Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 540/840

meuk
Forum-lid

meuk 02 mar 2025 08:16

Heb ik indoor ook. Denk dat het met een gebrekkig GPS signaal te maken heeft. Is irritant, zeker wanneer je de garmin wil uitzetten en hij steeds vanzelf een rit begint...

DDX
Forum-lid HC

DDX 02 mar 2025 09:00

Auto start iig uitzetten ?

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 02 mar 2025 09:08

Heb ik ook. Kan je idd uitzetten maar hij blijft dan piepen als teken dat je je rit moet starten.

jer81
Forum-lid

jer81 02 mar 2025 19:08

Piepjes heb ik uit gezet.
Vandaag eerste rit gedaan. Garmin had er een leuke route van gemaakt. Moet nog wat instellingen aanpassen maar over het algemeen tevreden. Even na een Rox 12.0 maar ik kan de meeste functies goed vinden. Goede eerste indruk dus.

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 02 mar 2025 20:25

Vandaag probeerde Garmin me zowat 30 keer op 2-3 minuten te laten omkeren.v :mrgreen:

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 04 mar 2025 13:21

Mijn Edge 840 geeft ineens geen navigatie aanwijzingen meer. Gisteren ontbraken ook al de richting pijltjes op de route, maar na een soft reset was dat weer in orde.
Als ik verkeerd rij en later weer terug op de route kom, dan hoor ik wel een piepje en de melding dat de koers gevonden is.
Afstand te gaan loopt ook gewoon terug, dus zover niks bijzonders.
Alleen de route aanwijzingen en het verzoek voor herberekening ontbreekt.

Wat nu te doen? Een reset van het toestel heb ik niet zoveel zin in.

Melding al eens uit en weer aan gezet, de instelling altijd of alleen tijdens navigatie geprobeerd, instructies van alleen tekst op kaart gezet en terug. Alles zonder succes.

Edit: toch maar een reset gedaan. Nog niet getest of het probleem verholpen is, maar ga er van uit dat de navigatie nu weer functioneert zoals bedoeld is.
On a sidenote: profielen op de Edge en aangemelde sensoren worden ergens bewaard in Connect. Dus je kunt redelijk vlot weer terug naar de gewende omgeving.
Nu maar eerst eens de cyclemap updaten :o
Dogma F

Drkjv
Forum-lid

Gebruikersavatar Drkjv 08 apr 2025 22:19

Laatste maanden komt het soms voor dat syncen heeeeeeeel lang duurt. Had het enkele keren voor bij starten van de rit (zeer irritant als je nog net een route op je garmin wil krijgen en de groepsrit vertrekt). En ook soms na het fietsen, waardoor het soms een halfuur duurt tegen dat ik men ritje op de app krijg.

Als ik eens opzoek ben ik precies niet de enige, nog mensen hier met gelijkaardige issue, eventuele fix hiervoor gevonden?
Optie is natuurlijk eens volledig resetten, maar dat wil ik indien mogelijk proberen vermijden.

derxx
Forum-lid

derxx 11 apr 2025 01:44

Bij mij werkt het meestal sneller als ik de wifi op het apparaat uitzet. Soms is het net alsof ie tijdens het syncen eerst gaat zoeken naar nieuwe software, en daar heel lang op blijft hangen ofzo. Wifi uit zorgt er bij mij iig voor dat het meestal sneller gaat.
Bug reports zijn al lang en breed aan Garmin doorgegeven, maar lijkt niet een heel hoge prio te hebben.

