Ketting tegen voorderailleur
-
- Forum-lid
Hallo. Ik merk dat als ik op mijn grootste blad achteraan zit ( 32 t) en op mijn binnenblad vooraan dat mijn ketting tegen mijn kooi aanloopt. Dus de kettinglijn is perfect recht. Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Ik heb shimano claris 2x8 speed
Heeft die voorderailleur geen trimstand? Nog een keer naar beneden schakelen dus. Anders limietschroeven van derailleur opnieuw instellen. Zie bv https://youtube.com/watch?v=ZNG7g83lI-s
"Dus de kettinglijn is perfect recht"; dat is niet juist; de kettinglijn is dan al redelijk schuin. De reden dat ze op de grootste krans wat sleept. Op een kleinere krans zal de ketting rechter zijn en dan minder dicht bij de voorderailleur komen.arne_hermans schreef: ↑19 apr 2025 09:03 Hallo. Ik merk dat als ik op mijn grootste blad achteraan zit ( 32 t) en op mijn binnenblad vooraan dat mijn ketting tegen mijn kooi aanloopt. Dus de kettinglijn is perfect recht. Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Ik heb shimano claris 2x8 speed
Maar dat is allemaal een detail

Heb je een inline adjuster kan die eventueel ook het probleem oplossen door die wat in te draaien (dan komt er minder 'spanning' op de kabel). Maar dat helpt alleen als de limietschroef het toelaat. Die kijk je daarom best eerst na.
Iemand met ervaring ze derailleur vooraan op het kleinste blad. Achteraan op grootste en draait dan de juiste limietschroef een beetje uit. Dan komt de voorderailleur wat naar binnen en stopt het slepen.
Moest dat niet gebeuren is de kabelspanning te hoog en helpt de inline adjuster of moet je de kabel losmaken en opnieuw plaatsen met iets minder 'spanning'. Ideaal raakt de ketting net de voorderailleur als de ketting achteraan op het grootste ligt. Veelal onderspanning sleept de ketting dan niet (dat was ooit de richtlijn van Sram; dit maar om te zeggen dat ketting echt wel zeer dicht bij de derailleur mag komen).
Als hij vooraan niet meer sleept, achteraan naar het kleinste schakelen en kijken of je daar nu niet sleept. En als dat wel is, ofwel daarmee leven (klein-klein rijd je nauwelijks) ofwel kijken of de derailleur goed recht staat (terwijl die op de grootste blad ligt vooraan). En dan kom je in de buurt van een derailleur die je helemaal opnieuw afstelde

-
- Forum-lid
Dankuwel allebei voor het antwoord. Ik ben vrij nieuw met het fietsen dus alles zelf afstellen wordt moeilijk dus zal het eens bij de fietsmaker moeten laten doen. Ik hoor gewoon een getik en ik denk dat het de ketting is die tegen de derailleur loopt maar ben niet zeker.. is alleen een verschrikkelijk irritant geluid
Zoals ik al zei, ik denk dat die Claris net zoals de meeste road-derailleurs (Sora, 105 en hoger), een trimstand heeft. Dus, als je achteraan op de grote kransjes wil rijden moet je vooraan de derailleur nog een stapje verder schakelen, zonder dat je daarbij van kettingblad verandert.arne_hermans schreef: ↑19 apr 2025 13:18 Dankuwel allebei voor het antwoord. Ik ben vrij nieuw met het fietsen dus alles zelf afstellen wordt moeilijk dus zal het eens bij de fietsmaker moeten laten doen. Ik hoor gewoon een getik en ik denk dat het de ketting is die tegen de derailleur loopt maar ben niet zeker.. is alleen een verschrikkelijk irritant geluid
Verder zou ik je absoluut aanraden om zelf je derailleur te leren afstellen, dan begrijp je veel beter hoe het werkt.
Basis regel: afstellen derailleurs: eerst met de kabel los!!