Het grote auto-topic
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 41979
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Huidige Volvo’s zijn ook niet meer de oermachines van 10-20-30jr geleden.
Ook daar zijn consessies gedaan en is gevoelige techniek toegevoegd aan de normale brandstofmotor.
Ook daar zijn consessies gedaan en is gevoelige techniek toegevoegd aan de normale brandstofmotor.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14536
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik moest er ook even aan wennen na een passat die er van binnen een stuk meer fanclub uitzag, de B8, een van de mooiere sedans in juiste confi.
Had echt een mooie.
Maar ik zat te zweten in het goedkope leer, veel bijgeluiden en kraakjes en vooral het bekende audisteer over de hele vag groep.
Het was een fijne reisauto, maar wat een nietszeggend rijgedrag.
Na een paar weken in de V60 ben ik het interieur wel gaan waarderen. No nonsense Zweeds. Veel beter afgewerkte en soliedere auto,s zijn er niet. Goed daar betaal je een gewichts penalty voor hij weegt 1740kg leeg. De passat 1350kg. Het is echt heel goed en de rijsystemen werken ook stukken beter als die van vag.
Ik vond die passat niet zo "goedkoop" overigens in 2017 koste die al 48k voor een 120pk diesel.
De V60 met 200pk was in 2022 maar 6k duurder. Toen ik hem in 2022 configureerde kwam ie op 58k, 4. Eer dan de V60 met 50pk minder, zelf een superb was net zo duur als de V60 als je appels met appels verglijkt
Had echt een mooie.
Maar ik zat te zweten in het goedkope leer, veel bijgeluiden en kraakjes en vooral het bekende audisteer over de hele vag groep.
Het was een fijne reisauto, maar wat een nietszeggend rijgedrag.
Na een paar weken in de V60 ben ik het interieur wel gaan waarderen. No nonsense Zweeds. Veel beter afgewerkte en soliedere auto,s zijn er niet. Goed daar betaal je een gewichts penalty voor hij weegt 1740kg leeg. De passat 1350kg. Het is echt heel goed en de rijsystemen werken ook stukken beter als die van vag.
Ik vond die passat niet zo "goedkoop" overigens in 2017 koste die al 48k voor een 120pk diesel.
De V60 met 200pk was in 2022 maar 6k duurder. Toen ik hem in 2022 configureerde kwam ie op 58k, 4. Eer dan de V60 met 50pk minder, zelf een superb was net zo duur als de V60 als je appels met appels verglijkt
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16831
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Dan moeten die van VAG wel echt heeeeel verschrikkelijk slecht zijn want ik heb enige jaren geleden mijn Volvo S60 al na 6 maanden weggedaan omdat de electronica wel heel bedroevend was.wasbeer2006 schreef: ↑22 feb 2025 15:19 .,.... Zweden,...en de rijsystemen werken ook stukken beter als die van vag.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 41979
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Jij hebt echt pech gehad denk ik. Bij ons op de zaak rijden mijn V60, 2 XC40’s en een XC60. Iedereen is gewoon blij met de autopilot in de file, werkt heel fijn. Ik ben de enige nog met het Sensus systeem, rest iets nieuwer op android. Ook adaptive cc werkt prima. Alleen de automaat is ruk.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14536
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat denk ik ook reed pas in de nieuwe countryman, daar zit uiteraard het BMW systeem is. Die was redelijk, maar niet zo rustig als die van de Volvo.
En de vraag is wat je ervan verwacht. Passat was ook niet slecht, maar die remde echt wel regelmatig vrij abrupt en optrekken ook. Volvo doet dat niet.
De oude 8 traps automaat is met de benzine motoren inderdaad wat vaag. Traag en soms geen touw aanvast te knopen, mijn dct 7 heeft dat niet is echt goed.
Ik rijd heel veel in andere auto,s en alleen een 3 serie vind ik prettiger rijden in m sport uitvoering, net ietsje sportiever, de rest komt echt niet aan de V60 qua rijden. Verglijk ik het wel met een r design met sport onderstel.
Audi komt aardig in de buurt maar op de grens vreselijk onderstuurt. Mercedes vind ik te zacht/comfortabel. 508 komt een heel eind maar 60k voor een Peugeot vind ik dan weer verder gaan. Maar qua rijden heel heel goed.
En de vraag is wat je ervan verwacht. Passat was ook niet slecht, maar die remde echt wel regelmatig vrij abrupt en optrekken ook. Volvo doet dat niet.
De oude 8 traps automaat is met de benzine motoren inderdaad wat vaag. Traag en soms geen touw aanvast te knopen, mijn dct 7 heeft dat niet is echt goed.
Ik rijd heel veel in andere auto,s en alleen een 3 serie vind ik prettiger rijden in m sport uitvoering, net ietsje sportiever, de rest komt echt niet aan de V60 qua rijden. Verglijk ik het wel met een r design met sport onderstel.
Audi komt aardig in de buurt maar op de grens vreselijk onderstuurt. Mercedes vind ik te zacht/comfortabel. 508 komt een heel eind maar 60k voor een Peugeot vind ik dan weer verder gaan. Maar qua rijden heel heel goed.
Ik had de mogelijkheid om een V60 te kiezen maar niet gedaan omdat:
- Begrensd op 180 (klink nu wat dom aangezien de volgende een EV wordt en die ook begrensd is, maar wel op 190)
- Verschillende collega's met een V60 die toch wat rare problemen hebben (1 die geregeld in noodloop gaat als je sneller dan 130 rijdt, 1 die het fantoom remprobleem heeft en 1 waar de infotainment geregeld bij uitvalt)
- Toch best klein (nu geen probleem meer aangezien de puber+lief in huis niet meer met mee rijdt en een eigen auto heeft)
Ik ben toen voor de Skoda Superb gegaan (TDI 150pk, Sportlline). De afgelopen 3 jaar/140.000km geen enkel probleem mee gehad. Ik ga wenen wanneer die in augustus weg moet (al is de BMW i4 natuurlijk een mooie vervanger)

