Andermatt Monaco - Route des Grandes Alpes op twee fatbikes
Met 2 fatbikes over de Alpen:
fiets uitrusten: velgen poedercoaten (Brother Coating Almere), spaken (Vlechtservice Utrecht, spaakset 12G staal/verzinkt Sapim met zilver/chrome nippels), antilek voering, white walls, Magura hydraulische set, spiegel, toeter, zadel, batterijhouder
route bepalen, etappes bepalen, logies boeken, hulp bij pech selecteren, Camino fietstransport, tickets Nice - Amsterdam, fietsnavigatie Garmin kopen, route in Garmin programmeren, proefritten navigatie in NL, imperiaal auto kopen
bagage checklist (basis): shirt, thermoshirt, sweater, wind- en regendicht jack (Ayacucho), hesje (fluor geel), rugzakhoes (fluor geel), handschoenen, Vans, zonnebril, zonnebrand, fietspomp
jaartemperaturen juli: Andermatt (10-17), Col de l'Iseran (1-13), Jausiers (13), Col de la Bonette (9-19)
Tour Komoot
https://www.komoot.com/nl-nl/collection ... ndes-alpes
https://robert-brands.com/Rad/routedesgrandesalpes
fiets uitrusten: velgen poedercoaten (Brother Coating Almere), spaken (Vlechtservice Utrecht, spaakset 12G staal/verzinkt Sapim met zilver/chrome nippels), antilek voering, white walls, Magura hydraulische set, spiegel, toeter, zadel, batterijhouder
route bepalen, etappes bepalen, logies boeken, hulp bij pech selecteren, Camino fietstransport, tickets Nice - Amsterdam, fietsnavigatie Garmin kopen, route in Garmin programmeren, proefritten navigatie in NL, imperiaal auto kopen
bagage checklist (basis): shirt, thermoshirt, sweater, wind- en regendicht jack (Ayacucho), hesje (fluor geel), rugzakhoes (fluor geel), handschoenen, Vans, zonnebril, zonnebrand, fietspomp
jaartemperaturen juli: Andermatt (10-17), Col de l'Iseran (1-13), Jausiers (13), Col de la Bonette (9-19)
Tour Komoot
https://www.komoot.com/nl-nl/collection ... ndes-alpes
https://robert-brands.com/Rad/routedesgrandesalpes
Ik lees Vans. Bedoel je sneakers?
Dat lijkt mij op zo'n rit niet al te comfortabel. Dagje of 2-3 zal nog wel lukken, maar ga er vanuit dat je zeker bergop nog heel wat te trappen hebt (daarom ook mijn advies om in Zuid Limburg wat hellingen te rijden). De redelijk slappe zolen laten kracht verloren gaan en geven vermoeide voeten. Ik zou eerder kijken naar een nette fiets/loopschoen voor onderweg en Vans voor de avond/toeristische momenten https://www.decathlon.nl/p/mtb-schoenen ... oCEALw_wcB
Zat hybride schoenen waar je niet mee voor schut loopt
https://www.adidas.nl/five-ten-trailcro ... words_temp
Denk je ook nog aan iets te eten en drinken voor onderweg?
Klein ehbo setje
Wat gereedschap voor de fiets
Dat lijkt mij op zo'n rit niet al te comfortabel. Dagje of 2-3 zal nog wel lukken, maar ga er vanuit dat je zeker bergop nog heel wat te trappen hebt (daarom ook mijn advies om in Zuid Limburg wat hellingen te rijden). De redelijk slappe zolen laten kracht verloren gaan en geven vermoeide voeten. Ik zou eerder kijken naar een nette fiets/loopschoen voor onderweg en Vans voor de avond/toeristische momenten https://www.decathlon.nl/p/mtb-schoenen ... oCEALw_wcB
Zat hybride schoenen waar je niet mee voor schut loopt
https://www.adidas.nl/five-ten-trailcro ... words_temp
Denk je ook nog aan iets te eten en drinken voor onderweg?
Klein ehbo setje
Wat gereedschap voor de fiets
Dogma F
Inmiddels heb ik een kleine voorzet gegeven, op youtube vond ik geen goed filmpje met uitleg dus maar iets zelf in elkaar gezet.
