Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Nut 2de fiets

leon1
Forum-lid

leon1 13 apr 2025 08:43

Pw90 schreef: 11 apr 2025 00:16 Hoe doen de meeste van jullie dat? Hebben jullie ook een 2de woonwerk fiets? Lijdt een fiets veel meer in alle weersomstandigheden ten op zichten van een fiets die enkel de zon ziet?
Hier ook een racefiets die ik vnl. gebruik voor woon-werkverkeer. En ja, die fiets heeft wel iets meer te verduren. Rommel op de weg als het weer een flink heeft gewaaid, zout, nattigheid. Aan mijn vorige fiets (met aluminium frame) zag je dat op een gegeven moment wel af. Beschadigingen in het lakwerk etc. Het nieuwe werkpaardje is van carbon met een matte afwerking. Die houdt zich eigenlijk prima staande.
Ride bikes, not tanks!

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 14 apr 2025 07:52

Ik heb er momenteel 7. Een redelijk gewone met spatborden en bagagedrager voor werk, een ouwe tijdritfiets voor mijn jaarlijkse triatlonnetje (en ik train daar 1 maal per week op), een ATB (die ik nooit gebruik), een ouwe cyclocrosser met velgremmen (winterfiets) en een gewone racefiets. En nog twee racefietsen met velgremmen, die ik niet gebruik en nodig moet verkopen (maar je krijgt er geen drol meer voor).

De crosser als winterfiets vind ik wel fijn, het rijd minder, maar je kan eens een stuk bos meepakken, en dat is in de winter vaak wel lekker, ivm beschutting. Ik zou er zker een tweede fiets bijhouden.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 14 apr 2025 08:40

Als je een mooiweerfietser bent is één racefiets in.mijn ogen genoeg, maar dat is hier vloeken in de kerk.
Ik heb wel 4 fietsen op 2 locaties. Op beiden een boodschappenfiets en een racer. De racers beiden met velgremmen. Ook die in Fankrijk. Als er één bij komt is het een e-racer. Ja, ik word ouder.

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 14 apr 2025 09:50

Er is altijd nut voor een 2e of 3e fiets, maar dat ligt natuurlijk ook een beetje aan het gebruik van de fiets.

Race - gravel en of ATB is helemaal niet gek, en dat zijn al 2 of 3 fietsen.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

scottpch64
Forum-lid

scottpch64 14 apr 2025 09:58

Hier een gravelfiets, MTB en 2 racers, allen met schijfremmen...

gerkie
Forum-lid

gerkie 14 apr 2025 21:20

Interessant vraagstuk, ik heb momenteel twee fietsen. Een "oudje", dit is een aluminium fiets met een Tiagra groepset die gebruik voor mijn indoor sessies in de herfst/winter en in de lente/zomder wordt deze gebruikt door mijn vrouw wat niet helemaal ideaal is omdat er eea kwa afstellingen is veranderd waardoor ik minder (nog minder) prettig indoor train en dit voor mij een soort noodzakelijk kwaad is.
Mijn tweede fiets is een full carbon Aero fiets met Ultegra Di2 die ik vooral gebruik bij mooi weer alhoewel ik vorig jaar met de hoeveelheid slecht weer ook regelmatig in regen heb gefietst.

Ik ben nu aan het kijken naar een gravelbike, daar heb je nu natuurlijk een grote verscheidenheid aan "soorten" waarbij ik merk dat ik erg neig naar een race variant. Hiermee wil ik mijn seizoen dat ik buitenfiets iets meer verlengen waarbij je me nog steeds niet hartje winter tijdens heel slecht weer buiten op de fiets zal zien. Voor deze fiets overweeg ik mechanisch schakelen (met slecht weer lijkt het me dat eea sneller slijt en vervanging is in dit geval voordeliger) waarbij ik ook nog twijfel over een enkel of dubbel voorblad. Mocht de zithouding me heel erg goed bevallen dan kan ik nog overwegen een setje wielen voor de weg aan te schaffen en de fiets te gebruiken tijdens minder weer.

Plaats reactie