(ja ik heb iets met blauw. De BMW wordt echter een rode
)
- Begrensd op 180 (klink nu wat dom aangezien de volgende een EV wordt en die ook begrensd is, maar wel op 190)
- Verschillende collega's met een V60 die toch wat rare problemen hebben (1 die geregeld in noodloop gaat als je sneller dan 130 rijdt, 1 die het fantoom remprobleem heeft en 1 waar de infotainment geregeld bij uitvalt)
- Toch best klein (nu geen probleem meer aangezien de puber+lief in huis niet meer met mee rijdt en een eigen auto heeft)
Ik ben toen voor de Skoda Superb gegaan (TDI 150pk, Sportlline). De afgelopen 3 jaar/140.000km geen enkel probleem mee gehad. Ik ga wenen wanneer die in augustus weg moet (al is de BMW i4 natuurlijk een mooie vervanger)

(ja ik heb iets met blauw. De BMW wordt echter een rode


- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 41979
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Grote kans dat hij volgend jaar ook een Superb Sportline staat. V60 wordt echt te duur, en wil qua ruimte en comfort toch eigenlijk niet terug. Ik kijk echt wel serieus naar een aangekleede auto uit een klasse lager, maar kan er mijn draai niet in vinden. Een Leon Station FR vind ik echt een fraaie auto, maar qua rijden en comfort echt wel stap terug helaas. Misschien een luxe Kuga nog?
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14536
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Superb is natuurlijk echt veel groter dan een V60. Vooral op de achterbank en bak.
Voorin biedt de V60 meer comfort. Het is een andere klasse een superb is qua maat een V90.
het is dus net hoe je verglijkt. De nieuwe superb vind ik denk ik wel mooier dan de passat
Of een superb in gelijk confi echt goedkoper is.... niet in 2022 mijn V60 was 54 en de superb kwam op 52 en dan had ik "maar 150" pk.
En niet de goede stoelen, die je uberhaupt niet bij VW skoda kan krijgen. Wel veel meer ruimte.
Die 180 begrenzing zit bij mij ook in mijn hoofd haha. Maargoed dan kijk ik realistisch, wat gebruik ik vaker 60 pk meer of een top boven de 180.
In NL ga ik dat niet meer doen en als in bij de buren rijd dan zit er een koffer op het dak en fietsen op de trekhaak, dan vind ik bij een gunstige wind 150 wel de max. Maar eens, ergens zit het in mijn hoofd
Ik denk dat een superb nu ook niet goedkoper is dan een V60, hangt er wel vanaf welke versie je pakt en/of je beperkingen vanuit je werkgever hebt. Ik mag nu alleen nog maar EV of Hybrid met stekker. Bij dit bedrijf mag ik wat meer de vraag is of ik het ga doen. Ik hoef niet meer dan een V60. Top auto.
Maar voor een gelijk uitgeruste V60 of 3 serie betaal je nu 70, de andere kant is met 80 heb je een 5. Dan denk ik ook die 100 euro per maand maakt dan ook niet uit en dan heb ik beide ruimte en een topauto. of ik dan 700 of 800 aan bijtelling heb.
I4 is echt wel nog kleiner dan een V60, ik heb daar toen ook voor gekeken, maar toen konden ze me nog niet zeggen dat daar een trekhaak op kon.
Wel een mooie auto overigens en rijd ook goed.
Voorin biedt de V60 meer comfort. Het is een andere klasse een superb is qua maat een V90.
het is dus net hoe je verglijkt. De nieuwe superb vind ik denk ik wel mooier dan de passat
Of een superb in gelijk confi echt goedkoper is.... niet in 2022 mijn V60 was 54 en de superb kwam op 52 en dan had ik "maar 150" pk.
En niet de goede stoelen, die je uberhaupt niet bij VW skoda kan krijgen. Wel veel meer ruimte.
Die 180 begrenzing zit bij mij ook in mijn hoofd haha. Maargoed dan kijk ik realistisch, wat gebruik ik vaker 60 pk meer of een top boven de 180.
In NL ga ik dat niet meer doen en als in bij de buren rijd dan zit er een koffer op het dak en fietsen op de trekhaak, dan vind ik bij een gunstige wind 150 wel de max. Maar eens, ergens zit het in mijn hoofd

