Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
-
BertusBakfiets
- Forum-lid
BertusBakfiets
31 mar 2025 14:39
Hallo allemaal,
Ik heb enkele maanden een mooie fiets met hydraulische remmen (rem op oliedruk)
Van het begin af aan heb al problemen met plasjes olie op de vloer. Ik kan niet zien waar het vandaan komt maar ik heb het idee bij de remhandel. Ik heb nu al een paar keer olie bij laten vullen en checken op lekken maar dit biedt geen soelaas.
De fiets heb ik gekregen dus ik kan er niet mee terug

Hij heeft een aantal jaar stilgestaan dus misschien ligt het hier aan.
Heeft iemand tips waar ik op kan en moet letten? Zoals ik al vermelde de fiets heeft een aantal jaren stil gestaan en is in leeftijd niet jong maar er is weinig op gereden.
Is het mogelijk om er andere remmen op te zetten want ik ben er eigenlijk wel helemaal klaar mee. Zo ja is dat een kostbare zaak?
Groetjes Bertus
-
martinbo
- Forum-lid
martinbo
31 mar 2025 21:16
Ga eerst eens op ontdekking waar het vandaan komt:
Voorrem, achterrem?
Bind wat (blauw) keukenpapier om het remhandelmechanisme en bij de remcylinders en kijk waar het nat wordt.
Lekt het langs de cylinders of bij de aansluiting van de remleidingen aan de hendel of caliper?
-
Ramon73
- Forum-lid
Ramon73
31 mar 2025 21:32
Plasje olie? Er zit 30mL ofzo in elke rem, dat is al bijna niks. Dan is de rem wel leeg hoor. En reparatie? Ik zie maar heel weinig onderdelen voor remmen te koop aangeboden worden, zou een membraan in de greep kunnen zijn en die vind je nog wel. Maar zuigers en/of de seals die erbij horen zijn wat lastiger vindbaar en monteerbaar. Maar zoals al gezegd is, ga eerst eens kijken waar de olie vandaan komt. Misschien simpelweg een koppeling aandraaien?
Nieuwe set remmen v&a kan al van een tientje of 4:
https://www.bike-components.de/en/Shima ... et-p67525/
Dat is voor een hybride of mountainbike. Voor de racefiets ben je stuk duurder uit, vanaf €150 ongeveer. Ligt er ook aan wat er nu op zit en waarmee je compatibel moet zijn (if any).
Dogma F
-
scottpch64
- Forum-lid
scottpch64
01 apr 2025 07:41
Vertel eerst welke groep er op de fiets zit, dan kunnen we je wat gerichter advies geven...
-
leon1
- Forum-lid
leon1
01 apr 2025 08:31
Ik denk dat het hier niet om een 'groep' van een racefiets gaat maar ik gok zo maar om een bakfiets.
Ride bikes, not tanks!
-
BertusBakfiets
- Forum-lid
BertusBakfiets
01 apr 2025 09:41
Dank allen voor de reacties.
De tip van het keukenpapier ga ik uitproberen.
Ik ben totaal niet technisch of handig maar ik had een grote vlek op de vloer in de garage dus het leek best veel, blijkt dus mee te vallen.
De vraag over een 'groep', ik weet niet wat een groep is maar het zal wel iets voor een racefiets zijn. Dit betreft een simpele electrische fiets.
De fiets is al een paar keer naar de reparateur geweest dus ik denk dat dat die een losse koppeling wel had gevonden.
Leuk systeem deze remmen maar doe mij de volgende keer maar weer 'normale' remmen

-
leon1
- Forum-lid
leon1
01 apr 2025 09:53
Een losse koppeling / aansluiting dus. Maar dan moet de rem ook geen of bijna geen werking meer hebben gehad. Klopt dat?
Op zich zijn hydraulische remmen gevuld met minerale olie heel betrouwbaar en onderhoudsarm hoor. Dus ik zou niet meteen nu al de handdoek in de ring gooien.
Laatst gewijzigd door
leon1 op 01 apr 2025 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Ride bikes, not tanks!
-
abdr
- Forum-lid
abdr
01 apr 2025 09:54
Als die remmen blijven werken komt de olie van ergens anders. Zoals anderen al aankaarten, zit er helemaal niet zoveel olie in een hydraulisch remsysteem. Zeker niet genoeg om een plas op de grond te veroorzaken en dan nog te kunnen blijven functioneren. Dus, werken die remmen nog? Anders moet je het elders gaan zoeken, bv (condens)water in het frame?
-
BertusBakfiets
- Forum-lid
BertusBakfiets
01 apr 2025 10:04
Het is beslist olie want het was vettig dus geen water. Het lijkt misschien meer omdat ik er nu een kleed onder heb gelegd dus mijn inschatting van een plasje is misschien overdreven door dit beeld.
Misschien zijn het druppeltjes en is het minder dan ik denk. De remmen werken nog wel maar volgens mij niet meer zo sterk als eerder.
De fietsenmaker heeft gelet op lekken aangezien mijn fiets een tijdje weg is geweest maar ik heb het idee dat het pas lekt na gebruik van de remmen en niet wanneer hij een tijdje stil staat.
Ik ga de tip met keukenpapier opvolgen.
-
Ramon73
- Forum-lid
Ramon73
01 apr 2025 22:09
BertusBakfiets schreef: ↑01 apr 2025 09:41
Dank allen voor de reacties.
Leuk systeem deze remmen maar doe mij de volgende keer maar weer 'normale' remmen
Geduld. Lekken stopt vanzelf.
Dogma F
-
Juppehup
- Forum-lid
Juppehup
02 apr 2025 04:30
Stel dat er een lek is ergens, zou je dit (versneld) kunnen opsporen door de druk in het systeem te verhogen. Zet je fiets eens weg met een paar tyraps of stevige elastieken om de remhendels. Mogelijk komt het lek met bovengenoemde tips dan sneller aan het licht.
En nu we het toch over licht hebben: Beetje afhankelijk van het type olie, zou je het misschien met UV licht ook nog gemakkelijk zichtbaar kunnen maken.