Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

michelste
Forum-lid

michelste 31 mar 2025 06:57

Heeft iemand voor mij een kortingscode liggen? Ik wil de Aeroad CF SLX 8 Di2 aanschaffen. Bedankt alvast!

pino
Forum-lid HC

pino 31 mar 2025 07:50

michelste schreef: 31 mar 2025 06:57 Heeft iemand voor mij een kortingscode liggen? Ik wil de Aeroad CF SLX 8 Di2 aanschaffen. Bedankt alvast!
Heb je je ingeschreven op hun nieuwsbrief? Daarin komen regelmatig aanbiedingen langs.
Niet zijken maar reiden !

michelste
Forum-lid

michelste 31 mar 2025 08:10

Jazeker! Maar geen nuttige aanbieding voor mij. Vooral voor MTB..

Inmiddels code ontvangen. Bedankt! Over circa 5 weken wordt de fiets bezorgd. Ben reuze benieuwd

steenman
Forum-lid

steenman 31 mar 2025 17:31

Ervaar een probleem met de ruimte tussen de vorkpoten van een Grail (frame 2025)
De ruimte tussen de vork is 103,5 mm met als gevolg dat als je er een voorwiel inzet deze niet in de vork rust maar scheef er tussen valt. Het voorwiel kan dus niet (zonder steekas) in de vork rusten en daardoor is het zeer lastig vast te draaien met de steekas omdat hij niet mooi tussen de vork past en het wiel er al snel scheef in zit met als gevolg dat ondertussen de schroefdraad van de steekas en in de voorvork zelf al is beschadigd.

Dit gemeld bij Canyon maar die geven als reactie dat de ruimte bewust groter is gemaakt (en binnen de toleranties valt) zodat het wiel er gemakkelijk tussenpast. Ze stellen wel voor om een nieuwe steekas te sturen en indien nodig de schroefdraad in de vork opnieuw te tappen.

Nog even voor de helderheid: als het voorwiel wordt verwijderd door de steekas los te draaien zie je de vorkpoten ook behoorlijk uitzetten.

Is dit acceptabel ?
Zijn er meer mensen die dit probleem ervaren?

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 31 mar 2025 22:11

steenman schreef: 31 mar 2025 17:31 Ervaar een probleem met de ruimte tussen de vorkpoten van een Grail (frame 2025)
De ruimte tussen de vork is 103,5 mm met als gevolg dat als je er een voorwiel inzet deze niet in de vork rust maar scheef er tussen valt. Het voorwiel kan dus niet (zonder steekas) in de vork rusten en daardoor is het zeer lastig vast te draaien met de steekas omdat hij niet mooi tussen de vork past en het wiel er al snel scheef in zit met als gevolg dat ondertussen de schroefdraad van de steekas en in de voorvork zelf al is beschadigd.

Dit gemeld bij Canyon maar die geven als reactie dat de ruimte bewust groter is gemaakt (en binnen de toleranties valt) zodat het wiel er gemakkelijk tussenpast. Ze stellen wel voor om een nieuwe steekas te sturen en indien nodig de schroefdraad in de vork opnieuw te tappen.

Nog even voor de helderheid: als het voorwiel wordt verwijderd door de steekas los te draaien zie je de vorkpoten ook behoorlijk uitzetten.

Is dit acceptabel ?
Heb je een foto? Als ik het goed interpreteer is aan één kant het schroefdraad scheef gedraaid door de steekas en beide beschadigd.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

bigfloor
Forum-lid

Gebruikersavatar bigfloor 01 apr 2025 10:40

steenman schreef: 31 mar 2025 17:31 Ervaar een probleem met de ruimte tussen de vorkpoten van een Grail (frame 2025)

Is dit acceptabel ?
Ik heb ook de Grail2, en ervaar hetzelfde probleem, schroefdraad van de steekas is ook al beschadigt, en de remschijf staat ook elke keer onder druk als je het wiel eruit/erin doet, want dan staat het wiel scheef, met als resultaat dat die weer mimimaal verbuigt (=aanlopen voor rem).
Heb nog geen contact gehad met Canyon hierover, maar ga het nu toch maar eens melden, de schroefdraad op de steekas ziet er niet best meer uit
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24

steenman
Forum-lid

steenman 01 apr 2025 16:47

Heb je een foto? Als ik het goed interpreteer is aan één kant het schroefdraad scheef gedraaid door de steekas en beide beschadigd.

foto's op de link

https://photos.app.goo.gl/XejE4KHmGjwreB8R7

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 01 apr 2025 16:49

Op mijn fiets ( niet Canyon ) heb ik ook een ruimte van ca 2mm. Ik heb er totaal geen problemen mee en ook de steekas werkt prima.

Ik zou het wel in de gaten houden - en Canyon sowieso contacten.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

jakkel
Forum-lid

jakkel 01 apr 2025 17:11

Continental Terraspeed 40 mm gemonteerd ipv de originele Schwalbe Bite One 45 banden op de Grizl. Ik heb die Schwalbes nooit goed gevonden.

Ongelooflijk wat andere banden doen, fiets voelt gans anders aan. Continental blijft toch m'n favoriete offroad band aller tijden. En meteen ook weer 175 gr. lichter!

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 01 apr 2025 17:25

Maar 40mm en 45mm is ook een wereld van verschil- is meer dan 10% en in volume nog wel meer.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

scottpch64
Forum-lid

scottpch64 01 apr 2025 17:27

Ik heb de TerraSpeed 35mm gemonteerd, nog lichter... ;)

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 01 apr 2025 20:12

steenman schreef: 01 apr 2025 16:47 Heb je een foto? Als ik het goed interpreteer is aan één kant het schroefdraad scheef gedraaid door de steekas en beide beschadigd.

foto's op de link

https://photos.app.goo.gl/XejE4KHmGjwreB8R7
Via deze link is handiger https://imgbb.com/
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Plaats reactie