Justrace schreef: ↑15 apr 2025 09:34
Tering wat een kloteverhaal zeg. Ga je even een rondje fietsen op zondagochtend.
Moet ook zeggen dat het mij als redelijk beginnend racefietser steeds meer begint tegen te staan. Bijna elke rit kom je in het soort situaties terecht als de verongelukte fietser waarbij het vooral aan mijn oplettendheid ligt dat ik niet door de voorruit knal of in de zijkant van een auto. Vraag me elke keer weer af hoe lang het duurt voordat het wel een keer fout gaat.
Tsja, de automobilist let niet op. Gisteren nog bijna van de wereld gereden door een rechtsaf slaande auto, bestuurder had mij niet gezien. Ik let er juist op dat ik de bestuurder wel zie door zijraam of spiegels, dus vermijd de dode hoek en rij ook overdag met licht. Gelukkig neem ik extra marge in aanmerking, kon nog remmen. Automobilist even gevraagd of hij niet zat op te letten, had me helemaal niet gezien.....ik hem wel in zijn eigen zijspiegel. Gewoon niet gekeken is de oorzaak.
En je kunt zelf ook bijdragen aan je eigen veiligheid:
* Licht overdag (zelf laat ik het fel knipperen, zo irritant mogelijk)
* Route kiezen met overwegend fietspaden/autoluwe wegen
* Oplettend op afslaand verkeer
* Voorrang is een plicht van geven, geen recht van nemen (maw. ga er niet van uit dat je voorrang krijgt)