Fietsindustrie en -ambachtseconomie
- daniel1975
- Forum-lid HC
Is het niet een klein beetje vergane glorie? De nieuwe racebanden zijn denk ik minimaal zo goed.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
weet ik niet. Mensen zijn enthousiast over tubeless, maar met 88kg lichaamsgewicht krijg ik 28mm banden niet werkend dicht met sealant. Ik ben dus met tubeless gestopt. blijven normale vouwbandjes over. In het verleden conti's gehad, schwalbe one en daarna heel lang vittoria corsa. Heb toch duidelijk de voorkeur voor cotton zijwanden. De vittoria's sleten allemaal op door het kapot gaan van de cotton zijwand aan de velgrand. Daarom een keer veloflex geprobeerd. Daar heb ik dat probleem nooit mee gehad. Verder heeft de veloflex een vlak loopvlak, ipv sleuven op de vittoria's. Op de veloflex banden verkleven minder snel steentjes waardoor ze minder snel lek gaan. Ze zijn net zo comfortabel als corsa's en ze rollen super strak. Op de nieuwe Bianchi nog een keer pirelli met celeste opdruk gepakt, maar toen die een eind gebruikt waren weer heel vlug terug naar veloflex. Voor mij echt een topbandje! maar eens, misschien voor iemand anders die wel een tubeless setup heeft, achterhaald. Veloflex heeft overigens ook tubeless bandjes, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Nou. Ik durf dat te betwijfelen, dat het vergane glorie is. Ik vind ze qua grip heel goed, in droog en nat, zonder dat ze per se traag zijn. En qua comfort vind ik ze onwijs goed. Disclaimer: dit zijn mijn ervaringen met de tubeless varianten.daniel1975 schreef: ↑12 nov 2024 14:49 Is het niet een klein beetje vergane glorie? De nieuwe racebanden zijn denk ik minimaal zo goed.
Vergeet ook niet de prijs die zeer concurrerend is/was (wellicht hebben ze hiermee zichzelf kapot geconcurreerd).
Tubeless technisch gezien vereisen ze meer werk (lopen sneller leeg bij stilstand) maar dat is inherent aan het karkas.
Maar hoe dan ook, ze zijn geschiedenis

Ik rijd al jaren met de Veloflex Corsa EVO en Race. Vroeger gingen ze na verloop van tijd stuk aan de velgrand, maar sinds enkele jaren is daar een versterking voorzien. Nu nooit nog problemen mee. Voor mij persoonlijk de best aanvoelende en tevens lichte band. Ik combineer ze nu met de RideNow TPU binnenbandjes.Ivo W schreef: ↑12 nov 2024 15:33 weet ik niet. Mensen zijn enthousiast over tubeless, maar met 88kg lichaamsgewicht krijg ik 28mm banden niet werkend dicht met sealant. Ik ben dus met tubeless gestopt. blijven normale vouwbandjes over. In het verleden conti's gehad, schwalbe one en daarna heel lang vittoria corsa. Heb toch duidelijk de voorkeur voor cotton zijwanden. De vittoria's sleten allemaal op door het kapot gaan van de cotton zijwand aan de velgrand. Daarom een keer veloflex geprobeerd. Daar heb ik dat probleem nooit mee gehad. Verder heeft de veloflex een vlak loopvlak, ipv sleuven op de vittoria's. Op de veloflex banden verkleven minder snel steentjes waardoor ze minder snel lek gaan. Ze zijn net zo comfortabel als corsa's en ze rollen super strak. Op de nieuwe Bianchi nog een keer pirelli met celeste opdruk gepakt, maar toen die een eind gebruikt waren weer heel vlug terug naar veloflex. Voor mij echt een topbandje! maar eens, misschien voor iemand anders die wel een tubeless setup heeft, achterhaald. Veloflex heeft overigens ook tubeless bandjes, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Zowel Truekinetix als Absolute Cycling zijn op de fles.
De laatste weken vliegen de Chinese CSC wielen als zoete broodjes over de toonbank en vooralsnog is het met de kwaliteit alleen maar hosanna. Snijden we hiermee onszelf in de vingers en helpen we de de westerse fietsindustrie om zeep of snijdt die industrie zichzelf in de vingers omdat ze idioot veel winst pakken? Het kan natuurlijk niet dat je dezelfde kwaliteit voor minder dan de helft van het geld kan maken in dezelfde fabrieken, in hetzelfde land. Iets klopt er dus niet: Betalen we zoveel aan marketing? Waarom is er dan geen westers merk dat sterk gaat concurreren op prijs i.p.v. een ploeg sponsoren? Verkopen de Chinezen (ver) onder de daadwerkelijke kostprijs?
In ieder geval is de kans groot dat ze gebruik maken van het ontwijken van invoerheffingen. Daar is een ingenieus AI-model voor opgezet om douanecontroles te vermijden las ik laatst.