Op de 1040 is met de laatste beta FW wel eindelijk het rijders symbool groter gemaakt.
Afbeelding

DDX
Forum-lid HC

DDX 06 mei 2025 11:31

Tijdens rit op 4/5 mei paar rritaties (met de edge 840) ;
De nachtkaart op de veluwe toonde allemaal zwarte vlakken, volgens mij waren dat de bossen.
Zal vanavond eens kijken of ik kan dat reproduceren door kaart te tonen en te verslepen naar plekken op de route.
Route (410km) had iets vaag, terwijl ik hem thuis probeerde in te laden begon die meldingen te geven over route calculation error. (steeds op 80% calculating)
Wel eens eerder gehad, maar was alweer tijdje geleden.
Bij start nogmaals route geladen en leek toen opgelost te zijn, begin wat calculatie gezien en geen error melding meer.
Maar tijdens de rit zag ik opeens dat de batterij nog maar op 44% stond nadat ik zo'n 230km had gefietst :o
Niet veel later nog maar 40%, snel route uitgezet en route op always display gezet. (irritant dat dat lijntje erg dun is en niet heel opvallende kleur)
En zo dan maar verder gereden, met 1 keer paar minuten opladen op de pont en 2km oid voor einde rit 1%->shutdown bijna gehaald.
(en toen bij finish wat langer aan powerbank en uiteindelijk weer met volle batterij naar huis)

derxx
Forum-lid

derxx 06 mei 2025 12:25

Had je toevallig automatisch backlight sterkte uitstaan of op full brightness gezet? Ik heb het ook ooit eens meegemaakt na een fw update dat je dit een keer uit en aan moest zetten.
Mijn 1040 (non solar) gebruikt 14% over 5 uur, dus zeg 3% per uur, op kaartweergave. Gebruik op het kaartscherm ook nog 4 ConnectIq data velden. En continue Garmin radar
Afbeelding

DDX
Forum-lid HC

DDX 06 mei 2025 12:51

Die stond minimaal (automatisch) ik hou het echt erop dat er iets mis was met inladen van route die op achtergrond steeds ging herberekenen oid.
Rit van afgelopen donderdag (280km) had ik nog genoeg batterij over (niet exact onthouden maar volgens mij nog wel richting de 50% als het niet meer was)
En dat was overdag dus helderheid stond daar hoger.

Ik heb op kaartscherm 2 datavelden. (hr en 3s pwr)
En ook continu radar ja, al was het 's nachts meer alleen verlichting.
Die had ik op peleton mode staan, na zo'n 8 uur krijg ik battery critical melding en toen radar omgewisseld. (voor dit soort ritten heb ik een 2e radar)

derxx
Forum-lid

derxx 06 mei 2025 16:37

DDX schreef: 06 mei 2025 12:51 Die stond minimaal (automatisch) ik hou het echt erop dat er iets mis was met inladen van route die op achtergrond steeds ging herberekenen oid.
Rit van afgelopen donderdag (280km) had ik nog genoeg batterij over (niet exact onthouden maar volgens mij nog wel richting de 50% als het niet meer was)
En dat was overdag dus helderheid stond daar hoger.

Ik heb op kaartscherm 2 datavelden. (hr en 3s pwr)
En ook continu radar ja, al was het 's nachts meer alleen verlichting.
Die had ik op peleton mode staan, na zo'n 8 uur krijg ik battery critical melding en toen radar omgewisseld. (voor dit soort ritten heb ik een 2e radar)
Is het voor je varia niet makkelijker om die gewoon met een battery bank te voeden? Mijn RTL515 werkt gewoon terwijl hij opgeladen wordt, dus evt met een usb kabel en de battery bank in een zadeltasje zou je de werktijd drastisch moeten kunnen verlengen. Dan zou je evt zelfs continu licht kunnen gebruiken ipv peleton.
Mbt de route, ik denk inderdaad dat er iets mis gegaan is met inladen/berekenen ofzo. Tegenwoordig bij routes die ik via extern krijg/maak probeer ik ze altijd als GPX in te laden in GC, en van daaruit te syncen naar m'n device. Autosync via komoot of Strava heb ik vaak vreemde dingen mee zien gebeuren. Ja is wat werk, maar ik heb het gevoel dat het wel wat beter werkt, eg iets minder buggy is 😬
Afbeelding

Plaats reactie