Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hardlopen

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 14 apr 2025 15:04

Giseteren ook gelopen in R'dam. Met 2 andere Marken. Samen finishen was het belangrijkste doel.
In de voorbereiding een 30km loop (lansingerland) gelopen op 4.53/km, met overschot. Met het oog op de marathon in 3u30. (net onder de 5 min/km).

We liepen vanuit wave 2, strak op dat schema, niks te hard of enthausiast weg. Maar de man met de hamer kwam voor 1 van mijn mede Marken al voor de helft. Nu was hij 2 weken geleden nog even flink ziek geweest, dat moet het wel geweest zijn. Uiteindelijk tot 20km strakke 5km splits. van 20 tot 25 nog best ok, maar het verval trad al in. En laatste 14km was het run/walk/run. Wel samen gefinished - zonder grote gezondheidsrisico's te nemen. Tijd net boven de 4u.

Drukte was vanuit wave 2, met allemaal min of meer zelfde tempo best te doen. behalve het lange fietspad rond km 12. Daar was het eigenlijk te smal. Zelfs zonder veel inhalen kost je dat veel focus. Eigen prestatie was prima, hartslag tikje hoger dan gewenst, maar lange tijd rond 155 a 160 gehouden (omslagpunt ligt hardlopend rond de 180 voor mij)... maar mijn manko is het gewicht van ruim 90kg. dus het kritische naar het einde toe zou het mechanische van de spieren zijn. Sfeer is groots, en in de flow is dat lekker, maar omdat ik zelf niet meer in de flow zat, kon ik het wat minde goed hebben. Geef me dan maar een iets kleiner evenement. Maar dat lag dus écht aan mijzelf ;-)

5 juli weer een marathon.. maar dan na een stukje zwemmen en een stukje fietsen in zuidwest Friesland.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 14 apr 2025 15:45

Mooie presentaties mannen! Ik vind tijden onder de vier uur allemaal erg netjes hoor.

Ik ga komend jaar mijn neefje verder begeleiden. Die liep vorig jaar met drie maanden voorbereiding, wat ik amper een voorbereiding zou noemen 3u07
Gisteren 2u55 met een slechte eerste 20k van bijna anderhalf uur. Hij zat voor Sven Kramer en Wennenmars. Maar ook deze keer met slechte voorbereiding, twee weken terug ziek geweest en de laatste drie weken 1x een uurtje gelopen. Loopt normaal twee keer per week een uurtje en 1 halve marathon gedaan begin maart en dat was het sinds januari.

Ik ben zo benieuwd wat voor tijd er in die jonge zit als iets serieuzer traint.

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 14 apr 2025 16:00

Wow, 2.55 met zo weinig training...ik kwam op 3.03 maar liep dan wel 100km in de week in de voorbereidingen....

Trainen is voor talentlozen zeggen ze dan. En hard trainen dat ik altijd deed :-)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 14 apr 2025 18:32

Mooie prestaties allen!

Nog steeds balen dat ik het niet meer kan :-(.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

1094
Forum-lid

1094 14 apr 2025 19:14

Inderdaad mooie prestaties. Ik ben vorig najaar ook gestart maar doe nog heel voorzichtigen en niet heel regelmatig. Loop nu intervallen van 5 minuten

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 15 apr 2025 09:13

Ik kan het ook niet meer goed. terwijl fietsen echt supergoed gaat.

Wel jammer want ik zou liever in de winter ook de mogelijkheid hebben om buiten te lopen ipv binnen te fietsen.
Misschien na de zomer heel rustig gaan opbouwen en dan echt rustig en kijken of ik zo een uurtje kan gaan lopen.

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 15 apr 2025 09:48

Ik heb ook “kwetsbare knietjes”. Liep vroeger 30+ km per week. Tot ik knieklachten kreeg. Opnieuw oppakken lukte nooit, omdat ik te weinig discipline had om héél voorzichtig op te bouwen.

Nu ben ik ook (weer) bezig het lopen op te pakken. Maar dit keer op de loopband in de sportschool. Vooraf tempo en tijdsduur instellen (bijv 5x1 min. met steeds 1min. rust . Tempo 8km/u. )
Zo lukt het mij wel om de discipline te houden, en mezelf niet te verliezen in te grote stappen. (Soms loop ik nu een keertje buiten, maar ga dan meteen te hard/te ver.)
Krijg nu geen knieklachten.
Als de basis goed genoeg is, kan ik wel weer naar buiten.

Plaats reactie