Standert racefiets?
"..maar wil wel graag zoveel mogelijk kabels door het frame..'
Kan gewoon, hoor. Gewoon je wensen voorleggen bij Bart van WiND Cycleworks.
Maar, ik proef dat je je keuze al gemaakt hebt!;)
Kan gewoon, hoor. Gewoon je wensen voorleggen bij Bart van WiND Cycleworks.
Maar, ik proef dat je je keuze al gemaakt hebt!;)
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander
- harry_sz
- Forum-lid
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 19 jul 2005 10:12
- Locatie: Utrechtse heuvelrug
- Contact
Ha ha
, ik heb mijn keuze echt nog niet gemaakt hoor.
Die Triebwerk weegt 1830 + 440 gram. Is 2270 gram. Best veel in de huidige wereld met frames van onder de 1000 gram (ex vork).
Dat is toch wel een minpuntje. En met 105 Di2 en wat redelijke componenten zit je zo op 5K. (4,5K als je frame en onderdelen los koopt en)

Die Triebwerk weegt 1830 + 440 gram. Is 2270 gram. Best veel in de huidige wereld met frames van onder de 1000 gram (ex vork).
Dat is toch wel een minpuntje. En met 105 Di2 en wat redelijke componenten zit je zo op 5K. (4,5K als je frame en onderdelen los koopt en)
Voor dat geld kom je in de buurt van handgemaakt, Braun of St Joris of Wind een berichtje sturen zou ik zeggen. Zelf een St Joris Allroad sinds dit jaar, helemaal op maat en vrije keuze in afmontage en spuitschema. Happy manharry_sz schreef: ↑01 mei 2025 16:21 Ha ha, ik heb mijn keuze echt nog niet gemaakt hoor.
Die Triebwerk weegt 1830 + 440 gram. Is 2270 gram. Best veel in de huidige wereld met frames van onder de 1000 gram (ex vork).
Dat is toch wel een minpuntje. En met 105 Di2 en wat redelijke componenten zit je zo op 5K. (4,5K als je frame en onderdelen los koopt en)

“… gewicht is slechts één aspect van een frame. Ik ben van mening dat er vaak teveel nadruk wordt gelegd op gewicht en dat dit ten koste gaat van andere belangrijke factoren zoals stevigheid, duurzaamheid, de juiste ‘fit’, functionaliteit en comfort. …”
Dat minpunt ben je zo vergeten als je een mooi stalen frame hebt. Echt, waag eens een mail aan verschillende framebouwers om te zien wat er mogelijk is.
Dat minpunt ben je zo vergeten als je een mooi stalen frame hebt. Echt, waag eens een mail aan verschillende framebouwers om te zien wat er mogelijk is.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander
- harry_sz
- Forum-lid
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 19 jul 2005 10:12
- Locatie: Utrechtse heuvelrug
- Contact
Vriend van me kwam nog met Massacan Scapada.
Alu frame (gemaakt in Italië). kruising tussen racer en gravelbike lijkt het.
Wel mooi ding. Los frame rond de 1900 euro.
https://www.massacan.cc/en/products/vel ... an-scapada?
Alu frame (gemaakt in Italië). kruising tussen racer en gravelbike lijkt het.
Wel mooi ding. Los frame rond de 1900 euro.
https://www.massacan.cc/en/products/vel ... an-scapada?
Er zijn nog genoeg Italiaanse framebouwers waar je zelf een stalen frame kunt laten maken en soms valt de prijs nog goed mee. Gios Torino, Stelbel, Tommasini, Chesini, Somec, Casati, Oficina Battaglin en dat is wat ik zo uit mij hoofd kan opnoemen. Er zijn er nog veel meer.
Ook een optie: https://www.condorcycles.com/products/c ... 4619872339
Mits nog in jouw maat natuurlijk. Het nieuwe Acciaio Disc frame is wat duurder en momenteel niet op voorraad. Ze hebben ook nog een alu frame, maar dat materiaal past helemaal niet bij jouw zoektocht naar comfort eerlijk gezegd.
Ook een optie: https://www.condorcycles.com/products/c ... 4619872339
Mits nog in jouw maat natuurlijk. Het nieuwe Acciaio Disc frame is wat duurder en momenteel niet op voorraad. Ze hebben ook nog een alu frame, maar dat materiaal past helemaal niet bij jouw zoektocht naar comfort eerlijk gezegd.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26
Daar noem je wel een paar hele mooie bouwers zeg!
- harry_sz
- Forum-lid
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 19 jul 2005 10:12
- Locatie: Utrechtse heuvelrug
- Contact
Ik vermoed ook dat 30mm banden al veel verschil maken en mss al genoeg zijn.
Ik hou opties voor carbon nog wel open daarom.
Ik ga even een rondje Italiaanse framebouwers google'en, die merken (zoals Chesini etc) spreken mij toch het meest aan want die ken ik van "vroeger"
. Ik heb zelfs allerlei folders nog uit de jaren '90.
Maar ze moeten wel een beetje modernere frames maken dan.
Ik hou opties voor carbon nog wel open daarom.
Ik ga even een rondje Italiaanse framebouwers google'en, die merken (zoals Chesini etc) spreken mij toch het meest aan want die ken ik van "vroeger"

