Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Vrouwenwielrennen

Fietsgenieter
Forum-lid

Fietsgenieter 07 apr 2025 17:34

Op zich is de opmerking dat vrouwen gemiddeld fysiek minder presteren dan mannen wel correct natuurlijk. Maar het is totaal onzinnig om de prestaties te vergelijken. Historie is anders, training, voeding, cultuur, aanwas en- als ik me de Lentekriebels goed herinner - het gansche fysieke gestel. Ruwweg in percentage uitdrukken zegt ook niet veel. Het zijn gewoon andere sporten. Net zo indrukwekkend, afmattend en inspirerend, maar totaal iets anders.
En ik heb geen flauw idee maar ik vermoed dat junioren meisjes mij er nog finaal en herhaaldelijk van afrijden.
Alleen van sommige sporten vraag ik mij al een tijdje af waarom het verschil zo groot is. Hedendaagse golf snap ik nog wel, dat is ook krachtpatsen tegenwoordig. Maar snooker? Darts? Schietsport?

Patrick VB
Forum-lid

Patrick VB 07 apr 2025 17:45

Vermoedelijk hebben maar weinig dames belangstelling voor snooker, darts...
Wat het schieten betreft, kijk eens naar de schietresultaten van de dames in het biatlon.
In dit onderdeel van deze overigens zeer veeleisende sport, zijn de schietresultaten zeer gelijklopend met wat de heren laten zien.
Heren zijn dan weer wel sneller in het langlaufen, maar dat is helemaal normaal.

Fietsgenieter
Forum-lid

Fietsgenieter 07 apr 2025 18:44

Ja biatlon kijk ik regelmatig, heb je gelijk in. Nu ik er nog eens over nadenk, ik noemde schietsport omdat het verschillende competities kent. Geen idee of afstand, doelwit en resultaten verschillen. En om even flauw te doen: de voor- en nabespreking zal bij vrouwen vermoedelijk véél langer duren. En biatlon was vroeger skiënd schieten. Maar 2 dingen tegelijk...en mannen wilden liever liggen.

senior
Forum-lid

senior 07 apr 2025 19:10

Fietsgenieter schreef: 07 apr 2025 17:34 Op zich is de opmerking dat vrouwen gemiddeld fysiek minder presteren dan mannen wel correct natuurlijk. Maar het is totaal onzinnig om de prestaties te vergelijken. Historie is anders, training, voeding, cultuur, aanwas en- als ik me de Lentekriebels goed herinner - het gansche fysieke gestel. Ruwweg in percentage uitdrukken zegt ook niet veel. Het zijn gewoon andere sporten. Net zo indrukwekkend, afmattend en inspirerend, maar totaal iets anders.
En ik heb geen flauw idee maar ik vermoed dat junioren meisjes mij er nog finaal en herhaaldelijk van afrijden.
Alleen van sommige sporten vraag ik mij al een tijdje af waarom het verschil zo groot is. Hedendaagse golf snap ik nog wel, dat is ook krachtpatsen tegenwoordig. Maar snooker? Darts? Schietsport?
Ik kan je wel garanderen dat ze dat doen. En dan praten we nog maar over een gewestelijke selectie dame-junioren schaatsen.

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 07 apr 2025 19:28

senior schreef: 07 apr 2025 19:10
Fietsgenieter schreef: 07 apr 2025 17:34 Op zich is de opmerking dat vrouwen gemiddeld fysiek minder presteren dan mannen wel correct natuurlijk. Maar het is totaal onzinnig om de prestaties te vergelijken. Historie is anders, training, voeding, cultuur, aanwas en- als ik me de Lentekriebels goed herinner - het gansche fysieke gestel. Ruwweg in percentage uitdrukken zegt ook niet veel. Het zijn gewoon andere sporten. Net zo indrukwekkend, afmattend en inspirerend, maar totaal iets anders.
Ik kan je wel garanderen dat ze dat doen. En dan praten we nog maar over een gewestelijke selectie dame-junioren schaatsen.
De ironie van dit alles is dat er blijkbaar nog steeds een masculine maatlat nodig is om vrouwensporten op een bepaalde waarde te schatten/in te delen.

Zie het nu gewoon eens als een geheel eigen entiteit! Met eigen statistieken, strategieën, tactieken en vooral: de eigen prestaties zonder de meetlat van de mannen er naast te houden!!

