Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Software voor route te maken

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 24 apr 2025 11:58

Ik heb begin jaren van deze eeuw ook nog met een kaartje gefietst en zo,n metertje om je route in KM op te meten.
Had toch ook wel wat. Telefoon had ik net wel volgens mij.

senior
Forum-lid

senior 24 apr 2025 21:54

Gewoon een routebeschrijving op een a4-tje en verder helemaal niets. Niks kaartje, niks metertje. :shock:

pino
Forum-lid HC

pino 24 apr 2025 22:10

Die A4-tjes in twee van die plastic rollen zodat je ze door kon draaien.
Niet zijken maar reiden !

Fietsgenieter
Forum-lid

Fietsgenieter 24 apr 2025 22:36

Als automobilist vind ik dat je met een goede kaart, de stand van de zon & de vlucht van de zwaluwen je weg moet kunnen vinden. Tot aan het centrum tenminste.

Begon met fietsen met kaart in achterzak. Sta je op elk kruispunt even stil. Of je denkt het te weten en dan rij je 15 km om. Navigatie vind ik echt een gamechanger. Heerlijk zelf fietsreizen plannen, bestaande routes over de kaart leggen en daar omheen plannen, voorpret. Gebruik meestal Brouter, en tijdens pauze bekijk ik op telefoon in Komoot, voor omgeving en hoogteprofiel. Als navi een mio discovery dus alleen de weg, niet de prestaties. En groter scherm, ben al jaren aan de leesbril. Echt toegevoegde waarde voor mijn beleving.

Se7en
Forum-lid

Gebruikersavatar Se7en 25 apr 2025 06:15

Toen ik begon met fietsen reed ik eenmaal in de week terug van werk naar huis. De dag ervoor de fiets in de auto en die op kantoor laten staan, op de dag zelf met de trein heen. Dat was 60km, voor mij een hele rit toen. Geen Garmin, niks. Gewoon op de bovenbuis op een papiertje de namen van de dorpen onder elkaar waar ik doorheen moest en onderweg de borden volgen.
Cannondale CAAD10 | 2015
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 25 apr 2025 07:52

Zo kan het ook.
Hoeveel mensen kunnen nog een kaart "lezen"?
Afbeelding
I know myself like no one else
Nothing to defend

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 25 apr 2025 08:05

havana schreef: 23 apr 2025 14:17
ultra_ivo schreef: 23 apr 2025 13:08 Mapsource werkt zelfs als je aan het wildkamperen bent op een plek zonder 5G. Probeer dat eens met de online tools. (En jawel, als ik met volle bepakking onderweg ben komt deze situatie met enige regelmaat voor.)
Er zijn talloze apps die dit ook ondersteunen, waaronder Osmand en ook Komoot. Uiteraard wel vooraf even de kaarten downloaden. Heb je niet eens een laptop voor nodig.

En met moderne iPhones (vanaf model 15 meen ik) kun je via het satelietnetwerk gewoon een noodoproep maken. Zou voor mij een no brainer zijn om zo'n apparaat aan te schaffen mocht ik dit soort dingen doen.
Dit laatste kan mijn Pixel ook, daar heb je geen appel voor nodig.

Met volle bepakking fietsen zou voor mij avonturen zijn. Daar zou ik zo min mogelijk een route programma voor willen gebruiken. Wel een telefoon om het laatste stukje naar een overnachting plaats te vinden.
Verder ben ik heel lui en maak alleen gebruik van Komoot voor een route vanaf mijn vakantie adres.

Thierry le Brun
Forum-lid

Thierry le Brun 25 apr 2025 09:19

Lcsmet schreef: 25 apr 2025 07:52 Zo kan het ook.
Hoeveel mensen kunnen nog een kaart "lezen"?
Ik!! Boekwerken Michelin Frankrijk (míjn favoriete fietsland) liggen hier zowel boven als beneden binnen handbereik . Kan bepaalde gebieden dromen. Boven dan ook nog een la vol met kaarten (ook weer vooral Michelin) van alle gebieden waar ik ooit gefietst. Grootste voorpret voor alle vakanties/fietsreizen: kaarten erbij en routes bedenken/aanpassen/visualiseren etc, en ja, die teken ik tegenwoordig dan wel in (ridewithGPS is mijn favoriet). Tot een jaar of 4 geleden ging alles nog vanaf kaart, vanuit het hoofd en vanaf een klein briefje met aanwijzingen.
Afbeelding
Afbeelding

bakboord1
Forum-lid

bakboord1 25 apr 2025 09:34

On-topic:
Ik heb tot nu toe gewerkt met Strava, Judise en Komoot.
Komoot: stuurde me over een weg afgesloten (rondweg bij een dorp) voor fietsers waar geen fietspad naast lag. Dat was voor mij dus eens en nooit meer.
Judise: pakt ook de wat kleinere toeristische wegen. Prima routeplanner maar niet altijd de beste wegen voor een wielrenner. Stuurt je gewoon dwars door een woonwijk heen ipv het fietspad er omheen.
Strava: mijn favoriet. Gebruikt de meest gebruikte fietsroutes en daardoor zit je meestal op de fijnste fietspaden. Nadeel is inderdaad dat het betaald is.

pino
Forum-lid HC

pino 25 apr 2025 09:36

Van wanneer is die 74? Zo oud heb ik ze misschien niet eens meer.
Niet zijken maar reiden !

wdfl
Forum-lid

wdfl 25 apr 2025 09:42

Ik gebruik voor alle routes komoot.
Meestal startpunt en eindpunt en dan terug naar start (efficiênt? geen idee)
Daarna is 't vooral een kwestie van google maps en de streetview in komoot om de juiste wegen kiezen.
Vaak kom ik tevreden terug van mijn geplande ritjes.
Af en toe kom je wel es een verrassing tegen (in België schieten de wegenwerken opeens overal op)

tot op heden redelijk content van mijn routes, kan het beter? Waarschijnlijk wel qua tijd
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

Thierry le Brun
Forum-lid

Thierry le Brun 25 apr 2025 09:46

pino schreef: 25 apr 2025 09:36 Van wanneer is die 74? Zo oud heb ik ze misschien niet eens meer.
deze zijn niet van mij hoor. ergens van www geplukt. maar ik heb thuis sowieso een jaren 70 versie van regio Barcelona en veel jaren 80 versies van alpen-jura etc.
meest 'trots' overigens op 2 stuks jaren 30 (anwb??)kaarten van de Veluwe. Daar kun jij je ook wel op uitleven denk ik!
van Harderwijk tot ca Hoenderloo. Aardhuisweg bijv. bestond nog niet. Spoorlijn naar Radio Kootwijk staat daar nog op en meer van dat soort dingen. Zal je wel eens via de app wat laten zien

Plaats reactie