Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Korte cranks - 165mm cranks van Pogacar

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 28 feb 2025 09:46

Welke rek oefeningen doe jij? Ik ben net begonnen want ik word echt té stijf.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 28 feb 2025 09:47

De eerste keren hardlopen voelt ook vreselijk in de heupen. Flexibiliteit in de heupen dmv stretchen - yoga - en speciale core oefeningen zijn altijd goed. Nu neem ik wel aan, dat als je met kortere cranks gaat fietsen de heuphoek en acute heup belasting afnemen.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Mehekachtohapi
Forum-lid

Gebruikersavatar Mehekachtohapi 28 feb 2025 10:37

daniel1975 schreef: 28 feb 2025 09:46 Welke rek oefeningen doe jij? Ik ben net begonnen want ik word echt té stijf.
Broekie, je bent nog geen 50! :mrgreen:

Ik ben net weer begonnen met de rekkingsoefeningen die ik met m'n schaatsers altijd meedeed. Ook ik heb het hard nodig! Zeker als ik weer ga fietsen. Ik merk nu al met 1x per week schaatsen en rekken dat ik makkelijker beweeg.

Opwarmen (!) met snel knieheffen, dribbelen op de plaats en daarna lunges en squats. Dan rekoefeningen van onder naar boven: achillespezen, kuiten, hamstrings, bovenbenen, bovenbeen+heup, binnenkant dijbenen, liezen, onderrug, schouders, armen, nek.

Online zijn er best veel oefeningen te vinden.

On-topic: ik rij zelf met 172,5 cranks en heb een tijdje met 170 en 175 gereden. 175 kon ik niet aan wennen en 170 voelde minder fijn dan 172,5. Voelde als een te klein molentje. Ik zit zelf vrij ver naar voren (0 of 1 cm set-back) en maximaal 1 cm spacers op racy frames. Last van mijn heupen (slijmbeursontsteking) heb ik wel gehad, maar dat had een andere oorzaak.
Maar ik ben wel benieuwd wat kortere cranks nou echt opleveren.

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 28 feb 2025 10:48

daniel1975 schreef: 28 feb 2025 09:46 Welke rek oefeningen doe jij? Ik ben net begonnen want ik word echt té stijf.
-Spiderman lunges
-Child's pose
-Pigeon Pose,
-Klerenmakerzit, maar dan de voeten op de andere knie leggen.
-Met een hard balletje je glutes los masseren (voelt in het begin echt niet prettig :lol: )

https://www.youtube.com/watch?v=l3flN43z-EQ

Daarnaast nog allemaal core oefeningen (plank, side plank, abwheel rollout, abductie oefeningen)

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 28 feb 2025 11:04

Kornuit schreef: 28 feb 2025 09:12
thestudent schreef: 27 feb 2025 07:35 Bij al dat gehamer over heuphoek en belasting op hipflexors mis ik nogal dat je die spiergroepen prima kan trainen en rekken met core stability oefeningen. Een grote groep fietsers heeft gewoon een te zwakke core stability, nu neem je problemen weg door de beweging rondom de heup te verkleinen.
In mijn ogen is dit gewoon symptoombestrijding ipv een echte oplossing van het probleem. Uiteindelijk gaan de spieren rondom je heup zich nog meer instellen op die kleine bewegingshoek en ga je alleen maar vaster zitten dan je al deed.
Rake woorden.

Sinds ik ook hardloop naast het fietsen, ben ik er achter gekomen dat ik in al die jaren fietsen behoorlijk stijf in de heupen, billen etc ben geworden en een zwakke core. Dit kwam aan het licht doordat mijn ITB wat ging zeuren. Ben nu gericht met rek oefeningen bezig en de heup/bil spieren versterken. Als je ziet hoeveel rendement al haalt na 3 weken gericht rekken, dat is enorm. Bij wielrennen wordt een onbalans wel opgevangen, maar bij hardlopen niet.
Voor een deel van ons geld dat, maar bv bij mij is de core sterk zat.
Bij mij persoonlijk zit het veel meer in flexibiliteit, altijd al geweest en midden 40 gaat dat echt spelen.
Yoga is daar echt heel goed voor maar ik moet zeggen dat ik niet verder kom dan een paar keer per week 10 minuten rekken op het kleed.

