Duidelijk. Ik wil qua gevoel iets aangepast hebben, anders zou een aanpassing nodeloos zijn. Het viel mij gisteren op dat ik hard moest werken voor weinig resultaat. Dat ik geduld zou moeten hebben, is altijd goed om te horen van een ander. Dankjewel voor je reactie.kees0251 schreef: ↑27 apr 2025 10:45 In principe moet je inderdaad je zadel hoger en naar achteren te plaatsen met hetzelfde aantal millimeters als het cranklengteverschil, ALS JE ZOVEEL MOGELIJK HETZELFDE GEVOEL WIL HOUDEN...
Je bewegingscomputer (motorische hersendelen+ perceptie) moeten echter wennen aan het iets andere bewegingsverloop, met hogere trapfrequentie, en dat kan niet in 1 ritje, dat moet je minstens een paar weken doorzetten ...
Het grote domme vragen topic
-
- Forum-lid
Loctite 222 tegen lostrillen
Loctite 243 om te borgen (kost wat meer kracht, zou ik niet op fragiele/kleine boutjes gebruiken)
271 nooit gebruiken op de fiets, tenzij het nooit meer los hoeft of je het kunt verwarmen tot 260°C.
Dogma F
Locteft 2221094 schreef: ↑27 apr 2025 22:04Potje 222 halen dus
Zou je het aandurven?
Dogma F
-
- Forum-lid
Heb ook een 165mm crank gemonteerd begin dit seizoen, niks aan de zadelstand gedaan.ColumsbusMJ schreef: ↑27 apr 2025 12:52Duidelijk. Ik wil qua gevoel iets aangepast hebben, anders zou een aanpassing nodeloos zijn. Het viel mij gisteren op dat ik hard moest werken voor weinig resultaat. Dat ik geduld zou moeten hebben, is altijd goed om te horen van een ander. Dankjewel voor je reactie.kees0251 schreef: ↑27 apr 2025 10:45 In principe moet je inderdaad je zadel hoger en naar achteren te plaatsen met hetzelfde aantal millimeters als het cranklengteverschil, ALS JE ZOVEEL MOGELIJK HETZELFDE GEVOEL WIL HOUDEN...
Je bewegingscomputer (motorische hersendelen+ perceptie) moeten echter wennen aan het iets andere bewegingsverloop, met hogere trapfrequentie, en dat kan niet in 1 ritje, dat moet je minstens een paar weken doorzetten ...
Heb nergens last van, gaat perfect en voel ook geen verschil met mijn vorige crank, 170mm...
Je merkt toch wel dat je wat meer ruimte hebt gekregen in de heupen toch? Dus als je niets wijzigt in de positie van het zadel dan zul je met kortere cranks toch echt wel iets moeten merken. Komende van 172,5 naar 165 heb ik wel even moeten wennen (ik heb trouwens wel mijn zadelpositie aangepast). Een paar ritten maken is al genoemd (en als je meerdere fietsen hebt deze allemaal overzetten naar 165mm anders blijf je bezig met wennen). Ik zie ook een hogere trapfrequentie staan maar die heb ik niet overgehouden aan de wissel naar kortere cranks.ColumsbusMJ schreef: ↑27 apr 2025 12:52 Duidelijk. Ik wil qua gevoel iets aangepast hebben, anders zou een aanpassing nodeloos zijn. Het viel mij gisteren op dat ik hard moest werken voor weinig resultaat. Dat ik geduld zou moeten hebben, is altijd goed om te horen van een ander. Dankjewel voor je reactie.
Ride bikes, not tanks!
-
- Forum-lid
Ik merk zeker verschil, na het tweede ritje vooral ten goede. Heb een paar kleine aanpassingen gedaan die een positief effect hebben. Het voelt wat speelser/soepeler. Heb het idee dat ik op dit moment wat harder moet werken om een hoog tempo vast te houden, maar dat kan ook tussen de oren zitten. In de huidige setup heb ik voorlopig ook geen vermogensmeter, weet dus niet heel goed wat ik aan vermogen trap en wat dit doet met mijn hartslag en snelheid.leon1 schreef: ↑28 apr 2025 07:53Je merkt toch wel dat je wat meer ruimte hebt gekregen in de heupen toch? Dus als je niets wijzigt in de positie van het zadel dan zul je met kortere cranks toch echt wel iets moeten merken. Komende van 172,5 naar 165 heb ik wel even moeten wennen (ik heb trouwens wel mijn zadelpositie aangepast). Een paar ritten maken is al genoemd (en als je meerdere fietsen hebt deze allemaal overzetten naar 165mm anders blijf je bezig met wennen). Ik zie ook een hogere trapfrequentie staan maar die heb ik niet overgehouden aan de wissel naar kortere cranks.ColumsbusMJ schreef: ↑27 apr 2025 12:52 Duidelijk. Ik wil qua gevoel iets aangepast hebben, anders zou een aanpassing nodeloos zijn. Het viel mij gisteren op dat ik hard moest werken voor weinig resultaat. Dat ik geduld zou moeten hebben, is altijd goed om te horen van een ander. Dankjewel voor je reactie.
Wat heb jij met je zadelpositie gedaan Leon?
Dat is een goede vraag. In ieder geval hoger. Al is de trend momenteel ook dat het zadel wat lager wordt gezet. Dus ik heb het zadel niet 1-op-1 hoger gezet met het verschil in de cranklengte. Even uit mijn hoofd heb ik het zadel 5mm hoger gezet. En volgens mij ook een tikje naar voren (al gaan ze in de link uit van het zadel naar achteren en ook zoals eerder hier vermeld). Ik heb de positie van het zadel gemeten vanaf de muur (met het achterwiel tegen de muur) en daarna het zadel hoger gezet en opnieuw gemeten (en aangepast).
Mooie website om door te nemen:
https://www.applemanbicycles.com/resour ... y-bike-fit
Mooie website om door te nemen:
https://www.applemanbicycles.com/resour ... y-bike-fit
Ride bikes, not tanks!