Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

Mitchel
Forum-lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 05 nov 2016 10:58

Mitchel 30 apr 2025 11:32

Vandaag de wiellagers voor vervangen. Makkie met een lager pers voor een prikkie vanuit China.

Toen dacht ik de achterwiel lagers ook nog even te gaan doen. Maar de lagerpers werkt natuurlijk niet omdat de as in de weg zit. Dus nu zoeken naar een soort over de as heen vallend hulpstuk. Iemand een suggestie?

Tot slot wel de ketting even een badje gegeven waardoor ie zijn oorspronkelijke kleur weer terug kreeg 🙂

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 6162
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 30 apr 2025 15:32

Heb je niets passends in de doppendoos?

Gebruikersavatar
Tjebakka
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 04 aug 2016 15:20
Locatie: Bolsward

Gebruikersavatar Tjebakka 01 mei 2025 16:44

Mijn fiets was toe aan groot onderhoud. Er was een kraakje in de bottom bracket geslopen en de balhoofdlagers waren krokant geworden na het fietsen in de winter. Voorband moest ook worden vervangen want lek gereden tijdens de laatste rit.

Het blijft een haat-liefde verhouding met interne kabels en leidingen, want simpelweg twee lagers vervangen zit er tegenwoordig niet meer in. En helaas had ik de vorige keer mijn remleidingen al ingekort en was dat nu niet meer mogelijk. Dus:

- Stuurlint verwijderd
- Remleidingen doorgehaald
- Stuur losgemaakt, kabels en leidingen eruit gehaald
- Bottom bracket verwijderd
- Remleidingen aan remklauw losgemaakt en verwijderd
- Alles goed schoongemaakt
- Nieuwe remleidingen door het frame gehaald en vastgemaakt aan de remklauwen
- Di2 kabels weer netjes aangesloten en direct updates geïnstalleerd
- Remleidingen door het stuur getrokken
- Nieuwe bottom bracket geperst
- Crank teruggeplaatst
- Remleidingen netjes aangesloten
- Vullen met olie
- Er achter komen dat je een olijfje bent vergeten bij de voorste rem :P
- Opnieuw aangesloten mét olijfje
- Netjes gevuld en ontlucht
- Voorband vervangen met verse latex
- Stuurlint vervangen

klaar!

En de fiets bolt weer kraak- en piepvrij :)
If it's not fixed, it's broken.

scottpch64
Forum-lid
Berichten: 900
Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00

scottpch64 06 mei 2025 07:30

Zondagmiddag na de ochtendrit stuur en stuurnok van mijn Factor LS vervangen door een Syncros Ali stuurcombo met de mogelijkheid om de leidingen gedeeltelijk of geheel door het stuur te voeren.
Bij mijn Factor lopen de 2 remleidingen gedeeltelijk buitenom, dus remleidingen losgekoppeld, parkertje erin geschroefd, nog 1cm van de vorkbuis afgezaagd, ander stuur gemonteerd en de leidingen weer doorgevoerd en aangesloten met nieuwe olijfjes en inserts.
Niks ontluchten of bijvullen, remmen werken als vanouds.
Nieuwe stuur weegt 345gr, oude combo was 45gr lichter....echter nu mooie cleane cockpit!

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 2015
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 06 mei 2025 14:48

Ik ben er bijna klaar voor. Naar het einde van Engeland
Afbeelding
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2420
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 06 mei 2025 16:01

Vandaag de call of shame gedaan.
Het gekraak van mijn woonwerkfiets kwam spontaan ten einde toen de QR er uit knalde onderweg naar mijn werk.
Exact tussen werk en thuis dus de wandeling was al snel drie kwartier.
Vrouw gebeld en de fiets achterin de auto. (Lang leve een grote auto).

De endcap is losgekomen maar de vrijloop van mijn body zit muurvast.
Ik gok op een kapotte lager in de body maar dat ga ik vanavond pas zien als ik de body er af haal.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2617
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 18 mei 2025 17:27

Lekke achterband. Althans, in 1 dag van 5 bar naar 2 bar. Heeeel klein gaatje. Vreemd, want binnenband heb ik paar weken geleden vernieuwd. Niks kunnen vinden in de buitenband, die is ook vrij nieuw (plm. 800km). Geplakt deze keer.
Gelijk de 1632 batterijen van de Di2 shifters vervangen, brandden weliswaar nog groen maar originele batterijen zijn ruim 2 jaar oud.
Dogma F

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5636
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 18 mei 2025 17:34

Lekke achterband. Althans, in 1 dag van 5 bar naar 2 bar. Heeeel klein gaatje.

