Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

bakboord1
Forum-lid

bakboord1 04 mei 2025 20:29

Zijn er meer mensen die meedoen aan de actie met Beat?
Het valt me op dat ik 3 dagen rust krijg voor een ftp test. Dat lijkt me wel een beetje heel erg veel rust voor een testje.

jbams
Forum-lid

jbams 05 mei 2025 21:28

Ja, ik keek ook al bevreemd op. Deze week 5 uur, daarna 4 uur. Terwijl ik 9 uur beschikbaar geef en al wekenlang 8-9 uur fiets

Zondag (eind week 1) een FTP test. Die doe je vaak in je rustweek, dat snap ik nog. Maar het BEAT programma lijkt niet te kijken naar je recente verleden en gewoon op te bouwen alsof je pas net fietst.

Justrace
Forum-lid

Justrace 26 jun 2025 10:50

Ik heb een vraag die niet echt betrekking heeft op Join zelf maar op de ftp test. Hoe voelen jullie benen na afloop? De vraag behoeft misschien enige uitleg. Ik heb gister mijn tweede ftp test gedaan. Bij de eerste was het afzien maar had ik toch teveel over aan het einde dus met een gevoel een iets te laag ftp. Gister (7 weken later) was mijn hoop om van 3,8 naar op 4,2 w/kg te zijn gegroeid. Dat bleek echter iets te ambitieus voor een relatieve beginner van 41 maar kwam toch keurig op de 4,07 uit. Maar nou komt het. Ik ging goed stuk, twee keer bijna kotsen, ademen als een verkouden zeehond, de laatste vijf minuten waren een ware lijdensweg en moest daarna even een paar minuten uithijgen en afkoelen onder een boom. Maar gek genoeg had ik niet echt de brandende en totaal lege benen zoals je bvb voelt na 25 40/20's en ook tijdens de 20 km naar huis fietsen voelden de benen niet compleet opgebrand en kon ik de gang er prima inhouden. Dus heb ik dan toch niet alles eruit gehaald of heeft 20 min rond je ftp trappen gewoon een ander effect dan intervallen waarbij je 40 of 50% stuk boven je ftp fietst? Het gaf in ieder geval niet echt een bevredigend en totaal uitgewrongen gevoel na afloop.

metor
Forum-lid

metor 26 jun 2025 11:09

Ik ben vooral benieuwd waarom het geen bevredigend gevoel geeft. Pas als je niet meer op je benen kan staan, de inhoud van je maag op straat ligt en je moet bellen om opgehaald te worden dan is het fijn/goed?
En FTP met andere intervallen vergelijken heeft geen zin. Zijn totaal andere inspanningen en voelen dus ook anders tijdens en er na.

maartenm85
Forum-lid

maartenm85 26 jun 2025 11:20

Waarschijnlijk betekent het gewoon dat je conditie beter is geworden. Zeker als je een relatieve beginner bent, lijkt me dat aannemelijk.

Toen mijn conditie minder was, waren mijn benen na elke max effort helemaal dood en duurde het een dag voor ze weer enigszins in leven waren. Een betere conditie (en dus niet puur FTP, maar vooral endurance/fatigue resistance of hoe je het maar wil noemen) heeft bij mij twee effecten: 1) Ik kan dieper gaan. Dus van een max effort ga ik veel meer stuk (wat je zegt, misselijk, heigen als een zeehond), maar tegelijk 2) ik herstel vele malen sneller. Het is bij mij eigenlijk steevast zo dat ik 10 seconden na een max effort denk "ik had harder gekund", gewoon omdat ik snel herstel. Dat betekent echter niet dat de effort niet maximaal was, maar gewoon dat je fatigue resistance beter is dan voorheen.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 26 jun 2025 11:25

Hoe was je test verloop, constant of regelmatig flink aanzetten.
Interval 20-40 of 10-30 kan je niet vergelijken omdat je heel vaak in het Rood en met een ftp test niet of net iets er over heen maar geen 3-5 minuten.
https://join.cc/nl/cycling-tips/hoe-ver ... wielrenner
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Gravelist
Forum-lid

Gravelist 26 jun 2025 12:07

Een 20-minuten test is submaximaal in de zin dat je net boven of op het kantelpunt rijdt waar de verzuring net stabiel blijft. Je zit op of net boven je anaerobe drempel, wat betekent dat je lijf nog net in balans is qua melkzuurproductie en -afbraak.

Bij intervallen zoals 40/20’s zit je ver boven je FTP en bouw je veel meer lactaat op. Daarom voelen die veel zwaarder in de benen. Ze "verzuren" meer.

vrij normaal dus wat je ervaart.

Justrace
Forum-lid

Justrace 26 jun 2025 12:13

maartenm85 schreef: 26 jun 2025 11:20 Waarschijnlijk betekent het gewoon dat je conditie beter is geworden. Zeker als je een relatieve beginner bent, lijkt me dat aannemelijk.