Op de fiets kom je ook een eind met core. Maar dan komt toch mijn relaas. Veel racefietsers doen gewoon niks op die fiets, zitten zitten en nog een zitten, gaa nou staan dat viaduct op duinpan op en uit de bocht ook regelmatig. Ten eerste spaar je je rug en ten tweede sterk je je core aan.

Wat bij mij eigenlijk het best werkt om de balans goed te houden is trail wandelen of hardlopen. hardlopen op asphalt gaat mis bij mij, veel te zwaar, maar dat komt daar enkels met speling.

Goede oefeningen Kornuit!

Je kan ook je Core wel testen, ga planken, ga je binnen 90seconde trillen dat kan het een stuk beter, haal je de 60 seconde niet is het echt te slap. Je zou met een beetje training makkelijk de 3 a 4 minuten moeten halen

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 28 feb 2025 11:11

Ja die core maak je ook snel stappen mee. Toen ik begon met planken was het na 60sec wel klaar. Side plank 20 seconden. 3 weken later haal ik nu zonder moeite 2.5min plank en 1min side plank per zijde. De truc met core en vooral rekken is dat je het zeer regelmatig moet doen. Vooral het rekken kan je wel beginnen met 2x per dag te doen (ochtends en avonds). Core kan je om de dag wel trainen en als het wat gewoon is elke dag 10-15min meepakken.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 28 feb 2025 11:19

Weet je wat het vaak is, ik houd het bij mij :-)
Als alles goed gaat schieten die oefeningen erbij in en dan vergeet ik het weer en ga ik weer beginnen als ik last krijg.
Nu snap ik uiteraard dat dit precies verkeerd om is, maar dat is wel de werkelijkheid.

Sinsd januari een gezins abo op de sportschool hier 200m vandaan, dat is wel lekker. Ben al paar keer gewoon maar 20 minuten gegaan, puur voor rug en rekken.

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 28 feb 2025 11:57

wasbeer2006 schreef: 28 feb 2025 11:19 Weet je wat het vaak is, ik houd het bij mij :-)
Als alles goed gaat schieten die oefeningen erbij in en dan vergeet ik het weer en ga ik weer beginnen als ik last krijg.
Nu snap ik uiteraard dat dit precies verkeerd om is, maar dat is wel de werkelijkheid.

Sinsd januari een gezins abo op de sportschool hier 200m vandaan, dat is wel lekker. Ben al paar keer gewoon maar 20 minuten gegaan, puur voor rug en rekken.
Dat heb ik dus ook, maar ik wil er nu een soort routine van maken...ochtends even na het ontbijt en avonds even na het avondeten. Ik heb thuis een mini sportschool, dus moet ik het ook maar preventief gebruiken.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 28 feb 2025 12:00

Kornuit schreef: 28 feb 2025 09:12
thestudent schreef: 27 feb 2025 07:35 Bij al dat gehamer over heuphoek en belasting op hipflexors mis ik nogal dat je die spiergroepen prima kan trainen en rekken met core stability oefeningen. Een grote groep fietsers heeft gewoon een te zwakke core stability, nu neem je problemen weg door de beweging rondom de heup te verkleinen.
In mijn ogen is dit gewoon symptoombestrijding ipv een echte oplossing van het probleem. Uiteindelijk gaan de spieren rondom je heup zich nog meer instellen op die kleine bewegingshoek en ga je alleen maar vaster zitten dan je al deed.
Rake woorden.

