vlakke fietsvakantie in de buurt
Dag allemaal
Ik ben bezig met de planning van een fietsvakantie van een viertal dagen, vorig jaar gingen we naar de Ardennen maar gezien het niveauverschil binnen onze groep is klimmen niet echt ideaal dit jaar, één van de deelnemers kan nauwelijks trainen. Samen zijn primeert echter, daarom zouden we dit jaar opteren voor een vlakke fietsvakantie, echter wel in een regio die we niet of nauwelijks kennen. We gaan in de maand augustus en we wonen in de buurt van Gent, alles binnen de 300 kms rijden is een optie.
Wat zouden jullie kunnen aanbevelen? Zijn er vlakke streken in Frankrijk en Duitsland waar het de moeite is? Of komen we automatisch in Nederland uit? En welke gebieden zijn dan het bekijken waard?
Alvast bedankt voor jullie nuttige tips!
Groeten
Thomas
Ik ben bezig met de planning van een fietsvakantie van een viertal dagen, vorig jaar gingen we naar de Ardennen maar gezien het niveauverschil binnen onze groep is klimmen niet echt ideaal dit jaar, één van de deelnemers kan nauwelijks trainen. Samen zijn primeert echter, daarom zouden we dit jaar opteren voor een vlakke fietsvakantie, echter wel in een regio die we niet of nauwelijks kennen. We gaan in de maand augustus en we wonen in de buurt van Gent, alles binnen de 300 kms rijden is een optie.
Wat zouden jullie kunnen aanbevelen? Zijn er vlakke streken in Frankrijk en Duitsland waar het de moeite is? Of komen we automatisch in Nederland uit? En welke gebieden zijn dan het bekijken waard?
Alvast bedankt voor jullie nuttige tips!
Groeten
Thomas
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Vlakke gebieden in het buitenland zou ik weinig suggesties mee hebben, behalve iets van rivieren volgen.
In Nederland kan je je hart op. de Utrechtste Heuvelrug of de Veluwe zijn bekend. Maar ik zou dan eerder kijken naar de regio Salland, of Drenthe, Twente of Achterhoek. Schitterende gebieden, net iets minder druk dan centraal in Nederland, net iets minder bekend. Behoorlijk vlak, met her en der een puist (Holterberg, VAM berg). Makkelijk rondjes uit te zetten in alle richtingen. Je kan niet snel mis gaan denk ik.
In Nederland kan je je hart op. de Utrechtste Heuvelrug of de Veluwe zijn bekend. Maar ik zou dan eerder kijken naar de regio Salland, of Drenthe, Twente of Achterhoek. Schitterende gebieden, net iets minder druk dan centraal in Nederland, net iets minder bekend. Behoorlijk vlak, met her en der een puist (Holterberg, VAM berg). Makkelijk rondjes uit te zetten in alle richtingen. Je kan niet snel mis gaan denk ik.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Tussen het stroomgebied van de Ems in Noord-Duitsland en de Seine in Noordwest-Frankrijk liggen de vlakke stroomgebieden van de Schelde, Moezel, Maas en Rijn. Daarbinnen kun je echt jaren vooruit. Vlak of bijna vlak.
Een beetje om de heuvelzones die daar omheen liggen.
Een beetje om de heuvelzones die daar omheen liggen.
hun fietsen.
Champagnegebied is het hartstikke vlak en heel mooi en rustig fietsen. Sowieso in Noord-Frankrijk vind je niet veel hoogteverschillen, buiten de Vogezen dan natuurlijk.
Nederland natuurlijk! Mooiste vlakke fietsland ter wereld.
Ik zou dan ergens rond Utrecht een huisje zoeken. Dag 1 de Heuvelrug (grofweg tussen Utrecht en Veenendaal), dag 2 Alblasserwaard / Vijfheerenlanden met Kinderdijk), dag 3 het gebied tussen Gouda, Alphen aan den Rijn en Utrecht, Dag 4 het gebied boven Utrecht met de Loosdrechtse Plassen en het Gooi.
Mooier en vlakker wordt het hier niet
Ik zou dan ergens rond Utrecht een huisje zoeken. Dag 1 de Heuvelrug (grofweg tussen Utrecht en Veenendaal), dag 2 Alblasserwaard / Vijfheerenlanden met Kinderdijk), dag 3 het gebied tussen Gouda, Alphen aan den Rijn en Utrecht, Dag 4 het gebied boven Utrecht met de Loosdrechtse Plassen en het Gooi.
Mooier en vlakker wordt het hier niet

Ik pak ze wel weer in de afdaling 

-
- Forum-lid
Had je deze vraag al niet eens eerder gesteld?
viewtopic.php?p=1639569#p1639569
Volgens mij al best relevante antwoorden..
Ik kan je van harte de Maasroute aanraden in noord- Frankrijk!
Veel vlakke paden langs mooie heuvels die je niet hoeft te beklimmen.
Wel wat hoogtemeters als je van noord naar zuid fietst maar goed te doen.
Je kunt elk startpunt kiezen in België, Nederland of Frankrijk en er zijn vele overnachtingen langs de route
Je kunt elk startpunt kiezen in België, Nederland of Frankrijk en er zijn vele overnachtingen langs de route
Adversity is the Catalyst of Change
Eerst en vooral, dank voor de reacties, ik ga de streken eerstdaags bekijken. De vraag die ik vorig jaar stelde was met aardig wat hoogtemeters, nu willen we het echt vlak houden. Houd er rekening mee dat we te midden de polders wonen, 1.000 hms is al veel voor ons op een rit van 100kmsDubbeldekker schreef: ↑09 apr 2025 23:32 Had je deze vraag al niet eens eerder gesteld?

In Duitsland zijn er een aantal fietsroutes door rivierdalen. Daar blijft het echt goed vlak. Een klassieker is door het Moezeldal. Je kunt starten in Trier, of iets verder stroomopwaarts.
Vanuit Gent is Trier 300-350km rijden, afhankelijk van de route.
Terug vanuit Koblenz kun je de trein tot Trier nemen, er zijn daar zat treinen die fietsen meenemen.
Hou er wel rekening mee dat het in de zomer erg druk kan zijn in het Moezeldal
Vanuit Gent is Trier 300-350km rijden, afhankelijk van de route.
Terug vanuit Koblenz kun je de trein tot Trier nemen, er zijn daar zat treinen die fietsen meenemen.
Hou er wel rekening mee dat het in de zomer erg druk kan zijn in het Moezeldal
Veel dichter bij huis is de Schelde - Rijnroute, van Vlissingen naar Venlo. https://www.nederlandfietsland.nl/fiets ... heinroute/
Nederlands Midden-Limburg gecombineerd met Belgisch Limburg en eventueel de Duitse grensstreek erbij (Wassenberg) voor wat heuveltjes.
Het is mooi fietsen, zeer afwisselend hier en er zijn veel accommodaties om te verblijven.
Het is mooi fietsen, zeer afwisselend hier en er zijn veel accommodaties om te verblijven.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid
Je hebt ook de Avenue Vert van Londen naar Parijs. Als je het stuk Engeland overslaat, kan je aan de Franse kust beginnen en naar Parijs rijden.https://www.avenuevertelondonparis.co.u ... 53/511/522