Toen mijn conditie minder was, waren mijn benen na elke max effort helemaal dood en duurde het een dag voor ze weer enigszins in leven waren. Een betere conditie (en dus niet puur FTP, maar vooral endurance/fatigue resistance of hoe je het maar wil noemen) heeft bij mij twee effecten: 1) Ik kan dieper gaan. Dus van een max effort ga ik veel meer stuk (wat je zegt, misselijk, heigen als een zeehond), maar tegelijk 2) ik herstel vele malen sneller. Het is bij mij eigenlijk steevast zo dat ik 10 seconden na een max effort denk "ik had harder gekund", gewoon omdat ik snel herstel. Dat betekent echter niet dat de effort niet maximaal was, maar gewoon dat je fatigue resistance beter is dan voorheen.
Thanks, dat is wel een goede ja zo had ik het nog niet bekeken. Dus omdat het meer een inspanningstest is, is het ook veel meer afhankelijk van je conditie dan puur van wat je benen doen zoals bij intervallen.

@metor De woordkeuze was misschien wat ongelukkig. Maar blijkbaar herstel je/ik van deze inspanning gewoon sneller dan van intervallen waardoor je voor je gevoel redelijk fris en fruitig thuis komt en dat bracht mij een beetje aan het twijfelen.

@nijkie, de uitvoering was niet zo netjes als gehoopt dus met teveel pieken en dalen maar dat kwam ook omdat het parcours bij nader inzien helemaal ruk was. Een rondje polder met windkracht drie en toch iets meer scherpe bochten dan verwacht. Kortom, soms remmen, de benen stil voor een bocht en weer optrekken, ene moment wind tegen en dan weer wind mee, twee keer een afdalinkje van een dijk en daarna vals plat naar beneden dus kon niet in een lekker ritme komen. Al met al genoeg verbeterpunten.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 26 jun 2025 12:54

Ik heb 1 vraag...... Waarom in vredesnaam. Wat heeft dit in godsnaam met trainen of meten te maken.
Twee keer bijna kotsen, afkoelen onder een boom, dat heeft toch helemaal niets met trainen te maken, dat is over je grens gaan waar je niets aan hebt.

FTP is een range geen absoluut getal. Je kan dit dus gewoon niet volhouden, leuk dat het dan 4.1 is ipv 3.7.
Ik zou zeggen stel je weegt 75 kilo je ftp zo tussen de 290 en 310 watt zit en niet anders.

Ik denk dat op jouw leeftijd join vaak veel te heftig is. Ik heb het nu 47 ook gedaan en ik was na 20/40's 2x5 stuks helemaal kapot. Toen dacht ik wat heeft dat voor zin, helemaal niets want ik gebruik dat ook nooit want dat is niet sneller. Ik ben 3x3 20/40's gaan doen, dat gaat prima en voel ik me niet zo kapot gewoon lekker. Ik denk, met de nadruk op denk, dat dat laatste veel beter is. Ik ben een beetje anearoob en kan me in 20 of 30 seconden compleet leegrijden. Mijn wattages zakken als ik series van 5 doen de vierde en vijfde keer ook 150 tot 200 terug.

Phantom78
Forum-lid

Phantom78 26 jun 2025 13:34

Join werkt ook prima als je de 40 bent gepasseerd. Ik ben 47, train ook met Join, het is een kwestie van goed invullen en jezelf pacen. Als je 20/40's 2x5 moet je de eerste zo indelen dat je de laatste ook vol kunt houden.
Als een dolle gaan trappen heeft inderdaad geen zin.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 26 jun 2025 15:03

Maar dat is niet de bedoeling van 20/40's dat moet gewoon voluit.
Dat is mijn punt dan gaat het zijn doel voorbij. Ik denk, dat het zeker voor een meer anaeroob iemand veel te heftig is.
Als ik de join waardes aanhoud wat ik best lastig vind op korte stukken, dan doe ik het vrij simpel, gaat het ook zijn doel voorbij.

Ik kan de laatste wel volhouden maar mijn vermogen is een stuk minder en ik ben 20 minuten aan het bijkomen.
Snap dat het voor veel personen misschien niet te begrijpen is.
Net als bv vdp die over de finish komt en op de grond gaat liggen, als je niet de anaerobe capaciteit hebt, dan kan je je ook nooit zo leeg rijden. Ik kan ook in 1x 40 seconden zo gaan trappen dat echt behoorlijk lang moet bijkomen.

Ik denk gewoon dat het ook persoonlijk is join is te polorised voor mij en ik denk ook voor een andere groep.
Trainen is geen one size fits all.

1094
Forum-lid

1094 26 jun 2025 15:41

Als je als relatieve beginner een ftp van 4,1 wkg hebt dan zou ik ook ff de afstelling van je powermeter controleren :mrgreen:
Of je woordkeuze aanpassen

Plaats reactie