Ik zag hier op het forum een setje Racing 3 te koop staan, op zich een interessante prijs, ware het niet dat je voor een paar euro meer een nieuwe carbon set hebt.
Ik had eigenlijk la lang een mooie zomerset met racebanden willen hebben, maar ik merk dat deze twijfel ervoor zorgt dat ik geen besluit kan maken en daarom niks koop. Aan de ene kant wil ik geen dief zijn van mijn eigen portemonnee, aan de andere kant riekt het wel heel erg naar oneerlijke concurrentie en wil ik daar niet aan meewerken.
(Ik heb het maar even hier neergezet in de hoop dat niet ieder wielentopic uitmond in "koop Chinees")
In ieder geval is de kans groot dat ze gebruik maken van het ontwijken van invoerheffingen. Daar is een ingenieus AI-model voor opgezet om douanecontroles te vermijden las ik laatst.
Ik zag hier op het forum een setje Racing 3 te koop staan, op zich een interessante prijs, ware het niet dat je voor een paar euro meer een nieuwe carbon set hebt.
Ik had eigenlijk la lang een mooie zomerset met racebanden willen hebben, maar ik merk dat deze twijfel ervoor zorgt dat ik geen besluit kan maken en daarom niks koop. Aan de ene kant wil ik geen dief zijn van mijn eigen portemonnee, aan de andere kant riekt het wel heel erg naar oneerlijke concurrentie en wil ik daar niet aan meewerken.
(Ik heb het maar even hier neergezet in de hoop dat niet ieder wielentopic uitmond in "koop Chinees")
Campagnolo Ultra Dork
- daniel1975
- Forum-lid HC
Goede onderwerp Ernie!!
Ik heb een mooie handgemaakte set van Philippos (ook chinese velgen
) met Erase naven (23intx40mm) op de Pinarello en nu dus sinds kort een CSC setje (25intx40mm) voor op de Addict Gravel. Mooi vergelijkbare wielset dus. Als ik in NL of Dld zou moeten kopen ben ik letterlijk 3x zoveel kwijt voor zelfde specs.
Over paar maanden zal ik de balans eens goed opmaken. De CSC set krijgt op de Addict meer te verduren, dus ben benieuwd.
Rij op de Pinarello nu ook met een Chinarello stuur. Als je geluk hebt kun je een origineel in je gewenste maat vinden voor €799, maar vaak duurder. Voor max €500,- zou ik een originele hebben gekocht, maar dat is onmogelijk. Dat soort marges zijn mij te gortig. Voor de Addict wil ik ooit nog wel eens een originele Syncros hebben: die zijn wel rond de €500 te vinden, maar zelden op voorraad.
Kortom, bij sturen maken ze het er wel echt zelf naar dat je in China gaat shoppen.
Ik heb een mooie handgemaakte set van Philippos (ook chinese velgen

Over paar maanden zal ik de balans eens goed opmaken. De CSC set krijgt op de Addict meer te verduren, dus ben benieuwd.
Rij op de Pinarello nu ook met een Chinarello stuur. Als je geluk hebt kun je een origineel in je gewenste maat vinden voor €799, maar vaak duurder. Voor max €500,- zou ik een originele hebben gekocht, maar dat is onmogelijk. Dat soort marges zijn mij te gortig. Voor de Addict wil ik ooit nog wel eens een originele Syncros hebben: die zijn wel rond de €500 te vinden, maar zelden op voorraad.
Kortom, bij sturen maken ze het er wel echt zelf naar dat je in China gaat shoppen.
-
- Forum-lid
Wielen ook Daniel, of TPU BBanden, ook diezelfde worden door Futurumshop verkocht voor het dubbele.
Bij Mantel de Elite wielen uit China, ook voor de hoofdprijs....
Bij Mantel de Elite wielen uit China, ook voor de hoofdprijs....
- daniel1975
- Forum-lid HC
Elite vind ik verkeerd voorbeeld. Bij Mantel niet duurder dan bij Elite zelf. Elite is dure chinees.
Het gaat natuurlijk niet alleen om de prijs. Het wordt al omschreven als een aanval op onze economie. Dat stond laatst in het AD. Via Frankrijk (toeval?) Worden duizenden pakketten naar fictieve particulieren verzonden om vervolgens in de Franse magazijnen terecht te komen. Zo worden controle en importheffingen omzeild.
Wil je bijdragen aan een systeem dat je kunt beschouwen als economische oorlogsvoering tegen je eigen land?
En is goedkoop dan niet uiteindelijk duurkoop?
Wil je bijdragen aan een systeem dat je kunt beschouwen als economische oorlogsvoering tegen je eigen land?
En is goedkoop dan niet uiteindelijk duurkoop?
Campagnolo Ultra Dork
- thestudent
- Forum-lid HC
In principe moet je nog altijd btw afdragen toch? Maar volgens mij lukt het ze om ook die te omzeilen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!