Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Advies gevraagd over helm met insectennet

SantaSCSI
Forum-lid

SantaSCSI 07 apr 2025 16:18

Crimby schreef: 07 apr 2025 13:48 Ik heb een Lazer Vento die ook weinig ventilatiegaten heeft. Ik had juist het idee dat die krengen dan juist in je helm blijven. Ik had een wesp tijdens een afdaling in de helm gekregen. Onderaan merkte ik het, zat die dood tussen de helm en mijn hoofd. Die komen er niet meer uit.
Dat kan ik inderdaad beamen. Eens ze erin zitten geraak je er zelf met geen stokken meer aan dus dat betekent stoppen en afzetten. Ik ga de LBS dan maar eens sponsoren en zo'n skullcap halen. Als dat zowel het zweet in de ogen en "bisj" in de helm oplost zou dat mooi zijn.
Uno-X Mobility or bust!

Fr3ggel
Forum-lid

Gebruikersavatar Fr3ggel 07 apr 2025 18:53

Dank voor jullie suggesties allemaal.
Ik zal de aangegeven helmen eens bekijken.

En een dun helmmutsje had ik eigenlijk nog niet aan gedacht (Sculcap of vergelijkbaar) omdat ik het vermoeden had dat het te warm was in de zomer. Maar als ik het zo begrijp valt dat wel mee. De keuze voor helmen is in elk geval veel groter. Dus een mutsje i.c.m. met een andere helm zonder insectennet is ook wel een interessante optie.

Ik heb een volledig kaal hoofd. Beschermt zo dun mutsje werkelijk tegen insectenbeten van pak 'm beet wespen?
Ik heb tot nu toe altijd helmen met veel ventilatiegaten gehad. Last van zweet in het gezicht krijg ik eigenlijk alleen als het >30+ graden is.

fietsslak
Forum-lid

Gebruikersavatar fietsslak 07 apr 2025 18:56

Ik denk niet dat het heel veel gaat helpen als een wesp het echt op de heupen krijgt, maar het scheelt iig gekriebel en (in mijn geval) zweet in de ogen.
Ter info: tussen nek en wenkbrauwen zit weinig om evt zweet op te vangen… :)
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

Crimby
Forum-lid

Crimby 07 apr 2025 18:59

Fr3ggel schreef: 07 apr 2025 18:53 Dank voor jullie suggesties allemaal.
Ik zal de aangegeven helmen eens bekijken.

En een dun helmmutsje had ik eigenlijk nog niet aan gedacht (Sculcap of vergelijkbaar) omdat ik het vermoeden had dat het te warm was in de zomer. Maar als ik het zo begrijp valt dat wel mee. De keuze voor helmen is in elk geval veel groter. Dus een mutsje i.c.m. met een andere helm zonder insectennet is ook wel een interessante optie.

Ik heb een volledig kaal hoofd. Beschermt zo dun mutsje werkelijk tegen insectenbeten van pak 'm beet wespen?
Ik heb tot nu toe altijd helmen met veel ventilatiegaten gehad. Last van zweet in het gezicht krijg ik eigenlijk alleen als het >30+ graden is.
Wat ik me wel afvraag is of zo’n beest je uberhaupt bovenop je schedel kan steken. Dat is vrij hard… gelukkig nooit gehad dus geen ervaring haha!
Dat beest bij mij werd denk ik geplet of verzopen van de zweet of verbrand door de hitte die ik altijd uitstraal. Die had geen schijn van kans.

Fr3ggel
Forum-lid

Gebruikersavatar Fr3ggel 07 apr 2025 19:08

Crimby schreef: 07 apr 2025 18:59 Wat ik me wel afvraag is of zo’n beest je uberhaupt bovenop je schedel kan steken. Dat is vrij hard… gelukkig nooit gehad dus geen ervaring haha!
Dat beest bij mij werd denk ik geplet of verzopen van de zweet of verbrand door de hitte die ik altijd uitstraal. Die had geen schijn van kans.
De ergste zwelling heb ik inderdaad gehad met steken in mijn gezicht (niet gebeurd tijdens het fietsen). Door de schedel gaan ze niet steken, maar door de huid kan zeker. Ik ben wel een paar keer boven mijn fietsen boven op mijn hoofd gestoken als er iets in mijn helm vloog.
De zwelling is daar minder omdat er weinig weefsel is. Maar ik weet zeker dat ik een extremere reactie heb dan de meeste mensen.

marsman
Forum-lid

marsman 08 apr 2025 10:19

Ik ben ook kaal, maar ben zeker wel een keer recht op mijn hoofd gestoken. Een wesp o.i.d. komt meestal na een fikse tik in je helm en gaat dan direct aan de slag met z'n angel. Maar meestal gebeurt het aan de randen, daar waar de rand van de helm op je huid zit. Ik heb het elk jaar wel een keer. Zal komen vanwege het kaal zijn. Ik durf niet te zeggen of dat dan met of zonder sculcap is. Maar die is zo dun, dat een wesp daar makkelijk doorheen steekt.

De sculcap is voor mij nogmaals noodzaak vanwege het zweten, maar zorgt er ook voor dat kleine vliegjes niet gaan zitten kriebelen. Het zorgt er ook voor dat ik geen last heb van schuurplekken als ik een stoffige tocht doe. Vooral op het voorhoofd.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Beam me up, Scotty
Forum-lid

Beam me up, Scotty 11 apr 2025 11:32

Fr3ggel schreef: 06 apr 2025 22:12 Goedendag,

Ik ben op zoek naar een nieuwe helm. Ik heb een allergie voor diverse insectenbeten. Niet zodanig dat ik in levensnood raak, maar als ik op hoofd/gezicht gestoken wordt door een bij of een wesp dan krijg ik enorme zwellingen welke dagen lang aanblijven. Op mijn

Gisteren was ik nog door het bos aan het gravelen en toen zat er weer een insect in mijn helm. Voordat ik stil stond en mijn helm af had was het insect al weer weg zonder beet/prik. Aangezien het lente en zomer seizoen er weer aan komt wil ik eigenlijk een nieuwe helm met een insectennetje.
Bij voorkeur met MIPS of iets dergelijk en in de kleur mat zwart.
Ik rij vooral gravel en wat licht XC MTB en daarnaast nog een beetje op de weg.

Online heb ik helmen van het merk Rudy Project met bug stop mesh gevonden. De kleuren en modellen zijn echter beperkt.
Kan iemand mij bepaalde helmen adviseren waarbij heen instectennetje is inbegrepen of los verkrijgbaar is?

Ik hoor het graag.
Alvast bedankt.
Ik snap je helemaal. Op een of andere manier vliegt er ook in mijn helm, ongeacht vorm of merk, regelmatig een insect, dat mij steekt. Daarom heb ik liefst een helm met insectennet, anders plak ik hem aan de voorzijde dicht met duct tape. Een dun helmmutsje werkt ook, maar is voor mij second best. Nu heb ik al een paar jaar de Rudy Project Venger met insectennet, erg blij mee. Op hun website zie ik er best veel in stock. Irritant dat de keuze van hoogwaardige helmen met insectennet zo beperkt is.
Achteraf is elke fietstocht leuk.

fietsslak
Forum-lid

Gebruikersavatar fietsslak 11 apr 2025 19:53

Dit is wel een aanrader hoor…
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

Plaats reactie