Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 04 mei 2025 15:38

pino schreef: 20 apr 2025 14:02 Was er geen ploeg die daarom geen artsen in de begeleiding had?
Geen antwoord op je vraag maar een voorbeeld van ploegen zonder artsen.
Onlangs hoorde ik een podcast met Bruyneel. Lang geleden, toen Bruyneel nog renner was en bij Lotto reed. De ploeg had geen teamarts, maar tipte hun renners bij welke arts ze best konden langsgaan. Bruyneel kreeg de raad bij een Franse arts te gaan. Aan de hand van zijn data (uitslag bloedtesten) adviseerde die arts hem een heleboel produkten, sommige van die produkten waren toegelaten, andere stonden gewoon op dopinglijst. Pittig detail, de arts in kwestie was de teamarts van.... Greg Lemond. Je weet wel die renner die beweert in zijn carriere nooit iets gebruikt te hebben dat op de verboden lijst stond. Bizar dan dat zijn eigen teamarts renners van andere teams bevoordeelde door hen betere produkten voor te schrijven.

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 04 mei 2025 17:48

Da’s ook een manier om je concurrenten te vloeren toch ;)

Ik vermoed dat het dan over de tijd gaat dat Lemond nog voor Renault of La Vie Claire reed.
Anders even bij José de Cauwer te rade gaan als het in de tijd van ADR was.
Adversity is the Catalyst of Change

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 04 mei 2025 21:20

De verklaringen van Bruyneel gaan over de periode dat LeMond reed voor het Franse Team met de gevleugelde naam "Z".
De dokter was François Bellocq.

Wat DeCauwer betreft, mensen vergeten snel en hij is nu een sympatiek opa, maar herinner u de zaak Ronny VanSweevelt.
DeCauwer werd toen vrijgesproken, de zaak was ook verjaard, maar hij had minstens info gedeeld die VanSweevelt aan amfetamines hielpen. Een huiszoeking bij DeCauwer leverde ook een cortisone-spuit op. Dat mocht toen aldus DeCauwer, die meteen daarna jeugdcoach werd.....
Laat ons niet naief zijn. De bekentenissen van Eddy Planckaert, oa over Epo etc, wie was er toen ploegleider van Eddy? Inderdaad DeCauwer.
DeCauwer zei steeds hetzelfde, toen stond dat niet op de lijst.
Mede-ploegleider Walter Planckaert ontkent ook alles, zelfs van zichzelf, waarom werd die in 1977 ook weer geschrapt uit de Ronde van Vlaanderen....?
Ik geloof niet dat LeMond nooit gepakt heeft, en ik geloof ook niet dat DeCauwer zelf geen rol gespeeld heeft. Evident dat die nooit iets gaat vertellen over LeMond.

galileo2
Forum-lid

galileo2 04 mei 2025 21:33

Ik dacht dat Lemond het gebruik van EPO heeft geïntroduceerd in het peloton na zijn jachtongeval.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 04 mei 2025 21:40

Al de mannen van die generatie op cruciale plekken hebben in meer of mindere mate met doping te maken gehad. En ze zijn allemaal nog steeds heel volhardend in hun ontkenning.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 05 mei 2025 19:19

Iedereen weet dat ze allemaal gepakt hebben niettegenstaande het merendeel nooit gepakt is.
Ze hebben gelijk om niet onder druk van de media spontaan te bekennen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 05 mei 2025 19:24

Nee, hardnekkig ontkennen is minder lachwekkend…. ;-)

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 05 mei 2025 21:01

lugosi schreef: 04 mei 2025 21:20 De verklaringen van Bruyneel gaan over de periode dat LeMond reed voor het Franse Team met de gevleugelde naam "Z".
De dokter was François Bellocq.

Wat DeCauwer betreft, mensen vergeten snel en hij is nu een sympatiek opa, maar herinner u de zaak Ronny VanSweevelt.
DeCauwer werd toen vrijgesproken, de zaak was ook verjaard, maar hij had minstens info gedeeld die VanSweevelt aan amfetamines hielpen. Een huiszoeking bij DeCauwer leverde ook een cortisone-spuit op. Dat mocht toen aldus DeCauwer, die meteen daarna jeugdcoach werd.....
Laat ons niet naief zijn. De bekentenissen van Eddy Planckaert, oa over Epo etc, wie was er toen ploegleider van Eddy? Inderdaad DeCauwer.
DeCauwer zei steeds hetzelfde, toen stond dat niet op de lijst.
Mede-ploegleider Walter Planckaert ontkent ook alles, zelfs van zichzelf, waarom werd die in 1977 ook weer geschrapt uit de Ronde van Vlaanderen....?
Ik geloof niet dat LeMond nooit gepakt heeft, en ik geloof ook niet dat DeCauwer zelf geen rol gespeeld heeft. Evident dat die nooit iets gaat vertellen over LeMond.
toen ik in 1990 naar mijn laatste werk verhuisde vernam ik dat het jaar er voor De Cauwer met nog een wielrenner op het werk geweest was bij een gelegenheidsverzorger bij wielerploegen, ook ADR dus. Ook ex-renner Gregor Braun zou er later langs zijn gekomen.
De verzorger werd later opgepakt in het zuiden van frankrijk op weg naar Spanje met "le pot Belge", een sterke mengeling van drugs, amfetamines, pijnstillers,.... Hij heeft er een zware celstraf voor gekregen toen, 2 jaar ongeveer.
Hij vertelde mij bepaalde verhalen ( prikken zetten bij renners op zesdaagsen, e.d.) die mij echt bij de haren getrokken aanvoelden tot later bleek dat de waarheid nog erger was.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 19 mei 2025 00:20

Ik weet dat het deels offtopic is maar DRIE judokas met where abouts problemen riekt toch wel naar systematische misstanden binnen de Judo bond.
En dan komen er ook nog alle drie genadig vanaf met een veel kortere schorsing. Toch wel bedenkelijk.
De schorsingen zijn in april ingegaan. Die van Korrel duurt het langst: tot en met 26 februari volgend jaar. De Wit mag na 31 december weer judoën en Van 't End na 31 oktober. De WK in juni hadden ze alle drie sowieso gemist vanwege een blessure.
https://nos.nl/artikel/2567861-drie-ned ... hereabouts
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 19 mei 2025 11:43

Ik had het ook gelezen. Ik neig naar ordinaire stommigheid of een gebrek aan professionele begeleiding. Tis natuurlijk al langer een zooitje binnen de judobond.

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 19 mei 2025 11:52

Maar in het wielrennen hebben ze dan meestal een langere straf aan hun broek hangen.
Dat vind ik klasse justitie.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 19 mei 2025 12:09

Zeker. Geen sport zo streng als wielrennen. Terwijl er in andere sporten ook genoeg gebruikt werd/wordt.

Plaats reactie