Titanium fietsen
-
- Forum-lid
- Berichten: 942
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Je wil een fiets waarmee je op elk terrein kunt fietsen maar mag niet te log aanvoelen.
Dat doen dus de meeste gravelfietsen, wat jij zoekt is meer een allround racer of een gravelracer.
Ik zou dan voor die Zephyr gaan en max 35mm banden gebruiken, voor dat af en toe off-road rijden van je... (daar heb je geen 40mm voor nodig!)
Heb zelf een gravelracer met 35mm Terra Speed banden en heb niet het gevoel ergens te kort te komen op onverhard, wanneer het baggeren of echt los zand wordt zal dat wel wat problemen geven.
Dat doen dus de meeste gravelfietsen, wat jij zoekt is meer een allround racer of een gravelracer.
Ik zou dan voor die Zephyr gaan en max 35mm banden gebruiken, voor dat af en toe off-road rijden van je... (daar heb je geen 40mm voor nodig!)
Heb zelf een gravelracer met 35mm Terra Speed banden en heb niet het gevoel ergens te kort te komen op onverhard, wanneer het baggeren of echt los zand wordt zal dat wel wat problemen geven.
-
- Forum-lid
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 02 jan 2014 22:13
Ik heb de J.Guillem Atalaya, met GRX820 mechanische 12-speed en 48/31. Op 32mm racebanden en 40mm gravelbanden. En spd pedaaltjes. Ik zeg: nix meer aan doen, voldoet uitstekend aan al m’n wensen. Heeft wel een iets meer racy geometrie.
Ik merk vooral het verschil in de derailleur. De GRX heeft een clutch om de ketting echt een stuk strakker te houden waar de 105, of in mijn geval Ultegra dat niet heeft.
Basso Diamante - Canyon Grizl
-
- Forum-lid
- Berichten: 942
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Wanneer je vooral op het vlakke de fiets gebruikt, zou ik voor een 105 groep gaan met een race cassette, zeker vanwege de kleine stapjes van de cassette.
Bij een GRX groep krijg je een cassette met grote stappen tussen de kransjes die too much is op het vlakke (weg/onverhard).
Bij een GRX groep krijg je een cassette met grote stappen tussen de kransjes die too much is op het vlakke (weg/onverhard).
"...Waar ben ik naar op zoek ? Eigenlijk een duurzame fiets voor lange afstanden, bikepacken en met de mogelijkheid om af en toe off-road mee te gaan. ...De Rowtag kunnen uiteraard veel bredere banden in, maar vond ik wat logger rijden. Ik ben niet echt op zoek naar een Gravelbike,..."
@ bever: Je wilt wel bikepacken en andere fratsen offroad, maar je wilt geen gravelbike? Wat wil je dan?
En tuurlijk kan je met 35 mm een grindpad af, dát lijkt mij geen probleem. Maar 50 km of meer offroad dan wikl je wel wat bredere banden voor comfort.
@ bever: Je wilt wel bikepacken en andere fratsen offroad, maar je wilt geen gravelbike? Wat wil je dan?
En tuurlijk kan je met 35 mm een grindpad af, dát lijkt mij geen probleem. Maar 50 km of meer offroad dan wikl je wel wat bredere banden voor comfort.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander
-
- Forum-lid
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 02 jan 2014 22:13
Ik had voor deze J.Guillem Atalaya (2024) een………J.Guillem Atalaya (2018) met 2x11 Shimano Ultegra r8000 (50/34), omdat GRX toen nog niet bestond. Omwille van de “stapjes” had ik daar zelfs een 14-28 cassette op geschroefd. Dat was wel lekker, moet ik zeggen.
Maarrrrrr, ik heb eerlijk gezegd nog niet de behoefte gevoeld bij de GRX 12-speed om uit te zoeken of ik een soortgelijke cassette kan monteren. Ik zal het eens een keertje uitzoeken.
En voor de rest: ik vind mechanisch GRX 12 speed net zo lekker schakelen en remmen als Ultegra 11 speed. De extra clutch- veerspanning houdt de ketting strak. De shifters van de GRX voelen wel lekker robuust(er) aan. Ervaring met 105 heb ik niet.
dat probeer is dus uit te zoeken met jullie hulp (waarvoor dank). Het antwoord id eigenlijk al voorbij gekomen: een Gravelracer

Bikepacken doe ik eigenlijk altijd op asfalt, waar rijd jij op ?
Een gravelbike hoéft niet log aan te voelen, he?
