Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Nut 2de fiets

Pw90
Forum-lid

Pw90 11 apr 2025 00:16

Graag had ik wat advies gehad. Ik heb 2 fietsen. Beide fietsen zijn afgemonteerd met alle moderne componenten zoals: di2 schakelgroepen, schrijfremmen, aero sturen, ... Het verschil tussen beide fietsen is het type frame en framemateriaal (Emonda sl >< Madone slr).

De Emonda wordt gebruikt voor al mijn woonwerk ritten en voor alle ritten in de regen, sneeuw, vorst,... De Madone komt enkel buiten als de zon schijnt voor vrijetijdsritten. Beide fietsen worden na elke rit (ja ook woonwerk) afgespoten, gepoetst en staan hierna droog binnen in huis.

Ik ben er al een tijd over na aan het denken om nog maar op 1 fiets te fietsen, namelijk de Madone. Zit me iets beter, is mooier,.. Maar natuurlijk ook een stuk duurder. Ik heb altijd een mooiweer en regenfiets gehad met het oog op slijtage, schade,... Hierdoor fiets ik wel minder op de fiets waar ik het liefste op zit. Krijg alsnog de knoop niet doorgehakt.

Hoe doen de meeste van jullie dat? Hebben jullie ook een 2de woonwerk fiets? Lijdt een fiets veel meer in alle weersomstandigheden ten op zichten van een fiets die enkel de zon ziet?
https://www.strava.com/athletes/113532620
2021 Trek Emonda SL6
2024 Trek Madone SLR gen 7

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 11 apr 2025 06:24

Ik gebruik ook een oude fiets voor regen, winter en oogsttijd. De vervangingsonderdelen houd ik lekker goedkoop en mijn goede fiets blijft tip top in orde.

Van de verkoop van je Emonda zal je ook niet schatrijk worden. Als je hem achter de hand houd voor dagen dat er pekel ligt ontzie je je Madone ook al een eind.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.

peteri200
Forum-lid

peteri200 11 apr 2025 06:28

Hier ook 2 racefietsen, een Focus Paralane voor woon-werk en de winter/slecht weer periode voorzien van vaste spatborden, inmiddels ultegra di2 erop en goedkope shimano r5 wielen. Daarnaast een Foxus Izalco Max als mooi weer fiets. Dura ace di2, 60mm carbon wielen etc. Paralane rijdt prima en voldoet uitstekend voor het doel. De Izalco rijdt fijner ik zit er net wat lekkerder op en als voelt net wat flitsender. Maar ik zou er niet over moeten denken om alles met 1 fiets te doen. De paralane ziet vele malen meer af door alle slechte omstandigheden waar die doorheen moet.

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 11 apr 2025 06:44

Een Dogma F voor goed weer en een Topstone gravelbike voor slecht weer en gravel ritten. Ik voel me op de Dogma niet heel veilig bij slecht weer, je komt goor als spek aan (gravelbike heeft spatborden), de grote winter koplamp past niet lekker op de goed weer fiets.
Dus redenen genoeg om twee fietsen erop na te houden. Daarbij is het een prettig gevoel om iets extra achter de hand te hebben voor noodgevallen.
Dogma F

DDX
Forum-lid HC

DDX 11 apr 2025 07:27

Een 2e fiets is ook gewoon handig mocht je problemen hebben met de andere fiets.

ultra_ivo
Forum-lid

ultra_ivo 11 apr 2025 07:46

DDX schreef: 11 apr 2025 07:27 Een 2e fiets is ook gewoon handig mocht je problemen hebben met de andere fiets.
Vooral dat. De onderdelenvoorziening is tegenwoordig matig. Als er iets kapot gaat heb je de kans dat je lang moet wachten tot je een nieuw onderdeel hebt. Dus je kunt of een eigen onderdelenmagazijn er op na houden of een 2e fiets.
Daarnaast zijn er meerdere soorten fietsen. OK, jij hebt 2 vrijwel dezelfde, maar veel mensen hebben een racer, een gravelbike, een vakantiefiets, een MTB en een stadsbarrel. Allemaal voor verschillende doeleinden.

rudi assauer
Forum-lid

rudi assauer 11 apr 2025 08:01

Hier ook verschillende fietsen voor inderdaad ook verschillende doeleinden. En daarbij de mogelijkheid dat de ene de functie van de andere tijdelijk kan overnemen als er wat mee is of hij voor onderhoud bij de LBS staat.

Mijn standaard fiets is mijn woonwerk fiets, Santos trekking lite. Er is momenteel een randonneursfiets aanstaande (Santos Cross lite) die daar de backup van wordt.

