Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het grote domme vragen topic

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 27 apr 2025 12:52

kees0251 schreef: 27 apr 2025 10:45 In principe moet je inderdaad je zadel hoger en naar achteren te plaatsen met hetzelfde aantal millimeters als het cranklengteverschil, ALS JE ZOVEEL MOGELIJK HETZELFDE GEVOEL WIL HOUDEN...
Je bewegingscomputer (motorische hersendelen+ perceptie) moeten echter wennen aan het iets andere bewegingsverloop, met hogere trapfrequentie, en dat kan niet in 1 ritje, dat moet je minstens een paar weken doorzetten ...
Duidelijk. Ik wil qua gevoel iets aangepast hebben, anders zou een aanpassing nodeloos zijn. Het viel mij gisteren op dat ik hard moest werken voor weinig resultaat. Dat ik geduld zou moeten hebben, is altijd goed om te horen van een ander. Dankjewel voor je reactie.

1094
Forum-lid
Berichten: 2416
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 27 apr 2025 13:31

Moet je je stuur insmeren met carbon pasta als je hem aan de pen monteert?

En wat voor loctite variant is goed voor boutjes?

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2163
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 27 apr 2025 13:47

Moet niet, kan wel en is mogelijk gunstig om met weinig klemkracht toch een goedvastzittend stuur te krijgen.
Zie voor Loctite de fabrikant van het spul...
Only two things are infinite: the universe and human stupidity...

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2604
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 27 apr 2025 14:37

1094 schreef: 27 apr 2025 13:31 Moet je je stuur insmeren met carbon pasta als je hem aan de pen monteert?

En wat voor loctite variant is goed voor boutje s?
Loctite 222 tegen lostrillen
Loctite 243 om te borgen (kost wat meer kracht, zou ik niet op fragiele/kleine boutjes gebruiken)

271 nooit gebruiken op de fiets, tenzij het nooit meer los hoeft of je het kunt verwarmen tot 260°C.
Dogma F

1094
Forum-lid
Berichten: 2416
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 27 apr 2025 22:03

kees0251 schreef: 27 apr 2025 13:47 Moet niet, kan wel en is mogelijk gunstig om met weinig klemkracht toch een goedvastzittend stuur te krijgen.
Zie voor Loctite de fabrikant van het spul...
Heb de bouten vervangen voor die van hidemybell maar na t tweede ritje begon opeens mn stuur te draaien

1094
Forum-lid
Berichten: 2416
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 27 apr 2025 22:04

Ramon73 schreef: 27 apr 2025 14:37
1094 schreef: 27 apr 2025 13:31 Moet je je stuur insmeren met carbon pasta als je hem aan de pen monteert?

En wat voor loctite variant is goed voor boutje s?
Loctite 222 tegen lostrillen
Loctite 243 om te borgen (kost wat meer kracht, zou ik niet op fragiele/kleine boutjes gebruiken)

271 nooit gebruiken op de fiets, tenzij het nooit meer los hoeft of je het kunt verwarmen tot 260°C.
Potje 222 halen dus

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2604
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 27 apr 2025 22:52

1094 schreef: 27 apr 2025 22:04
Ramon73 schreef: 27 apr 2025 14:37
1094 schreef: 27 apr 2025 13:31 Moet je je stuur insmeren met carbon pasta als je hem aan de pen monteert?

En wat voor loctite variant is goed voor boutje s?
Loctite 222 tegen lostrillen
Loctite 243 om te borgen (kost wat meer kracht, zou ik niet op fragiele/kleine boutjes gebruiken)

271 nooit gebruiken op de fiets, tenzij het nooit meer los hoeft of je het kunt verwarmen tot 260°C.
Potje 222 halen dus
Locteft 222 🤣😋https://nl.aliexpress.com/item/10050077 ... 666287%21X

Zou je het aandurven?
Dogma F

1094
Forum-lid
Berichten: 2416
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 27 apr 2025 23:02

Anearobe lijm, werkt dat ook bij duurritjes?

