Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Probleem met Campa crank of... niet?

a_v
Forum-lid

a_v 13 apr 2025 21:35

Ik heb vandaag een andere crank in mijn fiets gezet. gaat om een tweedehands Campa SR11-crank van na 2015. Ik ben gewend dat de crank na installeren zo vrij loopt dat de crankarm met de zwaartekracht omlaag 'valt'.

Echter, de crank doet dat nu niet. Stroef zou ik het niet willen noemen maar dus niet zo vrij als ik gewend denk te zijn. Als ik een zwiep aan de armen geef maken ze ook geluid. Zie (hoor) filmpje, al is het in het echt een stuk minder heftig. Dus het geluid op het filmpje vertekent! Maar er is wel degelijk een hoorbaar 'zoevend' geluid.

Het filmpje is vooral bruikbaar om te beoordelen hoe (on)vrij ze lopen.

https://www.youtube.com/shorts/Gcf01TI_o74

Wat me nog wel opviel is dat bij het aandraaien van de schroef in de as hij op het laatste stukje wat geluid maakt. Geen idee of dat relevant is maar ik ben het niet gewend.

Waar heb ik aan gedacht:
- Ik denk dat de lagers gebruikt zijn en ze hebben aan de binnenkant geen seals. Aan de buitenkant een wit seal. Dus Cult-lagers? De lagers zijn nog goed, lopen niet korrelig ofzo en zien er ook optisch netjes uit.
- Lagers zaten er al op en zijn goed geïnstalleerd. Driveside zit de borgring aan de binnenkant netjes in de groef. Lagers zitten voldoende ver geperst op de crank.
- Non-drive side zit de wave washer erin.
- Half ringetje met de twee pinnetjes dat om het bracket zit aan de buitenkant driveside zit er ook netjes in. Crank is er niet uit te trekken als de schroef er nog niet in zit dus hij houdt de boel op z'n plaats zoals het hoort.
- Bracket (Threadfit 82,5) lijkt ook goed geïnstalleerd, zit zo ver als mogelijk in (op zicht beoordeeld).
- Crank die eraf kwam (Record 11 >2015) had voor zover me is opgevallen geen problemen.

Ik heb nog niet geprobeerd de oude/andere crank terug te plaatsen. Ga ik proberen als hier geen witte rook komt voor die tijd.

Waar kan het probleem zitten? Of kan het zijn dat het lager nog moet 'inlopen' (lijkt me sterk)?

a_v
Forum-lid

a_v 15 apr 2025 17:28

Meer dan 700x bekeken en geen reacties. Dat kan beter :).

Ivo W
Forum-lid

Gebruikersavatar Ivo W 15 apr 2025 20:13

wat in theorie zou kunnen is dat de cups niet strak genoeg in het frame gedraaid zitten en de crankbout wel goed aangedraaid is en er daardoor net te weinig ruimte is. Ik heb zelf met mijn campa montages enkel met presfit brackets gewerkt. Ik verwacht dat die, bij het aandraaien van de crankbout, automatisch op de goede plek komen zitten. Aan de andere kant mag je verwachten dat de passing van de oude en deze crank gelijk is. De cups heb je waarschijnlijk niet vervangen. Of zit er verschil in de cups? in het verleden had SR andere cups. Zit ff te gissen hoe dat met deze zit.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 15 apr 2025 20:34

Sorry, maar ik kan geen kaas maken van jouw verhaal.
Heb je nu alleen het crankstel verwisseld, of ook de lagers?
Als ik het filmpje kijk, dan hoor ik duidelijk droge lagers. Als je alleen het crankstel hebt verwisseld, dan kan ik mij niet voorstellen dat het oude crankstel wel geluidloos heeft gedraaid.
Ik zou eerst eens voor nieuwe lagers zorgen, daarna zal het volgens mij een stuk beter draaien.

