Canyon
Ervaar een probleem met de ruimte tussen de vorkpoten van een Grail (frame 2025)
De ruimte tussen de vork is 103,5 mm met als gevolg dat als je er een voorwiel inzet deze niet in de vork rust maar scheef er tussen valt. Het voorwiel kan dus niet (zonder steekas) in de vork rusten en daardoor is het zeer lastig vast te draaien met de steekas omdat hij niet mooi tussen de vork past en het wiel er al snel scheef in zit met als gevolg dat ondertussen de schroefdraad van de steekas en in de voorvork zelf al is beschadigd.
Dit gemeld bij Canyon maar die geven als reactie dat de ruimte bewust groter is gemaakt (en binnen de toleranties valt) zodat het wiel er gemakkelijk tussenpast. Ze stellen wel voor om een nieuwe steekas te sturen en indien nodig de schroefdraad in de vork opnieuw te tappen.
Nog even voor de helderheid: als het voorwiel wordt verwijderd door de steekas los te draaien zie je de vorkpoten ook behoorlijk uitzetten.
Is dit acceptabel ?
Zijn er meer mensen die dit probleem ervaren?
De ruimte tussen de vork is 103,5 mm met als gevolg dat als je er een voorwiel inzet deze niet in de vork rust maar scheef er tussen valt. Het voorwiel kan dus niet (zonder steekas) in de vork rusten en daardoor is het zeer lastig vast te draaien met de steekas omdat hij niet mooi tussen de vork past en het wiel er al snel scheef in zit met als gevolg dat ondertussen de schroefdraad van de steekas en in de voorvork zelf al is beschadigd.
Dit gemeld bij Canyon maar die geven als reactie dat de ruimte bewust groter is gemaakt (en binnen de toleranties valt) zodat het wiel er gemakkelijk tussenpast. Ze stellen wel voor om een nieuwe steekas te sturen en indien nodig de schroefdraad in de vork opnieuw te tappen.
Nog even voor de helderheid: als het voorwiel wordt verwijderd door de steekas los te draaien zie je de vorkpoten ook behoorlijk uitzetten.
Is dit acceptabel ?
Zijn er meer mensen die dit probleem ervaren?
Heb je een foto? Als ik het goed interpreteer is aan één kant het schroefdraad scheef gedraaid door de steekas en beide beschadigd.steenman schreef: ↑31 mar 2025 17:31 Ervaar een probleem met de ruimte tussen de vorkpoten van een Grail (frame 2025)
De ruimte tussen de vork is 103,5 mm met als gevolg dat als je er een voorwiel inzet deze niet in de vork rust maar scheef er tussen valt. Het voorwiel kan dus niet (zonder steekas) in de vork rusten en daardoor is het zeer lastig vast te draaien met de steekas omdat hij niet mooi tussen de vork past en het wiel er al snel scheef in zit met als gevolg dat ondertussen de schroefdraad van de steekas en in de voorvork zelf al is beschadigd.
Dit gemeld bij Canyon maar die geven als reactie dat de ruimte bewust groter is gemaakt (en binnen de toleranties valt) zodat het wiel er gemakkelijk tussenpast. Ze stellen wel voor om een nieuwe steekas te sturen en indien nodig de schroefdraad in de vork opnieuw te tappen.
Nog even voor de helderheid: als het voorwiel wordt verwijderd door de steekas los te draaien zie je de vorkpoten ook behoorlijk uitzetten.
Is dit acceptabel ?
Zijn er meer mensen die dit probleem ervaren?
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
Ik heb ook de Grail2, en ervaar hetzelfde probleem, schroefdraad van de steekas is ook al beschadigt, en de remschijf staat ook elke keer onder druk als je het wiel eruit/erin doet, want dan staat het wiel scheef, met als resultaat dat die weer mimimaal verbuigt (=aanlopen voor rem).steenman schreef: ↑31 mar 2025 17:31 Ervaar een probleem met de ruimte tussen de vorkpoten van een Grail (frame 2025)
De ruimte tussen de vork is 103,5 mm met als gevolg dat als je er een voorwiel inzet deze niet in de vork rust maar scheef er tussen valt. Het voorwiel kan dus niet (zonder steekas) in de vork rusten en daardoor is het zeer lastig vast te draaien met de steekas omdat hij niet mooi tussen de vork past en het wiel er al snel scheef in zit met als gevolg dat ondertussen de schroefdraad van de steekas en in de voorvork zelf al is beschadigd.
Dit gemeld bij Canyon maar die geven als reactie dat de ruimte bewust groter is gemaakt (en binnen de toleranties valt) zodat het wiel er gemakkelijk tussenpast. Ze stellen wel voor om een nieuwe steekas te sturen en indien nodig de schroefdraad in de vork opnieuw te tappen.
Nog even voor de helderheid: als het voorwiel wordt verwijderd door de steekas los te draaien zie je de vorkpoten ook behoorlijk uitzetten.
Is dit acceptabel ?
Zijn er meer mensen die dit probleem ervaren?
Heb nog geen contact gehad met Canyon hierover, maar ga het nu toch maar eens melden, de schroefdraad op de steekas ziet er niet best meer uit
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24
Heb je een foto? Als ik het goed interpreteer is aan één kant het schroefdraad scheef gedraaid door de steekas en beide beschadigd.
foto's op de link
https://photos.app.goo.gl/XejE4KHmGjwreB8R7
foto's op de link
https://photos.app.goo.gl/XejE4KHmGjwreB8R7
Op mijn fiets ( niet Canyon ) heb ik ook een ruimte van ca 2mm. Ik heb er totaal geen problemen mee en ook de steekas werkt prima.
Ik zou het wel in de gaten houden - en Canyon sowieso contacten.
Ik zou het wel in de gaten houden - en Canyon sowieso contacten.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless 
Continental Terraspeed 40 mm gemonteerd ipv de originele Schwalbe Bite One 45 banden op de Grizl. Ik heb die Schwalbes nooit goed gevonden.
Ongelooflijk wat andere banden doen, fiets voelt gans anders aan. Continental blijft toch m'n favoriete offroad band aller tijden. En meteen ook weer 175 gr. lichter!
Ongelooflijk wat andere banden doen, fiets voelt gans anders aan. Continental blijft toch m'n favoriete offroad band aller tijden. En meteen ook weer 175 gr. lichter!
-
scottpch64
- Forum-lid
- Berichten: 1229
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Ik heb de TerraSpeed 35mm gemonteerd, nog lichter... 
Via deze link is handiger https://imgbb.com/steenman schreef: ↑01 apr 2025 16:47 Heb je een foto? Als ik het goed interpreteer is aan één kant het schroefdraad scheef gedraaid door de steekas en beide beschadigd.
foto's op de link
https://photos.app.goo.gl/XejE4KHmGjwreB8R7
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.