Fietsindustrie en -ambachtseconomie
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 41948
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Denk dat instap alu ook gewoon niet veel goedkoper kan.
Uren, machines, transport, materiaalkosten, voorraadbeheer, verpakking, marges: die heb je altijd.
Uren, machines, transport, materiaalkosten, voorraadbeheer, verpakking, marges: die heb je altijd.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
heel leuke discussie EU vs China!
Kwaliteit erbuiten gelaten schieten we daar ook niet zelf in onze voet?
Iedereen wil een top fiets gelijk WVA, MVP, GANA, ... en daar betalen vele vaak een topprijs voor!
Ik vergelijk het vaak met een rit alle RVV voor wielertoeristen (of zelfs een festival) die prijzen gaan jaar na jaar de hoogte in!
telkens onder het moto, alles wordt duurder ook voor ons.
Klopt dit wel?
Zolang de "events" en fietsen, wielen, kledij wat dan ook aan die prijzen blijven verkopen, dan gaan die prijzen blijven stijgen!
Gewoon omdat we het willen en we blijven het kopen.
Dat is jammer, moeten we daarom laten om iets te kopen? Goh daar moeten we een smet zijn alle kijken en eens durven bepaalde vragen stellen.
Eens kijken naar onze economie en wat we er zelf van maken.
Waarom kan China goedkoper, soms verdien wij meer in 1u dan zij in 1 dag.
Willen wij snijden in onze eigen "westerse"lonen om producten goedkoper te hebben?
Kwaliteit erbuiten gelaten schieten we daar ook niet zelf in onze voet?
Iedereen wil een top fiets gelijk WVA, MVP, GANA, ... en daar betalen vele vaak een topprijs voor!
Ik vergelijk het vaak met een rit alle RVV voor wielertoeristen (of zelfs een festival) die prijzen gaan jaar na jaar de hoogte in!
telkens onder het moto, alles wordt duurder ook voor ons.
Klopt dit wel?
Zolang de "events" en fietsen, wielen, kledij wat dan ook aan die prijzen blijven verkopen, dan gaan die prijzen blijven stijgen!
Gewoon omdat we het willen en we blijven het kopen.
Dat is jammer, moeten we daarom laten om iets te kopen? Goh daar moeten we een smet zijn alle kijken en eens durven bepaalde vragen stellen.
Eens kijken naar onze economie en wat we er zelf van maken.
Waarom kan China goedkoper, soms verdien wij meer in 1u dan zij in 1 dag.
Willen wij snijden in onze eigen "westerse"lonen om producten goedkoper te hebben?
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 41948
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Haal dat soms maar weg….
Ik weer het toevallig van Kenia, daar is omgerekend €5,-/dg voor arbeiderswerk een salaris dik boven het minimum. Weer niet precies wat minimum is op dit moment, maar zal ergens rond de €3,80 zijn.
Maar de meeste wielen van grote merken hebben ook (deels) hun oorsprong in China.
En verder zitten we hier in NL in een ongelofelijke rat-race mbt lonen en kosten

Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Maar het gaat voor 95% om spullen die voor lage lonen worden gemaakt, ook de Westerse merken. Een Canyon of Rose heeft op de marketing na, nauwelijk een grotere kostenpost dan het CSC magazijn in Frankrijk. Waarom komt niemand dan bij die prijzen in de buurt?
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Omdat bij die andere merken nog een tussenschakel zit, een importeur die ook wat wil verdienen, waardoor de prijzen van die merken veel hoger zijn dan die van Canyon en Rose....
Sinds Canyon een paar ProTour ploegen sponsort is ook bij hun de prijs fors omhoog gegaan, echter nog steeds goedkoper dan de merken die via de vakhandel verkocht worden.
Sinds Canyon een paar ProTour ploegen sponsort is ook bij hun de prijs fors omhoog gegaan, echter nog steeds goedkoper dan de merken die via de vakhandel verkocht worden.
Tja, het is gewoon het verdienmodel, hoe meer handjes (tussenhandel) tussen de 'fabriek' en de consument hoe duurder het artikel wordt.

Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 41948
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Sponsoring, marketing.
Canyon zit er inmiddels ook diep in hoor: https://www.canyon.com/en-nl/athletes-teams/
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Het is natuurlijk meer dan dat. De agressieve prijsstrategie met staatssteun om westerse merken dood te concurreren is zo goed als zeker. Dat er belasting ontdoken wordt is op zijn minst aannemelijk.
Ik vind dat de meesten daar toch wel erg makkelijk aan voorbij gaan.
Nu ben ik niet compleet anti China. Sommige zaken kunnen we beter aan hen overlaten. Je zou fietsen en fietsonderdelen daarbij kunnen scharen, maar daar houdt het natuurlijk niet op.
Uiteindelijk moeten in China de rekeningen ook betaald worden, zowel van de aandeelhouders als van de werknemers. Hebben ze eenmaal de markt in handen, dan gaan die prijzen rap omhoog. Dan ben je op de lange termijn niks opgeschoten. Je hebt alleen minder keuze en je bent hier heel veel goed betaalde banen kwijt, waar wat simpel magazijnwerk voor terugkomt.
Campagnolo Ultra Dork
Zoals bij elke onderneming in welk land dan ook zullen er middelen vanuit de overheid zijn om producten o.a. naar het buitenland zodanig te financieren - onder de noemer staatsteun - dat ze concurrerend kunnen zijn.Ernie C. schreef: ↑22 apr 2025 15:16Het is natuurlijk meer dan dat. De agressieve prijsstrategie met staatssteun om westerse merken dood te concurreren is zo goed als zeker. Dat er belasting ontdoken wordt is op zijn minst aannemelijk.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless