Korte cranks - 165mm cranks van Pogacar
-
- Forum-lid HC
Dat laatste kan -:)
Maar heel veel wat op de MTB werkt, dat werkt ook op de weg. Hoe "slecht" rijd een gravelbike met wegwielen. Velen vinden dat de fijnere fiets.
De stijlere zitbuis met name voor de grotere maten van 56 a 58.
Kortere crank wordt door sommige makkelijk over gesproken. Maar als je denk dat 1cm kortere crank niet zo veel doet. Als ik het omdraai, zet je stuur 1 cm lager, dan vinden we dat ineens veel terwijl het voor je heuphoek nagenoeg hetzelfde is.
Maar heel veel wat op de MTB werkt, dat werkt ook op de weg. Hoe "slecht" rijd een gravelbike met wegwielen. Velen vinden dat de fijnere fiets.
De stijlere zitbuis met name voor de grotere maten van 56 a 58.
Kortere crank wordt door sommige makkelijk over gesproken. Maar als je denk dat 1cm kortere crank niet zo veel doet. Als ik het omdraai, zet je stuur 1 cm lager, dan vinden we dat ineens veel terwijl het voor je heuphoek nagenoeg hetzelfde is.
-
- Forum-lid
Waarom zou dat niet kunnen?daniel1975 schreef: ↑26 feb 2025 09:27 Ik vraag het mij af. Kun je daar ook nog een fatsoenlijk sprintje mee trekken?
- thestudent
- Forum-lid HC
Daar is minder toe overlap en het niet raken van de baan ook een belangrijke factor.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
- Forum-lid HC
Ja maar mocht een langere crank beter/sneller sprinten, dan hadden ze wel iets aangepast.
-
- Forum-lid HC
Je moet het in het geheel gaan zien, we gaan eindelijk echt goed kijken naar de hele houding van een fietser en niet de halve.
Een kortere crank is daarin een hele grote factor. Nog nog een andere maatvoering voor frames en veel beter kijken naar vooral de grotere maten.
Kleine personen zitten vaak alles in een klein frame te proppen en wat grotere rijders moeten met veel spacers en/of lange zadelpennen en korte stuurpennen aan de gang. Ze kunnen daar echt een slag in maken. Pina is al goed begonnen.
De meeste mensen hebben veel meer baat bij ruimte dan bij een enorm compacte/aero houding. Als je fijn rijd op een 38cm stuur is dat natuurlijk super. Maar dat is wel voor de happy few. De meeste zitten en rijden veel beter met 42 of zelfs 44cm
Een kortere crank is daarin een hele grote factor. Nog nog een andere maatvoering voor frames en veel beter kijken naar vooral de grotere maten.
Kleine personen zitten vaak alles in een klein frame te proppen en wat grotere rijders moeten met veel spacers en/of lange zadelpennen en korte stuurpennen aan de gang. Ze kunnen daar echt een slag in maken. Pina is al goed begonnen.
De meeste mensen hebben veel meer baat bij ruimte dan bij een enorm compacte/aero houding. Als je fijn rijd op een 38cm stuur is dat natuurlijk super. Maar dat is wel voor de happy few. De meeste zitten en rijden veel beter met 42 of zelfs 44cm
-
- Forum-lid
Zadel hoeft maar 2cm omhoog, dat kan een frame heus wel aan.
Lager BB (want kortere cranks) bij kleine framematen zou inderdaad een logische volgende stap zijn.
"Everybody bought a new bike!!!!"
https://youtu.be/Jj0uBQ7j5c4

En cadans is natuurlijk nooit een doel op zich.
Lager BB (want kortere cranks) bij kleine framematen zou inderdaad een logische volgende stap zijn.
"Everybody bought a new bike!!!!"
https://youtu.be/Jj0uBQ7j5c4
Ik lees nergens een magische onverklaarbare invloed van cranklengte anders dan gewoonGain Ratio toch?

En cadans is natuurlijk nooit een doel op zich.
-
- Forum-lid
AASHTA!
* As Always, Sheldon Has The Answer
* As Always, Sheldon Has The Answer