Ivo W
Forum-lid

Gebruikersavatar Ivo W 15 apr 2025 20:42

scottwilko schreef: 15 apr 2025 20:34 Sorry, maar ik kan geen kaas maken van jouw verhaal.
Heb je nu alleen het crankstel verwisseld, of ook de lagers?
Als ik het filmpje kijk, dan hoor ik duidelijk droge lagers. Als je alleen het crankstel hebt verwisseld, dan kan ik mij niet voorstellen dat het oude crankstel wel geluidloos heeft gedraaid.
Ik zou eerst eens voor nieuwe lagers zorgen, daarna zal het volgens mij een stuk beter draaien.
bij campa zitten de lagers om de as van het crankstel

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 15 apr 2025 21:46

Maar even Google bezocht. En ik ben blij dat ik een Rotor crankstel heb op mijn fiets.
Maar dan nog hoor je duidelijk de lagers op het filmpje. Ik vermoed dat er niets aan vet aanwezig is in de lagers. Tenzij het volledig ceramic lagers zijn, is dat wel wenselijk.
Ik zou het geheel nog eens demonteren en kijken of je de lagers toch kunt vervangen. (Laten doen, want specifiek gereedschap)
Schroefdraad goed schoonmaken en op de juiste manier met het juiste middel monteren.

senior
Forum-lid

senior 15 apr 2025 21:58

Lagers van de Campa ultra-torque trapas vervangen: https://www.youtube.com/watch?v=YDk9sp5xRkA. Spare part nummer: FC-SR012. Maar wat scottwilko al zegt: misschien helpt gewoon smeren (na demonteren) nog.

a_v
Forum-lid

a_v 15 apr 2025 22:00

Ivo W schreef: 15 apr 2025 20:13 wat in theorie zou kunnen is dat de cups niet strak genoeg in het frame gedraaid zitten en de crankbout wel goed aangedraaid is en er daardoor net te weinig ruimte is. Ik heb zelf met mijn campa montages enkel met presfit brackets gewerkt. Ik verwacht dat die, bij het aandraaien van de crankbout, automatisch op de goede plek komen zitten. Aan de andere kant mag je verwachten dat de passing van de oude en deze crank gelijk is. De cups heb je waarschijnlijk niet vervangen. Of zit er verschil in de cups? in het verleden had SR andere cups. Zit ff te gissen hoe dat met deze zit.
Ja, daar heb ik ook aan gedacht. Maar dan zou de oude crank het probleem ook moeten hebben en die liep als een zonnetje. Gaat om een Colnago T45 / 82,5 BB.

Volgens de technische documentatie zijn de afmetingen van alle 11 speed Ultra Torque-cranks gelijk. Alleen bij de SR-crank heb je een titanium bout die linksom vastdraait.

a_v
Forum-lid

a_v 15 apr 2025 22:02

senior schreef: 15 apr 2025 21:58 Lagers van de Campa ultra-torque trapas vervangen: https://www.youtube.com/watch?v=YDk9sp5xRkA. Spare part nummer: FC-SR012. Maar wat scottwilko al zegt: misschien helpt gewoon smeren (na demonteren) nog.
Ga ik dat toch nog maar eens (extra) proberen. Volgens mij zijn het dus ceramische lagers maar helemaal zeker weet ik het niet. Ik had er al een paar drupjes naaimachineolie in gedruppeld maar misschien was dat te weinig...

Lagers vervangen is niet zo’n spannend klusje maar toch zonde als ze nog goed lijken te zijn. Zeker als het inderdaad de ceramische zijn…

Als ik dan toch bezig ben probeer ik de crank ook maar eens op mijn oude fiets en mijn oude Choruscrank op de ‘nieuwe’ fiets. Daar ligt de crank nu toch af omdat ik de kettingbladen van de sets heb verwisseld. Dan weet ik of het aan de crank /lagers ligt of de cups.

Wordt vervolgd.

Plaats reactie