Ik denk dat een superb nu ook niet goedkoper is dan een V60, hangt er wel vanaf welke versie je pakt en/of je beperkingen vanuit je werkgever hebt. Ik mag nu alleen nog maar EV of Hybrid met stekker. Bij dit bedrijf mag ik wat meer de vraag is of ik het ga doen. Ik hoef niet meer dan een V60. Top auto.
Maar voor een gelijk uitgeruste V60 of 3 serie betaal je nu 70, de andere kant is met 80 heb je een 5. Dan denk ik ook die 100 euro per maand maakt dan ook niet uit en dan heb ik beide ruimte en een topauto. of ik dan 700 of 800 aan bijtelling heb.
I4 is echt wel nog kleiner dan een V60, ik heb daar toen ook voor gekeken, maar toen konden ze me nog niet zeggen dat daar een trekhaak op kon.
Wel een mooie auto overigens en rijd ook goed.
Toen ik mijn Superb bestelde, was de de V60 echt een stuk duurder in de lease. De V60 kon ik kaal nemen en de Superb met alle opties die ik wilde (zowat alles behalve leer en pano-dak). Dit is wel in België (waar Volvo 2de hands niet zo sterk gewild is als in Nederland)
De i4 is inderdaad een stuk kleiner (maar ik zou met een Golf qua ruimte ook best toekomen, zelfs met een Polo denk ik). We zijn nog maar met 2, de fiets moet erin kunnen en dat is het dan wel.
Ik had op de shortlist:
- Polestar 2 single motor, long range, full option. Die reed meer als een Polo, echt klasse lager, veel lawaai en niet echt snel (wel 205 topsnelheid
)
- VW ID7, standard range, full option (behalve pano dak): Wat reed dat ding saai, niet snel (en volledig buiten adem eens boven de 100km/u), deze wilde ik echt leuk vinden, al heel mijn leven een VW/Skoda rijden (op een Astra en CLA na, van beiden was ik niet tevreden)
- BMW i4 eDrive 40: echt mooie auto (behalve die gril), mooi interieur, goede stoelen. Belangrijkste: het rijden is echt super, spelen met de achterkant. Budget maximaal gerokken en nauwelijks opties (kleine wielen, geen M-pakket, wel elektrische stoelen, radar cruise en comfort pakket). In het rood met rode zetels
De i4 is inderdaad een stuk kleiner (maar ik zou met een Golf qua ruimte ook best toekomen, zelfs met een Polo denk ik). We zijn nog maar met 2, de fiets moet erin kunnen en dat is het dan wel.
Ik had op de shortlist:
- Polestar 2 single motor, long range, full option. Die reed meer als een Polo, echt klasse lager, veel lawaai en niet echt snel (wel 205 topsnelheid

- VW ID7, standard range, full option (behalve pano dak): Wat reed dat ding saai, niet snel (en volledig buiten adem eens boven de 100km/u), deze wilde ik echt leuk vinden, al heel mijn leven een VW/Skoda rijden (op een Astra en CLA na, van beiden was ik niet tevreden)
- BMW i4 eDrive 40: echt mooie auto (behalve die gril), mooi interieur, goede stoelen. Belangrijkste: het rijden is echt super, spelen met de achterkant. Budget maximaal gerokken en nauwelijks opties (kleine wielen, geen M-pakket, wel elektrische stoelen, radar cruise en comfort pakket). In het rood met rode zetels


-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14536
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Klopt NL en België kan wel schelen. In mijn geval was het sportline station met eigenlijk bijna alles erop en bij Volvo een R design, dat is nagenoeg gelijk.
Van die drie sowieso de i4, polestar is niet slecht, maar precies wat je zegt.
De id,s bij volkswagen zelf zeggen ze gewoon dat het slechte auto,s zijn die je niet moet kopen, dat zegt genoeg.
I4 (en i5) is een van de beste auto s die electrisch is, niet te verwarren met de beste EV dat zijn echt andere.
Van die drie sowieso de i4, polestar is niet slecht, maar precies wat je zegt.
De id,s bij volkswagen zelf zeggen ze gewoon dat het slechte auto,s zijn die je niet moet kopen, dat zegt genoeg.
I4 (en i5) is een van de beste auto s die electrisch is, niet te verwarren met de beste EV dat zijn echt andere.
Onderhoudsbeurt Peugeot 208 4 jaar of 20.000km prijs €650,- Koekkoek bougies á€40,00 P/st.
Peugeot heeft vaste tarieven zie website, echter is een basis beurt €295,00 oftewel olie/filter en verder niets bijzonders.
Heb toch het gevoel dat je door een merk garage getild wordt.
Peugeot heeft vaste tarieven zie website, echter is een basis beurt €295,00 oftewel olie/filter en verder niets bijzonders.
Heb toch het gevoel dat je door een merk garage getild wordt.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.