Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het grote domme vragen topic

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 14532
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 apr 2025 13:51

ColumsbusMJ schreef: 24 apr 2025 07:49

De pedaal slijt zelf dan? Die 15/20.000 ben ik ruim gepasseerd. En met platen bedoel je platen op de schoen? Een beetje beweegruimte vind ik ook wel prettig, maar heb nu het idee dat ik wel erg grote hoeken kan maken.
Ja pedaal slijt zelf. Ik vind iets beweging ook fijn. SPD zit altijd wel ruimte in. Je kan de plaatjes ook iets draaien. bv met de punt naar binnen, dan klik je iets eerder uit, naar binnen maakt je voet toch niet die beweging dat zit je tegen de crank.

Ik heb nu bv net nieuwe spd sl pedalen en ik rijd altijd met blauw, maar nu even geel. Nieuwe pedalen en blauw is te weinig speling. drie weken terug bij sprinten schoot ik uit mijn pedaal, ik verzwik mijn enkel naar buiten, mijn voet vliegt tussen het voorwiel en ik verzwik mijn enkel naar binnen. Nog steeds best wel last van. Drie spaken gewoon in het midden gebroken.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 14532
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 apr 2025 13:56

Patrick VB schreef: 24 apr 2025 09:52 Sinds ik met SRAM fiets met 35/48 wordt het binnenblad hier in Vlaanderen ook nog nauwelijks gebruikt. En ik kan dat gerust ook zo stellen voor mijn madam.
Andere fiets heeft Shimano 36/52, is enkel in de Ardennen in gebruik, daar wordt het binnenblad uiteraard wel gebruikt.
Ik ook, alleen met echt wind tegen hier aan de kust gaat ie nogwel op het binnenblad, zeg een beetje onder de 26 a 27km/h.
Of de laatste 10 minuten uit fietsen. Maar normaal niet meer.

Die 48 is echt een verademing, had ik niet gedacht. Als ik wat jaren verder ben ga ik lekker naar 46/33.
Dit weekend op de postbank wel even naar het kleine blad, maar dat is dan ook prima.

In de polder kan je makkelijk naar 1x. En met bv sram zou je dan 46 kunnen gaan rijden. Met de 10 heb je zat snelheid. In de bergen een xlpr cassette erop. Het is anders denken, maar feitelijk niet heel anders dan je voorbladen wisselen wat de meeste met shimano doen. Nu monteer ik ook met sram een 10/33 voor in de bergen ipv de 10/28. De 18 mis ik met de 48 nauwelijks meer.

Justrace
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 feb 2025 10:54

Justrace 24 apr 2025 16:25

Ik rij zelf enkel met enkel voorblad op de mtb dus het is vooral ook omdat ik er nooit aan denk en mis ook niet echt een kransje, heb ook 35/48 dus dat scheelt. Maar hem mij voorgenomen om komende tijd toch eens naar het binnenblad te schakelen bij harde wind of bvb Het Kopje hier in de buurt. Het is anders ook een beetje zielig voor het binnenblad, dat arme ding heeft er immers ook niet voor gekozen om bereden te worden in een vlak land.

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1386
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 24 apr 2025 16:54

Paar jaar geleden in de Dolomieten kwam ik prima uit de voeten met 1X van de XPLR van Sram. de uitersten zijn prima om mee te klimmen (40 X 44 maximaal) en dalen (40 X 10).
Tussendoor was het wat zoeken naar de juiste cadans, maar dat ging uiteindelijk ook prima. Ik ben niet zo'n hardrijder, zit dan in het dal vooral bij te komen/ voor te bereiden op de klim.
Courir c'est mourir un peu

1094
Forum-lid
Berichten: 2430
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 24 apr 2025 17:22

wasbeer2006 schreef: 24 apr 2025 13:56
Patrick VB schreef: 24 apr 2025 09:52 Sinds ik met SRAM fiets met 35/48 wordt het binnenblad hier in Vlaanderen ook nog nauwelijks gebruikt. En ik kan dat gerust ook zo stellen voor mijn madam.
Andere fiets heeft Shimano 36/52, is enkel in de Ardennen in gebruik, daar wordt het binnenblad uiteraard wel gebruikt.
Ik ook, alleen met echt wind tegen hier aan de kust gaat ie nogwel op het binnenblad, zeg een beetje onder de 26 a 27km/h.
Of de laatste 10 minuten uit fietsen. Maar normaal niet meer.

