgse heuvels aan het afzien is op een normale fiets, terwijl zijn vrouw naast hem rijdt op een e-bike en in mantelpakje, dan kan ik wel genieten.
"Goh Wim, dit stukje ziet er wel steil uit hoor"
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 09 mei 2025 13:08

Leven en laten leven.

Als ik bergop ingehaald wordt door een e-fiets, vind ik dat fijn voor hen. Zolang ze niet met een dikke grijns voorbij rijden :mrgreen:
Op m'n laatste Ventoux (2023) viel me echt op dat zowat 50% intussen e-bikes zijn, van alle slag en soort.
Zolang het vlot op eigen kracht gaat, hoef ik geen e-bike. Als dat binnen x aantal jaar moeilijker wordt, ga ik zonder de minste twijfel voor een e-racer.

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 09 mei 2025 13:09

CampaYolo schreef: 09 mei 2025 12:57 Wanneer er iemand in de Zuid-Limburgse heuvels aan het afzien is op een normale fiets, terwijl zijn vrouw naast hem rijdt op een e-bike en in mantelpakje, dan kan ik wel genieten.
Heb ik dus al letterlijk meegemaakt met vrouwlief.
De Katsberg in Noord-Frankrijk. Op een stuk van 8-11% reed vrouwlief gewoon van me weg. Mét een grijns.
Maar zij mag dat :mrgreen:

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 09 mei 2025 13:13

Ik wil graag on-topic blijven, dus hier een domme vraag.
Waarom zou je met een e-bike een alpencol op rijden als je dat ook kan doen met een auto en al het comfort wat daarbij komt?
De sportieve prestatie en innerlijke beloning verdwijnt voor mij als je het niet op eigen kracht doet.

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 09 mei 2025 13:15

koeroeur schreef: 09 mei 2025 13:09
CampaYolo schreef: 09 mei 2025 12:57 Wanneer er iemand in de Zuid-Limburgse heuvels aan het afzien is op een normale fiets, terwijl zijn vrouw naast hem rijdt op een e-bike en in mantelpakje, dan kan ik wel genieten.
Heb ik dus al letterlijk meegemaakt met vrouwlief.
De Katsberg in Noord-Frankrijk. Op een stuk van 8-11% reed vrouwlief gewoon van me weg. Mét een grijns.
Maar zij mag dat :mrgreen:
Ik zou haar in de afdaling helemaal zoek rijden :twisted: :lol: :lol:

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 09 mei 2025 13:19

CampaYolo schreef: 09 mei 2025 13:13 Ik wil graag on-topic blijven, dus hier een domme vraag.
Waarom zou je met een e-bike een alpencol op rijden als je dat ook kan doen met een auto en al het comfort wat daarbij komt?
De sportieve prestatie en innerlijke beloning verdwijnt voor mij als je het niet op eigen kracht doet.
Ik zie veel mensen op een e-bike fietsen in Zuid Frankrijk. Zonder de e-bike hadden ze waarschijnlijk alleen bij het huisje of de caravan gezeten. Lijkt mij dus vooral positief.
Om nu de e-bike te pakken om de Ventoux op te gaan? Ze moeten ook nog weer naar beneden.

martinbo
Forum-lid

Gebruikersavatar martinbo 09 mei 2025 13:24

CampaYolo schreef: 09 mei 2025 13:13 Ik wil graag on-topic blijven, dus hier een domme vraag.
Mijn eega heeft door een knieoperatie een tijdje niet zwaar op de racer kunnen zitten en heeft in de Alpen de e-bike meegenomen. Met de wind in de haren, de zon op de huid, de vogels en marmotten horend is het heerlijk omhoogfietsen. En kon ze ook eens een foto van mij maken als ik na haar boven kwam. Veel comfortabeler dan in een auto.

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 09 mei 2025 13:29

Als alle e-bikers in een auto omhoog gaan, heb je daar meer last van dan van mensen op een e-bike.

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 09 mei 2025 13:34

Voor een deel om dezelfde redenen waarom je het met een motor of een cabrio zou doen, sensorisch gebeurt er zoveel meer op zo'n manier. En ook omdat het een snelle vorm van wandelen is - er is nog steeds menselijke arbeid voor nodig.
Afbeelding

Se7en
Forum-lid

Gebruikersavatar Se7en 09 mei 2025 13:47

Mijn vrouw rijdt op een eMTB naar boven terwijl ik op de racefiets ga. Zij heeft er , na de nodige operaties als kind, de knieën niet voor om dat zonder ondersteuning te doen. Bijkomstigheid is dat ze schitterende foto’s van mij en de omgeving kan maken.
Eerder begreep ze nooit wat ik leuk vond aan bergop fietsen. Sinds ze mee gaat op de eMTB snapt ze dat wel. Zo kan ze veel beter en langer genieten van de veranderende natuur en de omgeving dan wanneer we ‘even snel’ nog met de auto omhoog zouden rijden.
Cannondale CAAD10 | 2015
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 09 mei 2025 14:24

CampaYolo schreef: 09 mei 2025 12:57 Ieder zal zo zijn redenen hebben om een e-bike of e-racer aan te schaffen.
Ik zal ook proberen zo min mogelijk te oordelen.
Maar als ik bergop aan het afzien ben en ingehaald word door een zoemende mastodont in lycra heb ik wel zo mijn bedenkingen. Wat drijft zo iemand? (Naast volt en ampère)
Of mensen die voor een MTB toertocht nog even een shagje bollen voordat ze op hun grasmaaier stappen.

Wanneer er iemand in de Zuid-Limburgse heuvels aan het afzien is op een normale fiets, terwijl zijn vrouw naast hem rijdt op een e-bike en in mantelpakje, dan kan ik wel genieten.
In Zuid Limburg kom ik meer e-bikers tegen die met de fiets aan de hand naar boven wandelen dan dat ze gewone fietsers inhalen.
Dogma F

Plaats reactie