scottpch64
Forum-lid
Berichten: 883
Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00

scottpch64 28 apr 2025 07:17

ColumsbusMJ schreef: 27 apr 2025 12:52
kees0251 schreef: 27 apr 2025 10:45 In principe moet je inderdaad je zadel hoger en naar achteren te plaatsen met hetzelfde aantal millimeters als het cranklengteverschil, ALS JE ZOVEEL MOGELIJK HETZELFDE GEVOEL WIL HOUDEN...
Je bewegingscomputer (motorische hersendelen+ perceptie) moeten echter wennen aan het iets andere bewegingsverloop, met hogere trapfrequentie, en dat kan niet in 1 ritje, dat moet je minstens een paar weken doorzetten ...
Duidelijk. Ik wil qua gevoel iets aangepast hebben, anders zou een aanpassing nodeloos zijn. Het viel mij gisteren op dat ik hard moest werken voor weinig resultaat. Dat ik geduld zou moeten hebben, is altijd goed om te horen van een ander. Dankjewel voor je reactie.
Heb ook een 165mm crank gemonteerd begin dit seizoen, niks aan de zadelstand gedaan.
Heb nergens last van, gaat perfect en voel ook geen verschil met mijn vorige crank, 170mm...

leon1
Forum-lid
Berichten: 3626
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 28 apr 2025 07:53

ColumsbusMJ schreef: 27 apr 2025 12:52 Duidelijk. Ik wil qua gevoel iets aangepast hebben, anders zou een aanpassing nodeloos zijn. Het viel mij gisteren op dat ik hard moest werken voor weinig resultaat. Dat ik geduld zou moeten hebben, is altijd goed om te horen van een ander. Dankjewel voor je reactie.
Je merkt toch wel dat je wat meer ruimte hebt gekregen in de heupen toch? Dus als je niets wijzigt in de positie van het zadel dan zul je met kortere cranks toch echt wel iets moeten merken. Komende van 172,5 naar 165 heb ik wel even moeten wennen (ik heb trouwens wel mijn zadelpositie aangepast). Een paar ritten maken is al genoemd (en als je meerdere fietsen hebt deze allemaal overzetten naar 165mm anders blijf je bezig met wennen). Ik zie ook een hogere trapfrequentie staan maar die heb ik niet overgehouden aan de wissel naar kortere cranks.
Ride bikes, not tanks!

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 28 apr 2025 09:00

leon1 schreef: 28 apr 2025 07:53
ColumsbusMJ schreef: 27 apr 2025 12:52 Duidelijk. Ik wil qua gevoel iets aangepast hebben, anders zou een aanpassing nodeloos zijn. Het viel mij gisteren op dat ik hard moest werken voor weinig resultaat. Dat ik geduld zou moeten hebben, is altijd goed om te horen van een ander. Dankjewel voor je reactie.
Je merkt toch wel dat je wat meer ruimte hebt gekregen in de heupen toch? Dus als je niets wijzigt in de positie van het zadel dan zul je met kortere cranks toch echt wel iets moeten merken. Komende van 172,5 naar 165 heb ik wel even moeten wennen (ik heb trouwens wel mijn zadelpositie aangepast). Een paar ritten maken is al genoemd (en als je meerdere fietsen hebt deze allemaal overzetten naar 165mm anders blijf je bezig met wennen). Ik zie ook een hogere trapfrequentie staan maar die heb ik niet overgehouden aan de wissel naar kortere cranks.
Ik merk zeker verschil, na het tweede ritje vooral ten goede. Heb een paar kleine aanpassingen gedaan die een positief effect hebben. Het voelt wat speelser/soepeler. Heb het idee dat ik op dit moment wat harder moet werken om een hoog tempo vast te houden, maar dat kan ook tussen de oren zitten. In de huidige setup heb ik voorlopig ook geen vermogensmeter, weet dus niet heel goed wat ik aan vermogen trap en wat dit doet met mijn hartslag en snelheid.

Wat heb jij met je zadelpositie gedaan Leon?

leon1
Forum-lid
Berichten: 3626
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 28 apr 2025 09:27

Dat is een goede vraag. In ieder geval hoger. Al is de trend momenteel ook dat het zadel wat lager wordt gezet. Dus ik heb het zadel niet 1-op-1 hoger gezet met het verschil in de cranklengte. Even uit mijn hoofd heb ik het zadel 5mm hoger gezet. En volgens mij ook een tikje naar voren (al gaan ze in de link uit van het zadel naar achteren en ook zoals eerder hier vermeld). Ik heb de positie van het zadel gemeten vanaf de muur (met het achterwiel tegen de muur) en daarna het zadel hoger gezet en opnieuw gemeten (en aangepast).

Mooie website om door te nemen:
https://www.applemanbicycles.com/resour ... y-bike-fit
Ride bikes, not tanks!

Plaats reactie