De randonneursfiets (type gravelachtige bike met dragers en verlichting, de Santos Cross Lite) zijn voor de lange randoneurstochten en bickepackingtochten

Mijn go to racefiets is mijn lieveling de Stelbel Rodano. Echter ziet die alleen zon. Hij kan ook mee naar de kortere randoneurstochten van 200 en 300 km die in het licht worden verreden, dus daar is die weer de backup van de Randonneur. Afgelopen zaterdag was die ook mee naar de BRM 300 Maas en Mijn.

Dan heb ik mijn oude racefiets de CAAD10. Die werd vervangen door de Stelbel. Ik blijf die keurig onderhouden, is een nieuw wielsetje op gekomen omdat de velgen versleten waren en ben teruggegaan van ultegra naar 105 vanuit kostenoogpunt. Dit is mijn racefiets voor de winter en in regenachtige omstandigheden. Kan daarnaast ook als backup dienen voor de kortere randonneurswerk.

Tot slot heb ik een MTB, Santos 4.29. die is wel redelijk specifiek.

Ik zie niet in dat er nog andere komen, niet als vervanging en ook niet als uitbreiding.
Race: Stelbel Rodano Disc / Cannondale CAAD10
MTB: Santos 4.29
WW: Santos Trekking Lite

Afbeelding

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 11 apr 2025 08:06

Als je er geen beleg op je brood voor hoeft te laten, dan zou ik de tweede fiets zeker houden.
Je zou alleen een keuze kunnen maken wanneer je de goede fiets pak. Dat zou veel vaker kunnen denk ik.

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 11 apr 2025 08:23

Geniet zoveel mogelijk van de fiets waar je het liefst mee rijdt - dat is geen museumstuk, hij is niet van suiker en mits regelmatig onderhoud en vervanging van slijtageonderdelen blijft die ook gewoon lekker rijden. Houd de tweede fiets als backup en voor extreme situaties misschien.
Afbeelding

Justrace
Forum-lid

Justrace 11 apr 2025 09:04

raven14 schreef: 11 apr 2025 08:23 Geniet zoveel mogelijk van de fiets waar je het liefst mee rijdt - dat is geen museumstuk, hij is niet van suiker en mits regelmatig onderhoud en vervanging van slijtageonderdelen blijft die ook gewoon lekker rijden. Houd de tweede fiets als backup en voor extreme situaties misschien.
Precies hoe ik erin sta inderdaad. Handig om een backup fiets te hebben die ik ook regelmatig gebruik. Maar heb soms weleens het idee dat mensen wel erg doorslaan in het netjes houden van hun dure fiets en hem bij de kleinste regenbui al in de schuur laten.

Als je de fiets na elke rit afspuit, komt en dan ook niet elke keer water op plekken waar je het niet wil hebben? Heb ooit eens een onderzoek gelezen onder mtb rijders waarbij uiteindelijk de fiets die zelden werd afgespoten en gepoetst, uiteindelijk in de beste staat was qua lagers en andere belangrijke onderdelen. Uiteraard werden wel de bewegende delen schoon gehouden en onderhouden.

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 11 apr 2025 09:29

Ik heb er drie.

Een pure gravel / woonwerk fiets.
Eel gravel/racecfiets
Een pure racefiets

Elk hebben hun eigen karakter. Volgens de stemming van de dag kies ik m'n fiets.

De woonwerk staat nu al 3 weken stil door een gebroken derailleurpad en de fietsshop die niet echt meewerkt.
Dan ben ik blij dat ik toch niet iedere dag dezelfde fiets moet nemen.

Straf dat je echt na elke rit poetst. Dat zie ik echt niet zitten (en is dikwijls ook niet nodig)

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 11 apr 2025 09:36

Ik heb drie fietsen;
- Een oude die ik vroeger gebruikte als winterfiets
- Mijn vorige zomerfiets
- Mijn huidige titanium fiets

Ik moest en zou vroeger een winter en zomerfiets hebben want dat was 'beter'
Maar op de zomerfiets zat en fietste ik lekkerder.
Nadat ik mijn huidige titanium fiets heb gekocht met Di2, waar op ik heerlijk zit, heb ik besloten om op deze fiets alles te doen. (woon/werk- en weekendritjes)
En het hele jaar door.
De winterfiets is naar zolder verbannen en kan eigenlijk weg omdat ik daar niets meer me doe.
De zomerfiets heb in conditie gehouden en staat nu op de trainer en dient als reserve fiets moet er iets zijn met de titaniumfiets.
Dat er meer slijtage is door de titaniumfiets het hele jaar door te gebruiken neem ik voor lief.
Fietsen zijn in principe een gebruiksvoorwerp.

Plaats reactie