Nut 2de fiets
-
- Forum-lid
Een tweede fiets is wel echt het minimum! 
Maar een fiets voor mooi weer en een fiets voor slechter weer en reserve is altijd fijn.

Maar een fiets voor mooi weer en een fiets voor slechter weer en reserve is altijd fijn.
Hier ook 2 racefietsen (naast een tijdrit/triathlon fiets en gravelbike). Het is misschien luxe, maar in de winter rij ik op de oude Canyon met vaste spatborden. Nu bleek er van de "mooi weer" fiets een schakeltje gebroken in de ketting en dan heb je niet direct een probleem. Je pakt gewoon even de andere fiets. Verkoop levert die fiets met velgremmen toch geen 1000 euro meer op, dus mooi houden.
-
- Forum-lid
Ik denk dat je niet op het juiste adres zit als je een wat breder palet aan antwoorden verwacht.
Ik heb één racefiets en dat is voor mij voldoende. Ik zou eerder een MTB aanschaffen dan een tweede racefiets. Maar goed, als je de ruimte hebt om je fiets te stallen en je hebt plezier van allebei de fietsen, waarom zou je er dan één wegdoen?
Ik heb één racefiets en dat is voor mij voldoende. Ik zou eerder een MTB aanschaffen dan een tweede racefiets. Maar goed, als je de ruimte hebt om je fiets te stallen en je hebt plezier van allebei de fietsen, waarom zou je er dan één wegdoen?
Ik zie zelf ook het nut van meerdere fietsen voor verschillende omstandigheden. Zelf heb ik drie fietsen:
1. Een racefiets zelfopgebouwd met een Chinees Dengfu frame (Sram Force), deze gebruik ik alleen onder de goede omstandigheden zodat 'ie picobello in orde blijft.
2. Mijn oude racefiets, een Focus Cayo Evo afgemonteerd met de inmiddels oude 150 5700 groep, deze brengt toch niet zo veel meer op tweedehands en ik gebruik deze nu in de winter en onder slechte weersomstandigheden. Dus eigenlijk het alternatief voor de Dengfu onder slechter omstandigheden.
3. Een (ook zelf opgebouwde) Massini cross- / gravel bike die ik als afwisseling gebruik voor de racefiets.
De crosser gebruik ik veel in de winter (met name offroad) en daarnaast in de zomer voor gravelritten.
Kortom, ik zou de tweede fiets lekker in de schuur houden of - zoals ook in dit topic aangegeven - in de fietstrainer als je die hebt.
1. Een racefiets zelfopgebouwd met een Chinees Dengfu frame (Sram Force), deze gebruik ik alleen onder de goede omstandigheden zodat 'ie picobello in orde blijft.
2. Mijn oude racefiets, een Focus Cayo Evo afgemonteerd met de inmiddels oude 150 5700 groep, deze brengt toch niet zo veel meer op tweedehands en ik gebruik deze nu in de winter en onder slechte weersomstandigheden. Dus eigenlijk het alternatief voor de Dengfu onder slechter omstandigheden.
3. Een (ook zelf opgebouwde) Massini cross- / gravel bike die ik als afwisseling gebruik voor de racefiets.
De crosser gebruik ik veel in de winter (met name offroad) en daarnaast in de zomer voor gravelritten.
Kortom, ik zou de tweede fiets lekker in de schuur houden of - zoals ook in dit topic aangegeven - in de fietstrainer als je die hebt.
Precies dat doe ik ook. In de winter fiets ik buiten alleen maar op de gravelbike.
-
- Forum-lid
Ik heb 1 stalen racefiets met velgremmen, een gravelbike voor het koude seizoen en nog een oude MTB met kleine wieltjes. Die laatste doe ik eigenlijk niets mee, vorige jaar twee keer gebruikte omdat de gravelbike gemaakt moest worden. Wellicht koop ik nog ooit een nieuwe racefiets en dan hou ik de stalen fiets met velgremmen, zoals eerder gezegd je krijgt er toch weinig voor terug en altijd handig als backup. Als ik jou was zou ik ze alle twee houden.
Laatst gewijzigd door Puffdaddy op 14 apr 2025 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Bikers are not alone
-
- Forum-lid
Ook hier een 'eerste' en een 'tweede' racefiets, en een dagelijkse randonneur. De tweede is 60.000 km eerste geweest en wordt nu gebruikt:
- zodra de bladeren en de pekel weer op de weg liggen,
- als ik ergens anders ga fietsen en tussendoor de auto met fiets achterop onbeheerd moet achterlaten,
- als onderhoud langer duurt.
Bij zeer barre omstandigheden klik ik er spatbordjes en lampjes op. Ik zou nummer 2 niet willen missen.
- zodra de bladeren en de pekel weer op de weg liggen,
- als ik ergens anders ga fietsen en tussendoor de auto met fiets achterop onbeheerd moet achterlaten,
- als onderhoud langer duurt.
Bij zeer barre omstandigheden klik ik er spatbordjes en lampjes op. Ik zou nummer 2 niet willen missen.
Achteraf is elke fietstocht leuk.