Software voor route te maken
-
- Forum-lid HC
Ik heb begin jaren van deze eeuw ook nog met een kaartje gefietst en zo,n metertje om je route in KM op te meten.
Had toch ook wel wat. Telefoon had ik net wel volgens mij.
Had toch ook wel wat. Telefoon had ik net wel volgens mij.
-
- Forum-lid
Als automobilist vind ik dat je met een goede kaart, de stand van de zon & de vlucht van de zwaluwen je weg moet kunnen vinden. Tot aan het centrum tenminste.
Begon met fietsen met kaart in achterzak. Sta je op elk kruispunt even stil. Of je denkt het te weten en dan rij je 15 km om. Navigatie vind ik echt een gamechanger. Heerlijk zelf fietsreizen plannen, bestaande routes over de kaart leggen en daar omheen plannen, voorpret. Gebruik meestal Brouter, en tijdens pauze bekijk ik op telefoon in Komoot, voor omgeving en hoogteprofiel. Als navi een mio discovery dus alleen de weg, niet de prestaties. En groter scherm, ben al jaren aan de leesbril. Echt toegevoegde waarde voor mijn beleving.
Begon met fietsen met kaart in achterzak. Sta je op elk kruispunt even stil. Of je denkt het te weten en dan rij je 15 km om. Navigatie vind ik echt een gamechanger. Heerlijk zelf fietsreizen plannen, bestaande routes over de kaart leggen en daar omheen plannen, voorpret. Gebruik meestal Brouter, en tijdens pauze bekijk ik op telefoon in Komoot, voor omgeving en hoogteprofiel. Als navi een mio discovery dus alleen de weg, niet de prestaties. En groter scherm, ben al jaren aan de leesbril. Echt toegevoegde waarde voor mijn beleving.
Toen ik begon met fietsen reed ik eenmaal in de week terug van werk naar huis. De dag ervoor de fiets in de auto en die op kantoor laten staan, op de dag zelf met de trein heen. Dat was 60km, voor mij een hele rit toen. Geen Garmin, niks. Gewoon op de bovenbuis op een papiertje de namen van de dorpen onder elkaar waar ik doorheen moest en onderweg de borden volgen.
Cannondale CAAD10 | 2015
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021
-
- Forum-lid HC
Dit laatste kan mijn Pixel ook, daar heb je geen appel voor nodig.havana schreef: ↑23 apr 2025 14:17Er zijn talloze apps die dit ook ondersteunen, waaronder Osmand en ook Komoot. Uiteraard wel vooraf even de kaarten downloaden. Heb je niet eens een laptop voor nodig.
En met moderne iPhones (vanaf model 15 meen ik) kun je via het satelietnetwerk gewoon een noodoproep maken. Zou voor mij een no brainer zijn om zo'n apparaat aan te schaffen mocht ik dit soort dingen doen.
Met volle bepakking fietsen zou voor mij avonturen zijn. Daar zou ik zo min mogelijk een route programma voor willen gebruiken. Wel een telefoon om het laatste stukje naar een overnachting plaats te vinden.
Verder ben ik heel lui en maak alleen gebruik van Komoot voor een route vanaf mijn vakantie adres.
-
- Forum-lid
Ik!! Boekwerken Michelin Frankrijk (míjn favoriete fietsland) liggen hier zowel boven als beneden binnen handbereik . Kan bepaalde gebieden dromen. Boven dan ook nog een la vol met kaarten (ook weer vooral Michelin) van alle gebieden waar ik ooit gefietst. Grootste voorpret voor alle vakanties/fietsreizen: kaarten erbij en routes bedenken/aanpassen/visualiseren etc, en ja, die teken ik tegenwoordig dan wel in (ridewithGPS is mijn favoriet). Tot een jaar of 4 geleden ging alles nog vanaf kaart, vanuit het hoofd en vanaf een klein briefje met aanwijzingen.

On-topic:
Ik heb tot nu toe gewerkt met Strava, Judise en Komoot.
Komoot: stuurde me over een weg afgesloten (rondweg bij een dorp) voor fietsers waar geen fietspad naast lag. Dat was voor mij dus eens en nooit meer.
Judise: pakt ook de wat kleinere toeristische wegen. Prima routeplanner maar niet altijd de beste wegen voor een wielrenner. Stuurt je gewoon dwars door een woonwijk heen ipv het fietspad er omheen.
Strava: mijn favoriet. Gebruikt de meest gebruikte fietsroutes en daardoor zit je meestal op de fijnste fietspaden. Nadeel is inderdaad dat het betaald is.
Ik heb tot nu toe gewerkt met Strava, Judise en Komoot.
Komoot: stuurde me over een weg afgesloten (rondweg bij een dorp) voor fietsers waar geen fietspad naast lag. Dat was voor mij dus eens en nooit meer.
Judise: pakt ook de wat kleinere toeristische wegen. Prima routeplanner maar niet altijd de beste wegen voor een wielrenner. Stuurt je gewoon dwars door een woonwijk heen ipv het fietspad er omheen.
Strava: mijn favoriet. Gebruikt de meest gebruikte fietsroutes en daardoor zit je meestal op de fijnste fietspaden. Nadeel is inderdaad dat het betaald is.
Ik gebruik voor alle routes komoot.
Meestal startpunt en eindpunt en dan terug naar start (efficiênt? geen idee)
Daarna is 't vooral een kwestie van google maps en de streetview in komoot om de juiste wegen kiezen.
Vaak kom ik tevreden terug van mijn geplande ritjes.
Af en toe kom je wel es een verrassing tegen (in België schieten de wegenwerken opeens overal op)
tot op heden redelijk content van mijn routes, kan het beter? Waarschijnlijk wel qua tijd
Meestal startpunt en eindpunt en dan terug naar start (efficiênt? geen idee)
Daarna is 't vooral een kwestie van google maps en de streetview in komoot om de juiste wegen kiezen.
Vaak kom ik tevreden terug van mijn geplande ritjes.
Af en toe kom je wel es een verrassing tegen (in België schieten de wegenwerken opeens overal op)
tot op heden redelijk content van mijn routes, kan het beter? Waarschijnlijk wel qua tijd
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)
-
- Forum-lid
deze zijn niet van mij hoor. ergens van www geplukt. maar ik heb thuis sowieso een jaren 70 versie van regio Barcelona en veel jaren 80 versies van alpen-jura etc.
meest 'trots' overigens op 2 stuks jaren 30 (anwb??)kaarten van de Veluwe. Daar kun jij je ook wel op uitleven denk ik!
van Harderwijk tot ca Hoenderloo. Aardhuisweg bijv. bestond nog niet. Spoorlijn naar Radio Kootwijk staat daar nog op en meer van dat soort dingen. Zal je wel eens via de app wat laten zien