De route eerst in Maps gedaan, zodat ik een beetje idee heb waar start- en eindpunt is. Garmin Connect zoekt iets minder goed dan Google Maps, vandaar. Soms zie je ook dat ik even terug naar de tab met Maps ga om het juiste punt te zien.
Het startadres bij Andermatt wordt redelijk nauwkeurig aangegeven in Connect, maar het eindpunt op Furkastrasse 75 levert geen goede locatie op. Dat is dus even zoeken.....
https://youtu.be/AIvMYSuYo3M
Ik heb niet méér gedaan dan begin en eindpunt zetten. Connect doet de rest.
Mocht je de route willen veranderen, dan ergens in de blauwe lijn klikken. Er verschijnt een bolletje, dan bolletje kun je verslepen naar een gewenst punt en Connect legt de route om naar het punt dat jij gekozen hebt.
Tip: als ik tevreden ben met het resultaat dat Connect maakt, dan zet ik toch een paar vaste punten (bolletjes) in de route. Mocht de kaart in de gps (iets) afwijken, dan blijft de route zoals getekend is.
De route eerst in Maps gedaan, zodat ik een beetje idee heb waar start- en eindpunt is. Garmin Connect zoekt iets minder goed dan Google Maps, vandaar. Soms zie je ook dat ik even terug naar de tab met Maps ga om het juiste punt te zien.
Het startadres bij Andermatt wordt redelijk nauwkeurig aangegeven in Connect, maar het eindpunt op Furkastrasse 75 levert geen goede locatie op. Dat is dus even zoeken.....
https://youtu.be/AIvMYSuYo3M
Ik heb niet méér gedaan dan begin en eindpunt zetten. Connect doet de rest.
Mocht je de route willen veranderen, dan ergens in de blauwe lijn klikken. Er verschijnt een bolletje, dan bolletje kun je verslepen naar een gewenst punt en Connect legt de route om naar het punt dat jij gekozen hebt.
Tip: als ik tevreden ben met het resultaat dat Connect maakt, dan zet ik toch een paar vaste punten (bolletjes) in de route. Mocht de kaart in de gps (iets) afwijken, dan blijft de route zoals getekend is.
Dogma F
Hoe is de proefrit verlopen?Kiers schreef: ↑18 apr 2025 22:58 Hahaha Mannen! Leuke reacties.
>>De zithouding lijkt mij totaal niet geschikt om lang vol te houden<< we gaan 28/29 april met volle bepakking Amsterdam-Eindhoven-Maastricht doen. Ik krijg van normaal zadel pijn, op een dik zadel als dit lukt het beter. Na deze rit weet ik meer ...kuch...
Dogma F
Proefrit verliep fantastisch! mooi weer en goed geluimd, eerste dag naar Utrecht en sleutels voor accu vergeten dus na 55km kon ik geen batterij wisselen. Met de trein terug CS Utrecht-Amsterdam.
Tweede dag Amsterdam - Eindhoven, prachtig weer, in Wilnis een lunch in de stilte, hoe mooi is Nederland? Heel mooi. Ik ben met kleren aan 92kg, rugzak 8kg dus samen 100kg. De batterij trekt dat keurig volgens fabrieksopgave we halen zo goed als 60km. Diner in Meteringen tussen 17:30 en 20:00 hetgeen ons voldoende tijd geeft de vier batterijen zo ver op te laden dat ze 40km rit geven. We komen aan om 22:30 in Eindhoven na 130km
Derde dag 85 km van Eindhoven naar Maastricht en heeeel lang langs de Willems vaart gereden 43km. Mooi stukje Maas meegepakt en ook hier is NL weer heel mooi
Wat hebben we geleerd?
