Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Build - Scott Foil

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 16 nov 2024 13:21

Schitterende bouw kwaliteit 🤩, maar of het mijn fiets zou zijn in deze configuratie.. ik denk het niet. De wielen zien er wel prima uit zo, alleen de banden te dik en te hoog. Een paar mooie 28mm die als 30mm vallen ziet er in mijn ogen beter uit. De ruimte tussen de staande buis en de achterband is wel erg krap zo lijkt het..
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 16 nov 2024 16:20

Die 32mm achter is wel heel dik inderdaad. Kijk wel even als ik ga rijden hoe het bevalt.
De ruimte valt erg mee hoor, dat lijkt op de foto, op een Argon en een S5 die ik heb gebouwd was het de helft van dit, een S5 zat met 28mm maar 2 a 3mm tussen.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 16 nov 2024 18:17

Ik mis ook iets, denk dat andere bandjes idd een enorm verschil zou maken. Ik heb ook naar die wavy velgen gekeken, maar hier klopt de plaatje niet.

Frame blijft wel heel fraai!
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 17 nov 2024 09:47

Prachtige fiets geworden,maar persoonlijk zou ik er 28mm banden op zetten.
Laatst gewijzigd door nijkie op 17 nov 2024 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 17 nov 2024 13:02

Mwa ik blijf wel bij 30, die oogt 2 maten kleiner dan de 32mm achter.
Die 32mm lijkt echt wel "te" inderdaad.

Gekke is de Pirelli Pzero TLR vielen in 28 mm en 30mm op maar 3 tiende mm meer.
De RS valt 1,5mm breder. Wel een licht bandje dan voor die breedte de 30mm die 31.5 valt is maar 310 gram.
Een 28mm zal ook wel op 29.5mm vallen en die is 280.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 04 mei 2025 11:33

Ondertussen heb ik ruim 1500 kilometer met de fiets gereden en best een hoop aanpassingen gedaan.

Spacers:
Begonnen met 3cm spacers zodat ik 2cm hoger kwam als bij mijn oude fiets (maat 56) dit is een 58.
Na paar honderd kilometer toch getest met 2cm en dat reed veel beter, meer mijn houding.
Kennelijk is er na 30 jaar toch een houding in mijn lichaam geslopen. Fiets rijd er ook wat fijner mee

Zadelpen:
Zadelpen met setback gewisseld voor een zonder setback.
Heel vreemd bij grote maten leveren ze met setback en bij kleiner zonder.
Ondanks dat mijn zadelstand niet si veranderd staat het optisch beter, en zit het beter ivm flex.

Shifters en stuurlint:
Misschien wel het grootste punt tussen het stuur en de shifters als je ze horizontaal zit zit een soort kuil.
Zie foto's hieronder. Dat ben ik op gaan vullen met rubber band, soort wat harder stuurlint.
Nu heb ik een kaarsrechte overgang van stuur naar greep en zit het echt veel beter.
De Nieuwe red grepen vind ik te lang qua reach en iets te klein. Leuk dat het er optisch beter uitziet, maar je moet toch je reservoir kwijt en dan worden ze langer. Waarom leveren ze niet diverse soort hoods voor verschillende handen.

Call of shame:
Week of vier terug schoot ik met sprinten uit mijn pedaal. Kneusde mijn rechterenkel naar buiten, die vloog tussen het voorwiel en de spaken namen de plaat mee waardoor ik de enkel ook aan de binnenkant zwaar kneusde, die spaken gewoon in het midden doorgebroken, vreemd genoeg een superlichte carbon velg van 345 gram nog heel, alu nippels ook niet gebroken. Nu steeds veel last van mijn rug omdat door de gekneusde enkel mijn hamstring vast is gaan zitten. Elke rit moet ik na een uur stoppen om te reken. Fysio is ermee bezig en het gaat beter. In het moment was ik zo handig meteen achter mijn zadel te gaan hangen, het voorwiel blokkeerde een keer of drie a vier kort maar ik kon zonder vallen tot stilstand komen.

Rijden:
Fiets rijd gewoon heerlijk, net ff wat strakker dan de vorige, met 30mm banden netto 32mm heb je heel veel grip en comfort.
Vooral grip, ik merk dat ik op veel plaatsen echt een stuk harder ga dan andere, dat verschil had ik altijd al wel, maar nu is het nog meer.
De 30mm Pzero RS zijn heel erg goed en relatief licht met 310 gram.

De nieuwe sram groep is goed. De remhendels zijn perfect instelbaar het schakelen is merkbaar sneller. Ik wist hiervoor een soort automatisch hoe lang ik de hendel ingedrukt moest houden voor bv 4 kransen, dat ging in het begin steeds mis en zat ik veel te ver, nu gaat dat weer.
De grootste verbetering zijn de remmen, Hope doseerbaarheid, misschien zelf beter, met meer dan voldoende power onder 1 vinger. Echt heel goed.
De oude waren ook al goed maar daar moest je zeker in vergelijk met Shimano hard knijpen. Ik rijd ze met Galfer blokken grijs en Galfer schijven.

Gewicht:
Nog wat kleine aanpassingen gedaan met titanium bouten waar die nog niet zaten. Red is al 90% titanium. Het enige wat niet titanium is zijn de pinnen voor de remblokken. Scheelt 1.1 gram per pin. Daarnaast de tonnetjes/boutjes waar je de leiding met vastdraait die zwarte die je met steeksleutel 8 aandraait. Scheelt 1.8 gram per stuk x4. Daarnaast de remadapter voor van titanium besteld. scheelt 7 gram.
De non setback zadelpen is 30 gram lichter 262 ipv 292.

De fiets is nu 7.25 kilo met Garmin edge en varia mount plus bidonhouders. Ga je naar bv 28mm banden met tpu binnenband gaat er 150 gram af, starre zadelpen is ook nog 70 gram. Beide ga ik niet doen want hij rijd echt fantastisch nu.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 04 mei 2025 13:03

Succes met het herstel. (Van jezelf en je wiel ;) )
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 04 mei 2025 14:25

Tjsemig .. sterkte met je herstel ❤️‍🩹
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 04 mei 2025 14:53

Sterkte met herstel.
Laatst gewijzigd door nijkie op 04 mei 2025 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Mehekachtohapi
Forum-lid

Gebruikersavatar Mehekachtohapi 04 mei 2025 15:23

Balen zeg! Sterkte.

SantaSCSI
Forum-lid

SantaSCSI 05 mei 2025 10:31

Vooral snel herstel gewenst! Zo'n bak vraagt erom terug uit de stal gehaald te worden.

Eens de nieuwe Force hoods er zijn (in juni normaliter) ga ik ook overstappen want die "1 finger braking" kan ik wel gebruiken op mijn Lauf :D. Dat kuiltje tussen bar en shifter heb ik ook met mijn Apex shifters op de Lauf en het is toch altijd even wennen wanneer ik van de Foil met Ultegra kom. Daar heb ik dat namelijk niet. Goede tip om het met een stukje stuurlint op te vullen.
Uno-X Mobility or bust!

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 07 mei 2025 07:41

Ik kan gelukkig wel fietsen, lopen gaat nu gelukkig ook wel weer.
Dus hij komt regelmatig buiten gelukkig.

Ik reed met blauwe platen op nieuwe pedalen dan heb je bijna geen bewegingsvrijheid.
Nu weer gele platen gemonteerd.

Plaats reactie