Maar ze moeten wel een beetje modernere frames maken dan.
Succes met zoeken. Bij mij is dat een leuk onderdeel van het proces geweest. Chesini heb ik ook lang naar gekeken. Maken mooie frames en alles op maat als ik het me goed herinner. Ook Jaegher heb ik een tijd naar gekeken. Afspraken met en leveren via dealer heeft mij geholpen mijn keuze te maken.
De kosten voor mijn handgemaakte stalen Legend Fedaia frame en voorvork waren ongeveer € 3.100,- Volgens mij zit Chesini in dezelfde prijsrange. St. Joris en Jaegher zijn duurder schat ik in. Als je dus gaat voor een handgemaakt stalen frame ga je met de totaalkosten wel over de 5k heen. Legend is er onlangs helaas mee gestopt.
Gisteren heb ik 165 km op mijn Legend gereden. Het extra gewicht voel je niet meer als je even aan het fietsen bent. Maar wat reed dat fijn! En daar gaat het wat mij betreft om.
De kosten voor mijn handgemaakte stalen Legend Fedaia frame en voorvork waren ongeveer € 3.100,- Volgens mij zit Chesini in dezelfde prijsrange. St. Joris en Jaegher zijn duurder schat ik in. Als je dus gaat voor een handgemaakt stalen frame ga je met de totaalkosten wel over de 5k heen. Legend is er onlangs helaas mee gestopt.
Gisteren heb ik 165 km op mijn Legend gereden. Het extra gewicht voel je niet meer als je even aan het fietsen bent. Maar wat reed dat fijn! En daar gaat het wat mij betreft om.
- harry_sz
- Forum-lid
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 19 jul 2005 10:12
- Locatie: Utrechtse heuvelrug
- Contact
Het zoeken is ook leuk idd.
Ik zag dat Zullo ook nog steeds frames bouwt. Ze maken nog de tour’91 maar ook een hele mooie wat moderner frame de InQubo.
Die lichtblauwe vind ik bv erg mooi:
https://zullo-bike.com/telai-per-bici-d ... tent-inner
Maar dit zijn natuurlijk meer klassieke frames met velgremmen en alle kabels buitenom.
Dus voor mij nu geen optie, maar wel erg leuk vind ik.
Ik ben ook fan van deze paarse Tarmac SL7 comp trouwens
Met 28/30mm banden is dat mss wel prima qua comfort.
https://www.specialized.com/nl/nl/tarma ... 79-4221543
Specialized is wel wat saaier natuurlijk (want net als Canyon rijdt iedereen erop) , maar ik vind dit een hele mooie fiets. Ook door die kleur.
Waarom de paarse 4400 kost en de (oudere?) groene 3500 euro snap ik trouwens niet helemaal. Volgens mij is alles hetzelfde.
Groene is uitverkocht zie ik hoor.
Ik zag dat Zullo ook nog steeds frames bouwt. Ze maken nog de tour’91 maar ook een hele mooie wat moderner frame de InQubo.
Die lichtblauwe vind ik bv erg mooi:
https://zullo-bike.com/telai-per-bici-d ... tent-inner
Maar dit zijn natuurlijk meer klassieke frames met velgremmen en alle kabels buitenom.
Dus voor mij nu geen optie, maar wel erg leuk vind ik.
Ik ben ook fan van deze paarse Tarmac SL7 comp trouwens

Met 28/30mm banden is dat mss wel prima qua comfort.
https://www.specialized.com/nl/nl/tarma ... 79-4221543
Specialized is wel wat saaier natuurlijk (want net als Canyon rijdt iedereen erop) , maar ik vind dit een hele mooie fiets. Ook door die kleur.
Waarom de paarse 4400 kost en de (oudere?) groene 3500 euro snap ik trouwens niet helemaal. Volgens mij is alles hetzelfde.
Groene is uitverkocht zie ik hoor.