* electrisch rijden doe je met je winddichte jack aan, er vliegt veel warmte weg en zeker bij rijden in het donker raakte ik koud
* de electrische kilometers komen exact overeen met de gereden kilometers in Stand 4, hadden we dit gedaan in Eco dan waren we verder gekomen
* batterij laadt eerste deel sneller dan laatste deel, dat is fijn als je snel weer door moet
* neem een verlengsnoer mee waar 4 batterijen, 2 telefoons en 1 Garmin op één doos met één stopcontact werken, anders moet je 7 stopcontacten vinden
* vroeg vertrekken en eerder aankomen is beter dan later vertrekken en te laat aankomen, bouw marge in door vroeg te vrtrekken
* geen zadelpijn, geen spierpijn
* gewicht van de rugzak steunt op het lange zadel en niet op de rug
* spiegel monteren is wel handig
* Garmin werkt fantastisch: route zelf uitstippelen, download, upload in Garmin en vervolgens laten afspelen, verder geen toeters en bellen behalve bij elke bocht 150m van te voren een piepje dat er een splitsing aankomt. Werkt heel eenvoudig en zeer nauwkeurig. Ach, wat zal ik dat hier vertellen. De enige functies die ik gebruik is 'navigatie' en 'aantal km tot eind'. Na 10 uur gebruik zat de meter op 'nog 20%' dus dat ging iets sneller dan de 16 uur die ik in de gebruiksaanwijzing lees, maar is bijzaak.
Tweede dag Amsterdam - Eindhoven, prachtig weer, in Wilnis een lunch in de stilte, hoe mooi is Nederland? Heel mooi. Ik ben met kleren aan 92kg, rugzak 8kg dus samen 100kg. De batterij trekt dat keurig volgens fabrieksopgave we halen zo goed als 60km. Diner in Meteringen tussen 17:30 en 20:00 hetgeen ons voldoende tijd geeft de vier batterijen zo ver op te laden dat ze 40km rit geven. We komen aan om 22:30 in Eindhoven na 130km
Derde dag 85 km van Eindhoven naar Maastricht en heeeel lang langs de Willems vaart gereden 43km. Mooi stukje Maas meegepakt en ook hier is NL weer heel mooi
Wat hebben we geleerd?
* electrisch rijden doe je met je winddichte jack aan, er vliegt veel warmte weg en zeker bij rijden in het donker raakte ik koud
* de electrische kilometers komen exact overeen met de gereden kilometers in Stand 4, hadden we dit gedaan in Eco dan waren we verder gekomen
* batterij laadt eerste deel sneller dan laatste deel, dat is fijn als je snel weer door moet
* neem een verlengsnoer mee waar 4 batterijen, 2 telefoons en 1 Garmin op één doos met één stopcontact werken, anders moet je 7 stopcontacten vinden
* vroeg vertrekken en eerder aankomen is beter dan later vertrekken en te laat aankomen, bouw marge in door vroeg te vrtrekken
* geen zadelpijn, geen spierpijn
* gewicht van de rugzak steunt op het lange zadel en niet op de rug
* spiegel monteren is wel handig
* Garmin werkt fantastisch: route zelf uitstippelen, download, upload in Garmin en vervolgens laten afspelen, verder geen toeters en bellen behalve bij elke bocht 150m van te voren een piepje dat er een splitsing aankomt. Werkt heel eenvoudig en zeer nauwkeurig. Ach, wat zal ik dat hier vertellen. De enige functies die ik gebruik is 'navigatie' en 'aantal km tot eind'. Na 10 uur gebruik zat de meter op 'nog 20%' dus dat ging iets sneller dan de 16 uur die ik in de gebruiksaanwijzing lees, maar is bijzaak.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16823
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Mooi.
Ik heb ook de Explore 2 en mijn batterij gaat toch echt wel veel langer mee dan wat jij schrijft.
Misschien kan je het scherm nog iets "donkerder" zetten.
Ik kijk al uit naar het verslag van je "grote" reis in juli.
Ik heb ook de Explore 2 en mijn batterij gaat toch echt wel veel langer mee dan wat jij schrijft.
Misschien kan je het scherm nog iets "donkerder" zetten.
Ik kijk al uit naar het verslag van je "grote" reis in juli.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Zeer mooie ritten allemaal en veel succes gewenst.
Ik stel me wel de vraag of die batterijen in het hooggebergte lang genoeg hun werk zullen doen.