Die 48 is echt een verademing, had ik niet gedacht. Als ik wat jaren verder ben ga ik lekker naar 46/33.
Dit weekend op de postbank wel even naar het kleine blad, maar dat is dan ook prima.
Wat rijdt je dan achter als je 28 rijdt?
Ik rijdt pas op het buitenblad als ik comfortabel 48/17 kan draaien die grens ligt bij 32 per uur. Vind de stap naar 19 dan te groot.

ottorongo2
Forum-lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 23 mar 2024 21:29

ottorongo2 24 apr 2025 17:47

Juist ja, en daarom is een 18 zo belangrijk.

Patrick VB
Forum-lid
Berichten: 617
Lid geworden op: 08 feb 2024 21:03
Locatie: Oilsjt (Aalst)/Rendeux

Patrick VB 24 apr 2025 17:58

Ik heb de 10-28 cassette van Sram: 10,11,12,13,14,15,16,17,19,21,24,28.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2487
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 26 apr 2025 07:57

48 met 14-28 (2x11s GRX), alles oplopend met 1 tandje en rechte ketting lijnen.

1094
Forum-lid
Berichten: 2430
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 26 apr 2025 08:44

Patrick VB schreef: 24 apr 2025 17:58 Ik heb de 10-28 cassette van Sram: 10,11,12,13,14,15,16,17,19,21,24,28.
Die heb ik ook, en in de bergen verwissel ik hem voor een 10-33. Ga na de 13 pas naar het buitenblad

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 14532
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 26 apr 2025 16:44

1094 schreef: 24 apr 2025 17:22
Wat rijdt je dan achter als je 28 rijdt?
Ik rijdt pas op het buitenblad als ik comfortabel 48/17 kan draaien die grens ligt bij 32 per uur. Vind de stap naar 19 dan te groot.
Ik begin op de 21 achter en dan dus 19, 17.
Ja die 18 is leuk, maar ik mis hem niet heel erg, dan trap ik wel wat harder of lagere/hogere cadans.
Nog een goede training ook. Al dat gezeur om die stappen.

In de bergen blijf ik ook heel lang op het grote blad met een 10/33.
Ik rijd alleen geen groot groot, maar wel gewoon 48/28

Als ik echt weet dat ik bv de komende 20 minuten op de 35 kan rijden laat ik hem wel wat lager staan tot de 13 oid.
Maar ik blijf gewoon op mijn grote blad tot de een na laatste in de bergen.

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1746
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 27 apr 2025 09:17

Gisteren voor het eerst een ritje met 165 mm cranks gefietst, een probeersel vanwege zwakke knietjes en het laatste jaar wat kwakkelende hamstrings. Ik had mijn zadel met ca. 6 mm verhoogd en verder niets veranderd, maar het leek alsof ik geen power in mijn benen had. Kon prima 30+ fietsen, maar beetje aanzetten en blokje doorfietsen kostte veel meer energie dan gebruikelijk. Ik heb eerst de wind de schuld gegeven, maar die was er amper. Achteraf ook wat last van vermoeide bovenbenen. Dit gevoel heb ik eerder niet gehad. Vanochtend heb ik mijn zadelhoogte weer wat verlaagd en heb ik mijn zadel wat naar achter gezet.

Nu is mijn domme vraag. Dien je met kortere cranks je zadel met het verschil in mm te verhogen evenals je zadel naar achter te verplaatsen? Of is het ook een beetje op gevoel hier en daar wat aanpassen?

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2195
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 27 apr 2025 10:45

In principe moet je inderdaad je zadel hoger en naar achteren te plaatsen met hetzelfde aantal millimeters als het cranklengteverschil, ALS JE ZOVEEL MOGELIJK HETZELFDE GEVOEL WIL HOUDEN...
Je bewegingscomputer (motorische hersendelen+ perceptie) moeten echter wennen aan het iets andere bewegingsverloop, met hogere trapfrequentie, en dat kan niet in 1 ritje, dat moet je minstens een paar weken doorzetten ...
Only two things are infinite: the universe and human stupidity...

Plaats reactie