Ik kom er niet meer uit dus heb het maar gefilmd:
https://youtube.com/shorts/TVnokH2-J30? ... MAOTnvgpGM
Waar komt dit geluid vandaan en vooral hoe verhelp ik het?
Ik vermoed dat dat rondom de trappers of het voorblad komt.
Het 'vegende' geluid is er soms een tijd niet en ineens weer wel. Stop ik met trappen stopt het geluid ook. Omdat het zo onregelmatig is kan ik niet goed bepalen of het sneller wordt met een hogere cadans.
Het geluid is er ook als ik met 1 been rond trap. Staand of zittend maakt geen verschil.
Ik voel nergens speling en ik zie niks aanlopen.
Geluid racefiets
Bracket (trapas) zou kunnen. Even loshalen, of laten checken bij de fietsenmaker. Misschien lager stuk. Zit er echt geen speling? Pak een van de trappers en check of er speling zit.
Ik pak ze wel weer in de afdaling 

Een tik kan inderdaad van alles zijn. Aangezien het er alleen is bij het trappen, is het zeer waarschijnlijk iets in de aandrijflijn. Ik zou op basis hiervan in eerste instantie de trapas checken.
P.s. ik zeg zeer waarschijnlijk aandrijflijn. Ik heb namelijk ook een keer een tik gehad tijdens het trappen, maar toen was het de zadelpen. Dat kun je checken door te gaan staan tijdens het trappen.
P.s. ik zeg zeer waarschijnlijk aandrijflijn. Ik heb namelijk ook een keer een tik gehad tijdens het trappen, maar toen was het de zadelpen. Dat kun je checken door te gaan staan tijdens het trappen.
In mijn ervaring is de trapas vaker wel dan niet de oorzaak. Ook al eens vervangen omdat ik zeker wist dat ze BB30 lagers aan gort waren. Eerste rit stil, tweede rit weer dezelfde kraak. MTRX lagers dus het kan eigenlijk niet weer opnieuw hetzelfde probleem zijn. Bleek het de verbinding rails / zadelpen te zijn. Schoon gemaakt, montagevet erop, correct vast gezet, stilte.
Het geluid in het filmpje klinkt meer naar een fout afgestelde derailleur. Verklaarbaar doordat in de agr meer op binnenblad is gereden.
Dogma F