Ik heb afgelopen week 4 schijven gewisseld. Voor 3 schijven kon ik de cassette afnemer gebruiken. Voor de vierde schijf had ik de bracket tool nodig. De tool die ik heb kan ik niet meer vinden, maar volgens mij is Bracketgrip DUB BTL-193 Bracket Tool ook goed. Het plaatsen van die schijven is zo simpel, dat kan een kleuter nog.franciscus82 schreef: ↑03 mei 2025 19:15 Iemand enig idee welke tool ik welke nodig heb om de remschijven te verwijderen?
Nog iets verprutst bij het sleutelen vandaag?
-
- Forum-lid
Dank allen voor de hulp. Bestelling is geplaatst!
Hoop dat ik de kettingzweep wel kan gebruiken van de buurman anders zit ik al bijna op het tarief van de fietsenmaker
Hoop dat ik de kettingzweep wel kan gebruiken van de buurman anders zit ik al bijna op het tarief van de fietsenmaker

-
- Forum-lid
Het gereedschap kun je vaker gebruiken. De FM betaal je telkens opnieuw. Als ik bekijk hoeveel cassettes en remschijven ik al heb vervangen met mijn gereedschap.... En de fietswinkel is vaker van eigenaar gewisseld dan ik van gereedschapfranciscus82 schreef: ↑04 mei 2025 17:33 Dank allen voor de hulp. Bestelling is geplaatst!
Hoop dat ik de kettingzweep wel kan gebruiken van de buurman anders zit ik al bijna op het tarief van de fietsenmaker![]()

-
- Forum-lid
Ja eens.jandoedel schreef: ↑04 mei 2025 22:44Het gereedschap kun je vaker gebruiken. De FM betaal je telkens opnieuw. Als ik bekijk hoeveel cassettes en remschijven ik al heb vervangen met mijn gereedschap.... En de fietswinkel is vaker van eigenaar gewisseld dan ik van gereedschapfranciscus82 schreef: ↑04 mei 2025 17:33 Dank allen voor de hulp. Bestelling is geplaatst!
Hoop dat ik de kettingzweep wel kan gebruiken van de buurman anders zit ik al bijna op het tarief van de fietsenmaker![]()
![]()
Weet je, ik kom al vrij lang bij de betreffende fietswinkel. Ook voor het onderhoud van de stadsfietsen en kinderfietsen maar toen die met die 85 Euro (minimaal want misschien kwam er nog een ringetje ofzo bij) kwam voor het overzetten van twee remschijven en een cassette was ik er gewoon klaar mee. Afgaande op wat geluiden hier en YouTube videos is het echt maar tien minuten werk.
Hecht best wat waarde aan een goed contact met een lokale winkel maar dit gaat gewoon nergens meer over.
-
- Forum-lid
En Youtube staat vol met filmpjes How To wanneer je er niet uit zou komen....
Ik heb vandaag nog niks verprutst, maar een paar jaar geleden wel blijkbaar. Ik krijg namelijk de pedalen niet van meer los van m'n oude crankset (met wattagemeter op linkercrank en die heb ik nodig)

Meestal heb ik er het geduld niet voor om voor mij nieuwe en ‘ingewikkelde’ dingen eigen te maken. Maar nadat ik een tijd terug €35 excl btw kon aftikken per rem voor het ontluchten en €60 excl btw voor het trekken van een nieuwe binnenkabel ontkom ik er niet meer aan. Als het weer bijna zover is zal ik eens investeren in het gereedschap.scottpch64 schreef: ↑05 mei 2025 07:12 En Youtube staat vol met filmpjes How To wanneer je er niet uit zou komen....
Cannondale CAAD10 | 2015
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021
Se7en schreef: ↑05 mei 2025 10:23
Meestal heb ik er het geduld niet voor om voor mij nieuwe en ‘ingewikkelde’ dingen eigen te maken. Maar nadat ik een tijd terug €35 excl btw kon aftikken per rem voor het ontluchten en €60 excl btw voor het trekken van een nieuwe binnenkabel ontkom ik er niet meer aan. Als het weer bijna zover is zal ik eens investeren in het gereedschap.
FM prijzen zijn redelijk absurd, lijkt het wel. Buuf moest laatst €65 achterlaten voor het vervangen van een 11s 105 ketting. Die ketting is €25-30. Ik mag toch aannemen dat een FM zoiets in 10 minuten fixt? Rekenen ze dan met uurtarief €175-180? Best pittig voor een mbo functie. Een fysiotherapeut heeft een lager uurtarief....
Dogma F