Nieuwe cyclo dicht bij NL in de Eifel
Valpartijen kunnen waarschijnlijk door iedereen veroorzaakt worden, zeker met dergelijke massa's i.c.m. bijvoorbeeld niveauverschil en niet meteen een lange beklimming. Daarom toch wel opvallend dat ik uit parcoursverkenning door Herman Nekkers van Cycloworld opmaak dat ook bij 3RIDES het na de start een stuk naar beneden loopt.
Ik heb meer een vraag in het algemeen. Wat zorgt ervoor dat licentiehouders aan dit soort gran fondo's willen deelnemen?
Combinatie van te weinig echte wedstrijden tegenwoordig, mooier parcours ten opzichte van wedstrijden met lokaal 'rondje om de kerk' en gevoel van meer kans op succes dan in echte wedstrijden?
Zal ook nog wel een verschil zijn tussen dit soort heuvelachtige parcoursen vlakbij NL ten opzichte van de gran fondo's in de bergen veronderstel ik. Ik heb ook geen idee hoeveel procent (naar schatting) van de deelnemers een licentie heeft en hoeveel deelnemers reguliere recreanten zijn.
Ik heb meer een vraag in het algemeen. Wat zorgt ervoor dat licentiehouders aan dit soort gran fondo's willen deelnemen?
Combinatie van te weinig echte wedstrijden tegenwoordig, mooier parcours ten opzichte van wedstrijden met lokaal 'rondje om de kerk' en gevoel van meer kans op succes dan in echte wedstrijden?
Zal ook nog wel een verschil zijn tussen dit soort heuvelachtige parcoursen vlakbij NL ten opzichte van de gran fondo's in de bergen veronderstel ik. Ik heb ook geen idee hoeveel procent (naar schatting) van de deelnemers een licentie heeft en hoeveel deelnemers reguliere recreanten zijn.
Ik heb vorig jaar de 3rides gereden en het gemiddelde niveau is fors hoger dan in reguliere cyclos. Ik heb ook geen aantallen paraat over de verhouding licentiehouder en reguliere recreant. Maar in een normale cyclo rijd ik wel bij de beste 25% in mijn leeftijdscategorie. Maar in de Eifel kwam ik daar in geen velden of wegen bij in de buurt.
Live fast; die young. mijn blog
1 reden zal zijn dat dit een qualifier is voor het WK en dat trekt competitief volk aan. Ook is het parcours niet super selectief en er wordt dus van in het begin hard over geraced - misschien ben je dat niet gewoon wanneer je andere ervaringen met cyclos in het hooggebergte zijn. Maar bvb bij de GF Schleck in Luxemburg of zelfs de Espace Cycles Cyclo in Etalle zal je een soortgelijk niveau en 'koersgedrag' vinden.
En je hebt zeker ook eliterenners of jongens/meisjes die toeristenkoersen meerijden, die dit bij uitbreiding ook eens willen doen.

@RAVEN14, dank voor de reactie!
Ik begrijp het helemaal. Zeker nu er steeds minder 'echte' wedstrijden zijn én je met dit soort gran fondo's vlakbij NL mooi heuvelachtig parcours krijgt.
Ben benieuwd of er dit jaar wel startvak controle is en of ze niet wederom aantal categorieën samenvoegen (zoals grote groep van 35-39 en 40-44 vorig jaar).
Komend weekend ga ik de route al eens fietsen met Duitse fietsvriend.
Ik begrijp het helemaal. Zeker nu er steeds minder 'echte' wedstrijden zijn én je met dit soort gran fondo's vlakbij NL mooi heuvelachtig parcours krijgt.
Ben benieuwd of er dit jaar wel startvak controle is en of ze niet wederom aantal categorieën samenvoegen (zoals grote groep van 35-39 en 40-44 vorig jaar).
Komend weekend ga ik de route al eens fietsen met Duitse fietsvriend.
Inmiddels bij 3RIDES geen verplichting meer, enkel een aanbeveling.
Zie deze update:
https://3rides.de/streckensperrung-attest/
Die medische attesten zijn ook om te lachen, hé. Onlangs ook nog bij de dokter geweest voor een verplicht attest voor een GF die ik binnenkort ga rijden. Bloeddruk gemeten en enkele vragen waar je op kan antwoorden wat je wilt. Dat was het dan. Tja...
De organisatie heeft vandaag de starttijden gemaild en op Strava geplaatst. Vooralsnog is planning in omgekeerde volgorde. Oudsten als eerste en jongsten als laatste. Dat is vragen om problemen. 19-34 gaat uiteraard binnen no time de andere groepen bijhalen met alle risico's van dien.
Zie ook gun time i.p.v. chip time protocol. Verder na ca. 18 km een gevaarlijke afdaling met veel gaten op smalle weg met weinig overzicht. Daar zitten nog grote groepen bij elkaar...
Ik vind dit niet bepaald gunstige voortekenen. Misschien kunnen ze de tips van Cycloworld eens doornemen en de plannen aanpassen nu het nog kan
Zie ook gun time i.p.v. chip time protocol. Verder na ca. 18 km een gevaarlijke afdaling met veel gaten op smalle weg met weinig overzicht. Daar zitten nog grote groepen bij elkaar...
Ik vind dit niet bepaald gunstige voortekenen. Misschien kunnen ze de tips van Cycloworld eens doornemen en de plannen aanpassen nu het nog kan

Dit las ik vandaag ook inderdaad met dezelfde gedachten. Ik hoop toch ook echt dat dat wordt omgedraaid, want inderdaad wordt het dan een puinhoop binnen zeer korte tijd.TP85 schreef: ↑16 mei 2025 18:49 De organisatie heeft vandaag de starttijden gemaild en op Strava geplaatst. Vooralsnog is planning in omgekeerde volgorde. Oudsten als eerste en jongsten als laatste. Dat is vragen om problemen. 19-34 gaat uiteraard binnen no time de andere groepen bijhalen met alle risico's van dien.
Ik vind dit niet bepaald gunstige voortekenen. Misschien kunnen ze de tips van Cycloworld eens doornemen en de plannen aanpassen nu het nog kan![]()
Ik vind het ook een rare keuze, die startvolgorde. Maar misschien zijn de oudere categorieën veel kleiner in aantal deelnemers?
Voor mij als diesel die maar weinig vermogensruimte heeft boven zijn threshold, is het nu wel een mogelijke strategie om niet te forceren tijdens de eerste klim(men). Ik kan, indien gelost uit de kopgroep 50+, daarna nog altijd aanpikken bij snellere mannen van jongere categorieën om zo eventueel terug te komen of in ieder geval mijn best mogelijke race te rijden.
Enfin, vorig jaar 9e, dit jaar moet top 10 zeker ook kunnen. Nog een weekje wat VO2max werk en dan gaan we stilaan taperen.
Voor mij als diesel die maar weinig vermogensruimte heeft boven zijn threshold, is het nu wel een mogelijke strategie om niet te forceren tijdens de eerste klim(men). Ik kan, indien gelost uit de kopgroep 50+, daarna nog altijd aanpikken bij snellere mannen van jongere categorieën om zo eventueel terug te komen of in ieder geval mijn best mogelijke race te rijden.
Enfin, vorig jaar 9e, dit jaar moet top 10 zeker ook kunnen. Nog een weekje wat VO2max werk en dan gaan we stilaan taperen.