Het is gewoon een compleet andere tak van sport! Of het nu over voetbal of wielrennen gaat, je kunt die twee echt niet 1 op 1 vergelijken tussen mannen en vrouwen.
Misschien niet heel woke maar er is namelijk ook een verschil tussen hoe mannen strijden voor een overwinning en hoe vrouwen dat doen. Dat maakt het gewoon andere sport.
Nog even los van de stupide vergelijking tussen de twee sportende genders en de tijd waarmee ze de oude Kwaremont rondden…
Adversity is the Catalyst of Change

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 07 apr 2025 19:48

Ik wil er ook wel even over plassen,
Als ik vrouwen hockey kijk heb ik niet echt het idee dat het veel langzamer gaat dan bij de mannen,
Daar in tegen bij de vrouwen voetbal ……
Vrouwen bij de marathon lopen in houding tot de heren ook behoorlijk snel,
Daar in tegen bij wielrennen……

fietsslak
Forum-lid

Gebruikersavatar fietsslak 07 apr 2025 19:49

Andere analogie: de Moto2 en Formule2 zijn allemaal prutsers zijn omdat ze niet zo hard gaan als de MotoGp en Formule1…
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 07 apr 2025 20:00

mao schreef: 07 apr 2025 19:48 Ik wil er ook wel even over plassen,
Als ik vrouwen hockey kijk heb ik niet echt het idee dat het veel langzamer gaat dan bij de mannen,
Daar in tegen bij de vrouwen voetbal ……
Vrouwen bij de marathon lopen in houding tot de heren ook behoorlijk snel,
Daar in tegen bij wielrennen……
Heeft dat niet te maken met de volwassenheid van de sport? Dameshockey loopt mijlenver voor op damesvoetbal qua ontwikkeling.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 07 apr 2025 20:22

Ik heb geen idee,
Feit is wel dat er gewoon verschil is tussen mannen en vrouwen,…gelukkig maar.

Klein_Verzet
Forum-lid

Klein_Verzet 08 apr 2025 11:42

daniel1975 schreef: 07 apr 2025 12:46In mijn termen: ouderwetse eikel.
daniel1975 schreef: 07 apr 2025 15:19 Simpele ziel die zich slim probeert voor te doen..... Als je zo nodig wetenschappelijk wil doen, zorg je dan ook dat alle variabelen gelijk zijn om appels met appels te vergelijken? Dus met vergelijkbare inspanning vooraf eraan begonnen, is er de hele helling voluit gekoerst, etc. Nee natuurlijk niet, want dat is niet het geval. Je valt nu wel heel erg door de mand, al hadden de meesten dat hier al wel door.
Dat dit allemaal mag op een beschaafd wielerforum.

Afijn, terug naar de inhoud. De wereldrecords van mannen en vrouwen op de marathon tonen het volgende om een idee te krijgen over de prestatieverhouding in duurvermogen tussen de geslachten:
* Kiptum 2.00.35 (20,99km/u)
* Chepngetich 2.09.56 (19,47km/u) (-7%)

Een theoretische FTP grens van man en vrouw laat dit zien:
* man 6,4w/kg
* vrouw 5,7w/kg (-11%)
https://www.fiets.nl/training/grenzen-m ... -vermogen/

Deze twee verschillende FTP-meetlatten maken het mogelijk om de inspanning op de Oude Kwaremont wat meer in man-vrouw-verhouding naast elkaar te leggen:
Pogacar 2025 31,7km/u : 29,2 x 7,2 = 7,9w/kg PPP = 123%
Kopecky/Niewiadoma 2025 23,7km/u : 29,2 x 7,2 = 5,9w/kg PPP = 104%
https://www.strava.com/segments/1092383?filter=overall

Om alles nog verder in perspectief te plaatsen, nog deze aantekening: bij de vrouwen kwam de laatste Oude Kwaremont na 150km wedstrijd, bij de mannen na 250km.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 08 apr 2025 11:46

daniel1975 schreef: 07 apr 2025 15:19 Als je zo nodig wetenschappelijk wil doen, zorg je dan ook dat alle variabelen gelijk zijn om appels met appels te vergelijken? Dus met vergelijkbare inspanning vooraf eraan begonnen, is er de hele helling voluit gekoerst, etc.
Niets meer aan toe te voegen.
Nog even los van de nutteloosheid van de discussie.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Klein_Verzet
Forum-lid

Klein_Verzet 08 apr 2025 11:47

Het was dezelfde dag met nagenoeg dezelfde omstandigheden (temperatuur, wind, luchtdruk, etc.)

Plaats reactie