En met 40mm Panaracer GK slick of Semi. G-one Speed of G-one Allround heb je een prima setje gravelbanden die op asfalt én licht offroad zich prima redden.
Grote voordeel van titanium (en staal) is een comfortabel en stil frame. Is mij persoonlijk meer waard dan een lichtvoetig (nerveus) karretje.
Als je je fiets breed inzetbaar wilt hebben, zou ik een titanium frame voor 40/45mm banden aanschaffen.
Zelf gravel dagtochten en wat langere fietsvakanties over iedere ondergrond die je maar bedenken kan. Asfalt, bospaden, gravel, grasstroken, maar ook wat meer ruiger terrein als het echt niet anders kan. In routes van 1000 km kan ik niet iedere meter ondergrond controleren.
Recent een titanium frame bij Waltly laten maken op basis van een Curve Big-Kevin en mijn eigen WiND56. Deze fiets wilt vooral rechtuit, maar voelt niet aan als een lompe tank.

Grote voordeel van titanium (en staal) is een comfortabel en stil frame. Is mij persoonlijk meer waard dan een lichtvoetig (nerveus) karretje.
Als je je fiets breed inzetbaar wilt hebben, zou ik een titanium frame voor 40/45mm banden aanschaffen.
Zelf gravel dagtochten en wat langere fietsvakanties over iedere ondergrond die je maar bedenken kan. Asfalt, bospaden, gravel, grasstroken, maar ook wat meer ruiger terrein als het echt niet anders kan. In routes van 1000 km kan ik niet iedere meter ondergrond controleren.
Recent een titanium frame bij Waltly laten maken op basis van een Curve Big-Kevin en mijn eigen WiND56. Deze fiets wilt vooral rechtuit, maar voelt niet aan als een lompe tank.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander
Ben in het bezit van een zephy en heb met 30 mm pirelli banden nog 5 mm aan elke kant ruimte op mavic krysium velgen
Zou gewoon eens vragen of je mag uitproberen bij de fietszaak hoe het er uit ziet als ze er een 38 mm gravelband op leggen of je nog voldoende ruimte hebt.
Rijdt in elk geval super mijn van nicolaes zephyr
Zou gewoon eens vragen of je mag uitproberen bij de fietszaak hoe het er uit ziet als ze er een 38 mm gravelband op leggen of je nog voldoende ruimte hebt.
Rijdt in elk geval super mijn van nicolaes zephyr
inmiddels is de shortlist teruggebracht naar 4 types
de VN Zephyr of Rowtag of
de JG Orient of Atalaya.
Ik ben er eindelijk uit dat ik eigenlijk op zoek ben naar een Gravel-Racer waar ik in de winter de rest van de groep mee kan bijhouden (bijv. bij een Winterelfstedentocht), maar waar ook de mogelijkheid voor 40+ mm banden voor bestaat voor een uitstapje over het grind. Dus de Zephyr en de Orient vallen af.
Vandaag beide modellen gezien en de Atalaya is prachtig en ziet er qua geometrie ook wat minder log uit. De Rowtag is dan weer wat goedkoper. Keuzes blijven moeilijk. Keus xal ook afhankelijk zijn of de fiets met ene normale weg-groep (105) geleverd kan worden ipv een gravelgroep.
de VN Zephyr of Rowtag of
de JG Orient of Atalaya.
Ik ben er eindelijk uit dat ik eigenlijk op zoek ben naar een Gravel-Racer waar ik in de winter de rest van de groep mee kan bijhouden (bijv. bij een Winterelfstedentocht), maar waar ook de mogelijkheid voor 40+ mm banden voor bestaat voor een uitstapje over het grind. Dus de Zephyr en de Orient vallen af.
Vandaag beide modellen gezien en de Atalaya is prachtig en ziet er qua geometrie ook wat minder log uit. De Rowtag is dan weer wat goedkoper. Keuzes blijven moeilijk. Keus xal ook afhankelijk zijn of de fiets met ene normale weg-groep (105) geleverd kan worden ipv een gravelgroep.
Kijk goed naar de voor jou geschikte geometrie. Voor een VN Rowtag met 105: informeer even bij Leisure World in Dronten. Daar is elke afmontage mogelijk, met redelijke prijzen.. Heb de Rowtag zelf daar gekocht en vandaag (weer) een medefietser naast me met complimenten. Lijkt toch dat er een grote groep is die titanium kan waarderen
.
Die JG is inderdaad als frame wel absurd veel duurder…
Succes met je keuze!
Die JG is inderdaad als frame wel absurd veel duurder…
Succes met je keuze!