Sinds ik ook hardloop naast het fietsen, ben ik er achter gekomen dat ik in al die jaren fietsen behoorlijk stijf in de heupen, billen etc ben geworden en een zwakke core. Dit kwam aan het licht doordat mijn ITB wat ging zeuren. Ben nu gericht met rek oefeningen bezig en de heup/bil spieren versterken. Als je ziet hoeveel rendement al haalt na 3 weken gericht rekken, dat is enorm. Bij wielrennen wordt een onbalans wel opgevangen, maar bij hardlopen niet.
Zozo . . . ITB wordt opgelegd aan jongeren van niet-westerse afkomst die voor de eerste keer, of voor meerdere lichte vergrijpen met justitie in aanraking komen. 😲
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 28 feb 2025 12:45

thestudent schreef: 27 feb 2025 07:35 Maar de piekbelasting op de spieren is juist hoger ipv lager aangezien hetzelfde werk over een kortere rotatie afstand wordt voltooid.

Vroeger waren het langere cranks (indurain 180, ullrich 177.5 ) nu zijn het kortere cranks. En dat vertaalt zich dan de hele tijd in extremen. Dus nu zijn het ook meteen 155mm cranks. Uiteindelijk komen we dan weer uit op gemiddelde lengte cranks.... ten minste voor iedereen die zich niet dagelijk in extreme aero posities vouwt en gewoon een rondje fietst. Er is zeker wat te zeggen voor een grotere range aan lengtematen omdat vaak de kortste makkelijk beschikbare maten (165) nog te lang zijn voor de korte medemens ( korter dan 165 ).

Bij al dat gehamer over heuphoek en belasting op hipflexors mis ik nogal dat je die spiergroepen prima kan trainen en rekken met core stability oefeningen. Een grote groep fietsers heeft gewoon een te zwakke core stability, nu neem je problemen weg door de beweging rondom de heup te verkleinen.
Zeker als je extremere heuphoeken bekijkt, gaat het om meer dan alleen de spieren. Uiteindelijk ga je ook je ingewanden wat samendrukken wat longinhoud en blijkbaar zelfs voedselopname negatief kan beïnvloeden.

Ik denk dat het bij de klassementsrenners vooral gedaan wordt om de tijdrit te verbeteren. Vanwege de UCI regelementen rondom zadelsetback, lopen ze daar echt tegen de limieten van de heuphoek aan. Voor een paar procent van de afstand van een grote ronde gaat het alleen niet werken, dan moet je al gewend zijn aan die korte cranks denk ik.

Voor ons maakt het niks uit, behalve wat psychologisch effect, maar dan kan je ook een rode fiets nemen. Die zijn ook sneller.
Campagnolo Ultra Dork

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 28 feb 2025 12:59

Het gaat inderdaad om meer, ruimte, ook om je fiets te besturen, hoe meer ruimte hoe beter dat gaat.
Zeker gravel en MTB een enorme pre.

Dat het niets uitmaakt ben ik niet met een aantal eens, voor jullie misschien niet, maar naast mijn Berk lupine staat de kortere crank op een gedeelde eerste plaats met beste verbeteringen van de laatste 10 jaar.

Door lange benen zit ik veel meer op de grens met alles dan het gros hier. Ook op de MTB, niet erg, maar dan is een kortere crank echt een gamechanger.
Maar uiteraard is dat persoonlijk. Nu hebben we hier een dicussie over net als alle veranderingen. Maar over vijf jaar rijd iedereen met kortere crank en hoor je er niemand meer over.

Dan kunnen we het hebben over de volgende twee veranderen een (veel) stijlere zitbuishoek en een wat flauwere balhoofdhoek en op nummer twee betere sturen die passen bij de mensen die er op rijden, want voor de gemiddelde rijder klopt daar weinig van.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 28 feb 2025 13:15

Dan zal de UCI toch eerst de regelementen moeten aanpassen, want met de huidige zitbuishoeken kun je je zadel al illegaal ver naar voren zetten. Luiere balhoofdhoeken zijn voor de racefiets nauwelijks interessant, alleen een klein beetje om ruimte te bieden aan bredere banden. Afdalingen op de weg zijn niet stijl genoeg.
Ik denk dat jij teveel MTB'er met een racefiets bent ;) .
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie