Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het grote domme vragen topic

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 07 mei 2025 05:38

CampaYolo schreef: 06 mei 2025 16:17 Grotendeels zijn we allemaal hetzelfde hoor. Zeker op dit forum.
De fietscultuur in Vlaanderen is echter niet te vergelijken met Amsterdamse hipsters die gaan gravelen buiten hun buurt.
en ik hoop dat daar ook alles mee is gezegd.
Amsterdam? Langs de A10 los graven en de zee in duwen. Er is in Amsterdam niks dat Nederland nodig heeft.
Dogma F

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 07 mei 2025 06:54

:lol:

Mijn stad en cultuur is het ook niet, maar er zullen ongetwijfeld ook wel aardige Amsterdammers zijn :mrgreen:
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 07 mei 2025 08:03

Of ik aardig ben, dat laat ik graag aan anderen over, maar ik ben wel Amsterdammer (sinds mijn woonplaats bij Amsterdam is gevoegd).

Om te beginnen is er Amsterdam binnen de ring en buiten de ring. En er wonen ook gewone mensen, die filterkoffie drinken thuis op de bank in plaats van bij een tentje een koffietje te doen (uiteraard een havercapu), en daar ben ik er een van. Het hipstergebeuren speelt zich met name binnen de ring af, alhoewel de gekte sommige hipsters naar daarbuiten heeft verbannen. Ik heb ook geen bakfiets, mijn kinderen kunnen gewoon zelf fietsen (en dan het ergste: dan gaan mannetje-hipster en vrouwtje-hipster een avondje zuipen in de kroeg, en dan zit vrouwtje-hipster voor in de bakfiets! Echt Rikkert? Ja echt! Geen grap.)

Qua fietsen rijd ik op een tweedehands carbon fiets (geen dure specialized of canyon) en ik heb gewone fietskleren van allerlei merken. Ik hul me niet van top tot teen in PNS, Rapha (alhoewel onder de hipsters op zijn retour), of Maats. Gravelen doe ik al 20 jaar, alleen doe ik dat op cyclocrosser en noem het ook crossen. En ik doe dat op een heule oude crosser met velgremmen. Niks geen dure Canyon gravelfiets, gewoon een archaïsche Sensa, die deels zelf geknutseld is.

Mijn stad is het ook niet, ik moet ook heel goed nadenken als je me vraagt wanneer ik voor het laatst binnen de ring ben geweest. Of ik bij de aardige Amsterdammers mogen anderen zeggen, maar er zijn zekers heel veel Amsterdammer die heel aardig zijn. En ik denk dat in de rest van Nederland er ook een beetje een verwrongen beeld is van Amsterdam als hipster-walhalla-bubbel. Ze zijn er volop, maar hier wonen ook gewone mensen, hoor :-)

Ik moet denken aan deze: "Het enige mooie aan Amsterdam is de trein naar Rotterdam!" aldus Tom Manders. Grappig wel, ik kom liever in Rotterdam dan in Amsterdam. En als rechtgesnaarde Feyenoordsupporter woon ik een paar km van de Arena. Dat gezegd hebbende, ik het het hier prima naar mijn zin hoor, dus verhuizen zou ik niet willen....
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

1094
Forum-lid

1094 07 mei 2025 11:49

Ik ben in de markt voor een elektrische fiets (mag dat hier uberhaupt). Waar moet ik op letten, ga het onderhoud niet zelf doen denk ik dus heb geen specifieke wensen. Bij voorkeur geen derailleur. Is een belt drive handig of kan je beter gewoon een ouderwetse ketting nemen?

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 07 mei 2025 11:59

Van mij mag je hoor. We nemen je alleen niet meer serieus :-), Grapje.

MvrRikkert heeft een Gazelle Orange, is er tevreden over. Je moet rekening houden wat voor motor je wilt: Middenmotor (Shimano Steps, Bosch, Bafang) of een voorwielmotor. Ze heeft alle smaken getest en bleek de Steps motor het fijnste te vinden.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 07 mei 2025 12:14

Volgens een ander topic moet je er vooral op letten dat je hem alleen tijdens de werktijden van wielertoeristen gebruikt...
Campagnolo Ultra Dork

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 07 mei 2025 12:29

Tuurlijk e-bike shept wel verplichtingen: je gehoorapparaat uitzetten, en als je een bel hoort: omkijken en naar links sturen :-). En mopperen als je door een wielrenner wordt ingehaald...

derxx
Forum-lid

derxx 07 mei 2025 12:49

Ik wilde dat ik je een +1 kon geven Rikkert 🤣 Met al het gestress op het werk had ik deze wel even nodig.
Afbeelding

Sulla
Forum-lid

Sulla 07 mei 2025 13:26

1094 schreef: 07 mei 2025 11:49 Ik ben in de markt voor een elektrische fiets (mag dat hier uberhaupt). Waar moet ik op letten, ga het onderhoud niet zelf doen denk ik dus heb geen specifieke wensen. Bij voorkeur geen derailleur. Is een belt drive handig of kan je beter gewoon een ouderwetse ketting nemen?
tip van mijn elektrisch-fietsende-betere-helft: niet besparen op de batterij. altijd de grootste capaciteit nemen.

kees0251
Forum-lid

kees0251 07 mei 2025 13:36

1094 schreef: 07 mei 2025 11:49 Ik ben in de markt voor een elektrische fiets (mag dat hier uberhaupt). Waar moet ik op letten, ga het onderhoud niet zelf doen denk ik dus heb geen specifieke wensen. Bij voorkeur geen derailleur. Is een belt drive handig of kan je beter gewoon een ouderwetse ketting nemen?
Het zijn relevante vragen, maar op Tweakers.net/mobiliteit wordt dat allemaal veel uitgebreider en beter uitgekauwd.
Verder is het natuurlijk geen vraag voor deze rubriek...
Only two things are infinite: the universe and human stupidity...

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 07 mei 2025 14:08

Sulla schreef: 07 mei 2025 13:26
tip van mijn elektrisch-fietsende-betere-helft: niet besparen op de batterij. altijd de grootste capaciteit nemen.
+1

Oppbogga
Forum-lid

Oppbogga 07 mei 2025 15:29

Ik ben vanmorgen ook toevallig naar ee-racer wezen kijken... 8-)
Wat ik van de gesprekken heb meegenomen is dat je het beste kunt kiezen voor eentje met een TQ-motor !
...

Plaats reactie