Had ik laatst ook, maar ik zag niets aan de buitenband, dus opgepompt en liep nauwelijks af en dus anderdaags toch maar vertrokken voor een toertocht.
Maar helaas toch lek na pakweg 100 kilometer.

Nu wist ik dat ik tijdens met laatste rit over een kiezel reed, wat best een flinke knal gaf, waarschijnlijk toch een stootlekje.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

0475
Forum-lid
Berichten: 1091
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 20 mei 2025 21:17

Vanmiddag 3de of 4de sessie van enkele uren om de kraak te vinden. Nog een screw-together bb voor press-fit gehaald en geïnstalleerd. De uitlijning is idd beter, de traps floept er nu zo doorheen. Maar de kraak bleef. Gekmakend. Nog eens van alles geprobeerd. Begon te denken dat het frame kaduuk is (of aan het gaan is). In vorige sessies mijn achterwiel/freewheel nagekeken, niks te zien, andere cassette ook geen verbetering.

Een ding nog niet geprobeerd: geheel ander wiel er in zetten.

Even naar een kennis gefietst, het achterwiel uit haar fiets geplaatst en een blokje omgereden en wat denk je? Geen enkele kraak. Ik hou nog een slag om de arm maar er is dan toch iets niet 100% met mijn achterwiel. Ze heeft nog een oudere wielset op zolder staan (zonder banden, cassette) die ga ik later deze week even lenen en dan een langer blokje om. Ik heb goede hoop.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2183
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 20 mei 2025 21:32

Ik haak even op dat laatste in:
De bij sommigen in zwang zijnde titanium snelspanners of steekassen hebben het onzichtbare nadeel dat , om een bepaalde klemkracht te ontwikkelen, de boel meer aangespannen/vastgedraaid moet worden om de aseinden op het frame te fixeren (wegens de lagere E modulus van titanium), met mogelijk beweging/ bijgeluiden tot gevolg.
Voorheen in de snelspannertijd kreeg je steevast enkele adviezen om er dan maar vet tussen te smeren, en je gelooft het niet, maar er waren zelfs "techneuten" die de bijgeluiden weten aan de veertjes..
(gestrekt beenmodus aan)
Allemaal flauwekul en symptoombestrijding natuurlijk, de boel moet gewoon onbeweeglijk gefixeerd worden...
Only two things are infinite: the universe and human stupidity...

0475
Forum-lid
Berichten: 1091
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 24 mei 2025 14:51

Nieuwe fiets werd geleverd met P Zero TLR RS banden. Ik las wat horror verhalen over hoe strak de passing is. Vandaag even getest. Met twee bandenlichters had ik hem snel los. Kon hem daarna ook met de blote handen (beetje wringen op het laatst) weer over de velg (DT Swiss) krijgen. De bandenknecht mag thuis blijven.

Verder nog ivm de kraak in de andere fiets nog eens beter naar de naaf gekeken en de twee lagers in de freewheel body beginnen toch wat korrelig te lopen, maar het is nog redelijk minimaal.

Dubbeldekker
Forum-lid
Berichten: 1254
Lid geworden op: 16 jul 2024 14:54

Dubbeldekker 24 mei 2025 16:10

kees0251 schreef: 20 mei 2025 21:32 Ik haak even op dat laatste in:
De bij sommigen in zwang zijnde titanium snelspanners of steekassen hebben het onzichtbare nadeel dat , om een bepaalde klemkracht te ontwikkelen, de boel meer aangespannen/vastgedraaid moet worden om de aseinden op het frame te fixeren (wegens de lagere E modulus van titanium), met mogelijk beweging/ bijgeluiden tot gevolg.
Voorheen in de snelspannertijd kreeg je steevast enkele adviezen om er dan maar vet tussen te smeren, en je gelooft het niet, maar er waren zelfs "techneuten" die de bijgeluiden weten aan de veertjes..
(gestrekt beenmodus aan)
Allemaal flauwekul en symptoombestrijding natuurlijk, de boel moet gewoon onbeweeglijk gefixeerd worden...
Daarom heb je bij de verschillende materialen tegenwoordig adviezen voor het aandraaimoment.
Het is in veel gevallen pure onzin (vast is vast) maar als je zeer specifieke metalen gaat combineren met bijvoorbeeld carbon vorken dan is zo’n aandraaimoment wel essentieel.
Adversity is the Catalyst of Change

Plaats reactie