Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Kleding: made in EU

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 04 mar 2025 20:37

Ga Parentini toch maar even herhalen...

As more and more companies sub-contract to poorer countries around the world in the search of cheap labour, Parentini remains true to its roots, grounded in Tuscany, a region known to devotees as the very heart of cycling.

RKN
Forum-lid

Gebruikersavatar RKN 04 mar 2025 21:06

Over het hoofd gezien...
Staat er inmiddels bij!

DrvC
Forum-lid

DrvC 06 mar 2025 21:02

“Made in” zegt helaas niet zoveel.
Veel merken halen bijvoorbeeld de broek uit Azië, vervolgens laten ze dan de zeem in Italië erin zetten. Dit is een essentieel ding van de broek waardoor je het Made in Italië kan noemen.

Maar zo zijn er ook merken. Neem bijvoorbeeld AGU, waar dit afhankelijk is van de lijn. Top lijn 100% uit Italië, midden uit Oostblok (en stoffen uit spanje/portugal), de goedkopere lijn weer uit Azië.

Je kan bij zo’n lijst met merken moeilijk vertrouwen dat 1 merk dan volledig uit de EU komt.
Marketing technisch klinkt het goed, “made in Italy”, maar ze zeggen er niet bij dat het wellicht 1 lijn is van de gehele collectie.

RKN
Forum-lid

Gebruikersavatar RKN 07 mar 2025 06:41

Zie post 1; er zijn merken bij die wel degelijk claims maken over de gehele keten ;)

(waar dat niet gebeurt, kun je het verhaal denk ik ook wel wel invullen...)

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 07 mar 2025 09:14

In 2016 kwamen we op dit rijtje uit.
viewtopic.php?t=80811
Bij Stolen goat kan ik er niks over terug vinden.

Willem Altes
Forum-lid

Willem Altes 21 apr 2025 09:02

Kiwami produceert in Frankrijk https://kiwamisports.com/en/pages/made- ... HtXzpivIAP

Het is een triatlonmerk en heeft ook fietskleding.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 21 apr 2025 10:35

Doltcini, "Belgisch" merk met een eigen productiefaciliteit in Bulgarije.

https://www.doltcini.be/
I know myself like no one else
Nothing to defend

RKN
Forum-lid

Gebruikersavatar RKN 24 apr 2025 06:29

Ik zal binnenkort startpost even bij proberen te werken :like:

StijnVC
Forum-lid

StijnVC 25 apr 2025 19:03

Hier ook even:

Belgian Crew, ontworpen en getest in België, what’s in a name. Gemaakt in Italië.
Het beste van twee werelden :)!

Jeff_dh
Forum-lid

Jeff_dh 25 apr 2025 19:29

Interessant onderwerp.

Ik koop (en produceer) ook het liefst lokaal, echter heeft het soms wel zijn beperkingen.
Zoals hier al een paar keer voorbij kwam "made in EU" of Italy o.i.d. zegt eigenlijk geen ene donder. Het zijn soms (onderbetaalde) semi-illegale die het werk doen, of waarbij slechts één handeling in het land wordt uitgevoerd. Ik vind ook vaak dat het als marketing item wordt gebruikt; made in EU is kwaliteit en goed, made in Azie is goedkoop en van mindere kwaliteit.

Mijn ervaring is dat de kwaliteit van het naaiwerk bij een "made in EU" product vaak te wensen overlaat. Losse stiksels, beetje scheef, losse transfers na 10x wassen etc etc. Laat je kleding bij een goede fabriek in bijv. China produceren dan is de kwaliteit vele malen beter. Dat is mijn ervaring en dat is natuurlijk sterk afhankelijk van de fabriek.

Fietskleding bestaat uit meerdere losse onderdelen; stoffen, zeem, rits, evt inkt, reflectie tabs etc. Het gebeurd zelden dat al deze verschillende onderdelen in de buurt van de fabriek worden geproduceerd, dus ook in Europa moeten onderdelen getransporteerd worden (meestal per vrachtwagen). En zelfs stoffenfabrikanten uit Italie importeren somige garen uit Azie.

Ik laat tegenwoordig fietskleding in China produceren. En soms bestel ik de zemen en stoffen rechtstreeks bij de producent in Italië. Waar mogelijk gebruik ik de trein om de producten van China naar Nederland te produceren.
Is dit ideaal of het meest milieubewust? Wellicht niet. Maar tot op heden heb ik nog geen productiefaciliteit in Europa gevonden die de perfecte balans biedt tussen kwaliteit, ethiek, ecologisch, flexibiliteit en prijs.

Tjebakka
Forum-lid

Gebruikersavatar Tjebakka 07 mei 2025 23:29

DrvC schreef: 06 mar 2025 21:02 “Made in” zegt helaas niet zoveel.
Veel merken halen bijvoorbeeld de broek uit Azië, vervolgens laten ze dan de zeem in Italië erin zetten. Dit is een essentieel ding van de broek waardoor je het Made in Italië kan noemen.

Maar zo zijn er ook merken. Neem bijvoorbeeld AGU, waar dit afhankelijk is van de lijn. Top lijn 100% uit Italië, midden uit Oostblok (en stoffen uit spanje/portugal), de goedkopere lijn weer uit Azië.

Je kan bij zo’n lijst met merken moeilijk vertrouwen dat 1 merk dan volledig uit de EU komt.
Marketing technisch klinkt het goed, “made in Italy”, maar ze zeggen er niet bij dat het wellicht 1 lijn is van de gehele collectie.
Dit klopt niet helemaal met betrekking tot AGU. De productie van wielerkleding vindt plaats in Portugal en Roemenië. Brillen, overschoenen, handschoenen, tassen, helmen etc worden in Azië geproduceerd.

De regenkleding wordt eveneens in Azië geproduceerd.
If it's not fixed, it's broken.

Plaats reactie