Specialized Aethos?
Rijdt inderdaad prima, heb 'm in mei op Malloca ook weer gehuurd. Maar mijn SL8 rijdt fijner en die is nauwelijks zwaarder...
Volgens mij hier al eerder ergens op dit forum gezegd; de Aethos ziet er uit zoals vele merken racefietsen er 15 jaar geleden uitzagen
. En kabels buitenom is niet meer van deze tijd, zeker niet voor een fiets in deze prijsklasse. Positief is dan wel het lage gewicht.

A: waarom is het niet meer van deze tijd ?? Kabels buitenom is meer regelmaat uitzondering. Dat veel merken de kabels onder de stuurpen doorvoeren dan geheel intern en zo “uit het zicht” zijn maakt het niet persé mooier.
B: 6 jaar geleden won ene Matthieu van der Poel nog een ritje in Limburg met kabels buitenom. Dus zo ouderwets is het nog niet.
C: de gehele onderzijde ( bracket - achterbrug tot derailleur hoek - onderbuis ) is hetzelfde als de Tarmac SL7.
D: elke amateur mechanieker is blij met kabels buitenom - externe bracket.
Ik heb ooit eens een Scott Addict SL gehad 2009 model. Ook die was zeer licht met 6,3kg en die kwam qua rijgenot wel in de buurt van de Aethos. Stijf - speels , echt een criterium fiets die ook fijn was om te klimmen.
De voorkant van de fiets is bij de Aethos nog wel een stuk stijver en zo ook het bracket deel dan de Scott was. De techniek heeft daar zeker niet stil gestaan !!
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless 

Ik rij inmiddels ruim 2 weken met mijn Aethos. Ik kom net onder 7kg (zwaar zadel en wielen).
Echt de beste fiets die ik ooit gereden heb, superblij mee! Omdat ik graag zelf sleutel vind ik het ook heel fijn dat alles buitenom is en de bracket lekker simpel is.
Fiets is super comfortabel, superstijf en ook een gooi en smijt-fiets. Daarnaast voelt elke trap ook gewoon raak!
Het tijdloze is voor mij juist het mooiste aan de fiets!
Echt de beste fiets die ik ooit gereden heb, superblij mee! Omdat ik graag zelf sleutel vind ik het ook heel fijn dat alles buitenom is en de bracket lekker simpel is.
Fiets is super comfortabel, superstijf en ook een gooi en smijt-fiets. Daarnaast voelt elke trap ook gewoon raak!
Het tijdloze is voor mij juist het mooiste aan de fiets!
Change is the only constant... Hanging on is the only sin...
-
- Forum-lid HC
Hij zal anders rijden, maar wat is beter?
Een lichte fiets zit hem in de onderdelen. Een SL8, Addict zijn bv al zo licht als frameset dat je met een Aethos nooit veel meer kan winnen.
Een parelmoer witte SL8 in maat 58 weegt 798gram, zelf gewogen. Die hele fiets zit met hoge aero wielen en 28mm tubeless banden en 50ml vloeistof op 6.5 kilo. Het kan iets lichter er zitten nog zware DA pedalen op en je kan met 25mm bandjes en biba nog winnen. Voor iemand van 175 krijg ik hem nog wel op 6.0 a 6.1, maar dan zijn we wel klaar.
100gram misschien, misschien kun je door de standaarden als stuur en zadelpen nog iets lichter shoppen. Maar dat is meer voor de leuk dan dat je er wat aan hebt.
Dat wil niet zeggen dat het geen leuke niche fiets is.
Een lichte fiets zit hem in de onderdelen. Een SL8, Addict zijn bv al zo licht als frameset dat je met een Aethos nooit veel meer kan winnen.
Een parelmoer witte SL8 in maat 58 weegt 798gram, zelf gewogen. Die hele fiets zit met hoge aero wielen en 28mm tubeless banden en 50ml vloeistof op 6.5 kilo. Het kan iets lichter er zitten nog zware DA pedalen op en je kan met 25mm bandjes en biba nog winnen. Voor iemand van 175 krijg ik hem nog wel op 6.0 a 6.1, maar dan zijn we wel klaar.
100gram misschien, misschien kun je door de standaarden als stuur en zadelpen nog iets lichter shoppen. Maar dat is meer voor de leuk dan dat je er wat aan hebt.
Dat wil niet zeggen dat het geen leuke niche fiets is.