Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Kraken schoenen/plaatjes /pedalen

Puffdaddy
Forum-lid

Gebruikersavatar Puffdaddy 20 apr 2025 19:06

Even dit topic omhoog gooien.
Uiteindelijk dus de Time XPRO 10 pedalen gekocht.
Op zich fijne pedalen.
Maar jullie voelen hem al aankomen; soms toch weer een kraak (alleen in de linker pedaal).
Het gekke is dat het niet altijd is, ben ook aan het proberen een verband daarin te zoeken
maar tot nu toe niets kunnen ontdekken.
Vorige week een rit van 104 km niets, zaterdag een rit van 46 km kraken als de ziekte,
vandaag voor de rit alles ingespoten, niets te horen tot de laatste 35 km.
Het blijft raar, een vriend van mij dacht dat het er aan lag omdat ik met mijn linker voet een knik maak in mijn trapbeweging
en zodoende het plaatje een beweging maakt t.o.v. de pedaal.
Maar dan zou dat altijd moeten zijn of meer.
Misschien moet ik dan maar vaste plaatjes monteren op mijn schoenen i.p.v. die met wat speling.
Of een rubber tussen de Lake schoen en de plaatjes (gelezen als tip).
Iemand hier ook last van met de Time XPRO 10 pedalen?
Bikers are not alone

Critic
Forum-lid

Critic 20 apr 2025 19:15

Maar als de nieuwe pedalen hetzelfde doen als de vorige... Ligt het dus niet aan de pedaal.
Dan is het je schoen of dus mogelijk je voet als je inderdaad een rare beweging in je enkel hebt..
Geen idee waar je woont, maar bikeshoe4u in Nijkerk kan eens met je meekijken. Mogelijk dat een shim onder je plaatje of een bepaalde inlegzool je trapbewging kan optimaliseren. Zowel tegen gekraak alsook tegen blessures op de langere termijn?!

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 20 apr 2025 20:28

Puffdaddy schreef: 20 apr 2025 19:06Het blijft raar, een vriend van mij dacht dat het er aan lag omdat ik met mijn linker voet een knik maak in mijn trapbeweging en zodoende het plaatje een beweging maakt t.o.v. de pedaal.
Dat is 'em. Je hebt alles gedaan.
Mijn verhaal: Ik heb ook alles gedaan. Nieuw crankstel, andere pedalen, andere schoenen, nieuwe plaatjes. Dan blijft er nog één ding over. Een onbewuste beweging van de fietser. De Mensendieck-Cesar therapeut wees me erop. Ik maak een beweging vanuit m'n heup, zei ze. En daardoor een soort draaiing met de voet.
Je kunt er oud mee worden, zei ze er nog bij.
hun fietsen.

Puffdaddy
Forum-lid

Gebruikersavatar Puffdaddy 25 apr 2025 23:52

Vandaag weer een kort ritje met een hier gelezen tip.
Ductape onder mijn linker schoenplaatje als test.
En warempel ik hoorde niets...................
............de eerste kilometer.
Toen begon het geknars/ gekraak weer.
Wat ik heel gek vind is dat het na 20 kilometer fietsen weer ophield voor een aantal kilometers.
Ik fiets 31 jaar maar het ontneemt me momenteel echt het plezier en zelfs de motivatie om te gaan fietsen.
Dat af en toe tintelende gevoel in de vingers is ook niet fijn maar daar kan ik nog wel mee leven.
Morgen ga ik eens met gewone schoenen fietsen of het dan ook te horen is.
Zo ja dan is het of de pedaal of iets anders, zo nee dan is het de schoen in combi met de pedaal.
Bikers are not alone

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 26 apr 2025 16:32

Ik zou eerst tot 10 tellen, stelletje autisten bij elkaar 😉
Nu vind ik kraken ook irritant, maargoed als ik dat heb dan sluit ik me daarvoor gewoon af na 100m.

Er is een simpele oplossing, gewoon shimano kopen, die kraken echt zelden tot nooit, Time, Look, allemaal leuk.
Maar tegen de shimano pedalen kan echt niemand op, blijven op ruime afstand gewoon de besten.

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 26 apr 2025 17:30

Ff de openingspost lezen. Het hele verhaal is begonnen met Shimano pedalen 😉

Puffdaddy
Forum-lid

Gebruikersavatar Puffdaddy 26 apr 2025 20:23

Vandaag een rit van 80 km, opnieuw gekraak maar nu rechterschoen/ plaatje (denk ik tenminste),
misschien was dat gisteren ook al :oops:
Ga ook nog een rubber (oude band) tussen de schoen en het schoenplaatje proberen, schijnt ook ooit te helpen.
Misschien anders maar weer eens andere pedalen proberen (bijvoorbeeld Wahoo, voorheen Speedplay of nieuwe Shimano).
Bikers are not alone

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 26 apr 2025 21:23

Hanz Bé schreef: 26 apr 2025 17:30 Ff de openingspost lezen. Het hele verhaal is begonnen met Shimano pedalen 😉
:o

Het kan met de voetbeweging te maken hebben. Maat van mij en ikzelf hebben het heel snel bij andere merken look, time.

Wat je ook kan doen monteer de spacers van 1 of 2mm misschien raak je dan het pedaal minder en heb je er geen last van.
Look en shimano verkopen die iig

Puffdaddy
Forum-lid

Gebruikersavatar Puffdaddy 26 apr 2025 22:00

Ja die spacers is een goede tip. Die zijn eigenlijk voor beenlengte verschil.
Dat ik weet is dat mijn ene schouder hoger staat als de andere, dus wat scheefgroei.
Dus dan zou inderdaad de manier van trappen anders kunnen zijn.
Wel gek dat ik dan hier pas de laatste jaren last van heb en 29 jaar niet.
Bikers are not alone

Puffdaddy
Forum-lid

Gebruikersavatar Puffdaddy 27 apr 2025 10:02

Die Shimano SPD-SL Ultegra pedalen zaten er zoals eerder omschreven in de openingspost geen 10.000- maar 14.000 km op.
Wellicht toch versleten.
Bikers are not alone

0475
Forum-lid

0475 27 apr 2025 11:04

Paar weken geleden met stevig aanzetten een kraak in de rechterpedaal (ultegra spd-sl). Na wat zoeken&proberen de pedaalas uit de pedaal gehaald en de cup/conus lagering zat toch wat losjes. Ietsjes bijgesteld en kraak is weg.

https://si.shimano.com/nl/pdfs/dm/RAPD0 ... 03-DUT.pdf
pagina 18 e.v. Ultegra pedalen.

Slijtage na 14000? Mijn pedalen zitten er al 5 jaar en 48000km op.

Puffdaddy
Forum-lid

Gebruikersavatar Puffdaddy 27 apr 2025 22:51

Probeer nog een tip, rubber (oude fietsband) tussen de schoen en het schoenplaatje.
Inmiddels "gemonteerd" en woensdag testen.

Afbeelding
Bikers are not alone

Plaats reactie