Vorig jaar hebben wij in Les Saisies gezeten, heb daar alles in de buurt opgefietst en ook de L'Iseran opgereden. Deze is toch wel 45 km klimmen en er kan vanaf Val d'Isere ook véél wind staan. In het begin van de klim kan je via camping Uttopia en daarna net voor de elektriciteit centrale links de weg volgen en na 100m een fietspad naar Auberge de Jeunesse. Dan rijd je naast de grote weg D902 via de B84B en heb je geen last van het zware verkeer. Hopelijk genoeg batterij om tot boven te geraken.
Misschien eens in de Ardennen gaan fietsen en wat langere beklimmingen uitzoeken om te zien hoe de batterij reageert als je lang vermogen nodig hebt.
Ik stel me wel de vraag of die batterijen in het hooggebergte lang genoeg hun werk zullen doen.
Vorig jaar hebben wij in Les Saisies gezeten, heb daar alles in de buurt opgefietst en ook de L'Iseran opgereden. Deze is toch wel 45 km klimmen en er kan vanaf Val d'Isere ook véél wind staan. In het begin van de klim kan je via camping Uttopia en daarna net voor de elektriciteit centrale links de weg volgen en na 100m een fietspad naar Auberge de Jeunesse. Dan rijd je naast de grote weg D902 via de B84B en heb je geen last van het zware verkeer. Hopelijk genoeg batterij om tot boven te geraken.
Misschien eens in de Ardennen gaan fietsen en wat langere beklimmingen uitzoeken om te zien hoe de batterij reageert als je lang vermogen nodig hebt.
Specialized Sl7 pro Sram Force
Ja wat CDBE zegt, bergop kilometers zijn voor een batterij toch wel heel anders dan vlakke kilometers. Ik ken iemand met een Specialized Creo e-bike racefiets, die met een totaal van iets 700wh accu ritten van ~140km met 1500-2000hm door Noord Wales (samen met zijn zoon). Hij weegt iets van 60kg, en die fiets 13kg ofzo. Met kleren etc zal het een systeemgewicht van 75kg zijn. Plus dat hij best een gelouterde wielrenner is, en op het vlakke de ondersteuning uit heeft staan. Hij zegt altijd dat de ritten meestal op het randje zijn kwa bereik.
Ik zou echt van te voren nog een keer gaan testen bergop in de Ardennen of Eifel. Ook is het bergop, en zeker lang bergop, toch wel heel anders dan vlak fietsen.
Ik zou echt van te voren nog een keer gaan testen bergop in de Ardennen of Eifel. Ook is het bergop, en zeker lang bergop, toch wel heel anders dan vlak fietsen.
Kijk,goed eerste bericht.
En sluit me aan bij de anderen, probeer ook echt bergop te rijden. De accu gaat veel korter mee bergop dan op het vlakke land. Ik lees dat jullie net genoeg capaciteit hebben voor 110-120km vlakke weg. Met een beetje pech kom je op 50% uit met bergen.
Daarom, ook een redelijk stuk klimmen. Misschien extra laders mee? Of nog een extra accu?
Maar het echte werk gaat bewijzen wat haalbaar is, misschien laad de accu wel op als je bergaf gaat. Maar verlies heb je altijd, 10km bijladen in een afdaling is zeker geen garantie dat je weer 10km kunt klimmen. Maar ach, je kunt altijd nog trappen, stilvallen hoeft niet.
En sluit me aan bij de anderen, probeer ook echt bergop te rijden. De accu gaat veel korter mee bergop dan op het vlakke land. Ik lees dat jullie net genoeg capaciteit hebben voor 110-120km vlakke weg. Met een beetje pech kom je op 50% uit met bergen.
Daarom, ook een redelijk stuk klimmen. Misschien extra laders mee? Of nog een extra accu?
Maar het echte werk gaat bewijzen wat haalbaar is, misschien laad de accu wel op als je bergaf gaat. Maar verlies heb je altijd, 10km bijladen in een afdaling is zeker geen garantie dat je weer 10km kunt klimmen. Maar ach, je kunt altijd nog trappen, stilvallen hoeft niet.
Dogma F