Het grote auto-topic
9-3 for life baby! (275k km and still going strong). De tuning badge (jaja..) zit keurig achter het deurportier verstopt 

"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Ik vrees dat BMW gretig meedoet aan de besparingen want lees heel wat opmerkingen over de interieurafwerking en kwaliteit van de nieuwe X3 bv (lees: veel harde plastics, amper fysieke knoppen ...). Dat geldt ook voor de nieuwe 1 maar dan spreek je toch over een andere prijsklasse.wasbeer2006 schreef: ↑20 feb 2025 20:20 Je ziet dat audi een groot financieel probleem hebt, dat zie je bv aan de nieuwe A6, maar de meeste mensen zien dat niet.
Kijk naar de handgrepen een gat met plastic inleg, hele rechte panelen. Audi zag er altijd duur uit door scherpe vouwen en juist geen plastic inleg.
Je kan best een audi kopen, maar een vw prijs is eigenlijk nog te hoog voor die auto,s.
VAG positioneert alles een klasse te hoog en dat gaan ze nu eindelijk voelen.
BMW doet het momenteel als best met als enige een begrijpend aanbod aan modellen en type aanduiding.
Mercedes en zeker audi zijn echt de weg kwijt, ben benieuwd hoe lang audi deze type aanduiding vol gaat houden.
Oneven is benzine en even in EV? Wie heeft dat verzonnen zo dom.
Hard plastic is dan ook een prima materiaal voor auto-interieurs. Wellicht gebruiken ze het (mede) om gewicht te besparen?
Ik vraag mij af of er al mensen zijn die klagen dat hun carbon frame niet luxe en zacht aanvoelt...
Ik vraag mij af of er al mensen zijn die klagen dat hun carbon frame niet luxe en zacht aanvoelt...
Campagnolo Ultra Dork
Die laatste zin is een vreemde vergelijking. Een van redenen om een premiummerk (wat is dat trouwens

Zoals hierboven aangehaald is het wel een beetje een algemene trend, met name bij de 'gevestigde' premiummerken: bijna elk nieuw model wordt een beetje cheaper dan zijn voorganger (goedkopere materialen, besparing op aantal knoppen, alles in een touchscreen). Als je kijkt naar de Aziatische merken zoals Hyundai en Kia zie je dan eigenlijk net het omgekeerde (zonder dat ik er meteen een premiummerk van wil maken natuurlijk). Tip voor de liefhebbers: zet je even in de zetel met een van de reviews van autogefühl op youtube

-
- Forum-lid HC
Wel heel raar ben het met je eens dat je het overal ziet. Vijf jaar terug leek de top, nu glijden we af.
VAG spant wel de kroon wat mij betreft.
Een BMW voelt al niet aan als ee Volvo of mercedes, maar opzich vind het het altijd wel goed.
BMW heeft ook extreem grote naden.
Volvo vind ik met de nieuwe modellen ook echt tegenvallen. Heb in een EX90 gezeten. Ziet er prima uit maar voor dat bedrag verwacht ik wat anders. Een oudere XC90 geeft meer luxe gevoel.
Mercedes is me ook tegengevallen, goed het was een A klasse, maar een 1 serie of mini voelt echt veel beter aan.
Voor de aandrijflijn vond ik echt dramatisch bij de A180. En begin niet over instapper (55K) want dat ding is net zo duur as mijn V60 die vier klasse beter aanvoelt.
De budgettopper momenteel is een mini countryman in de private lease, dat is gewoon een X1 pak de cooper uitvoering en je hebt echt een dikke gezinsbak voor een redelijk bedrag.
VAG spant wel de kroon wat mij betreft.
Een BMW voelt al niet aan als ee Volvo of mercedes, maar opzich vind het het altijd wel goed.
BMW heeft ook extreem grote naden.
Volvo vind ik met de nieuwe modellen ook echt tegenvallen. Heb in een EX90 gezeten. Ziet er prima uit maar voor dat bedrag verwacht ik wat anders. Een oudere XC90 geeft meer luxe gevoel.
Mercedes is me ook tegengevallen, goed het was een A klasse, maar een 1 serie of mini voelt echt veel beter aan.
Voor de aandrijflijn vond ik echt dramatisch bij de A180. En begin niet over instapper (55K) want dat ding is net zo duur as mijn V60 die vier klasse beter aanvoelt.
De budgettopper momenteel is een mini countryman in de private lease, dat is gewoon een X1 pak de cooper uitvoering en je hebt echt een dikke gezinsbak voor een redelijk bedrag.
Er moet ontzettend veel in EV's geinvesteerd worden, daarnaast moeten er nogal wat claimpjes betaald worden ivm uitstootmisleiding. Om de winst toch op peil te houden, moet er bezuinigd worden. Dat betekent dat op allerlei fronten er met de kaasschaaf overheen gegaan wordt en alles aan en in de auto's minder wordt. De consument betaalt de prijs ervoor.
De vraag naar EVs (zeker aan de bovenkant van de markt) valt ook gewoon tegen, Euro 7 is uitgesteld en EVs 'moeten' dus minder. De EV in zijn eerste versies wordt ook gewoon niet gesmaakt door het publiek, te veel praktische nadelen. De Europese constructeurs hebben zichzelf in de voet geschoten door te ijveren voor het Euro 7 uitstel, en moeten nu op 2 benen hinken en opnieuw investeren in ICE. Volvo, Audi, Porsche, BMW, Lotus, hebben hun EV-strategie allemaal bijgesteld. Marges liggen lager dan ooit.

-
- Forum-lid HC
Bijna niemand koopt inderdaad een EV aan de bovenkant van de markt, terwijl die feitelijk gewoon goedkoop zijn een i7 voor nog geen 125K dat is geen geld. Wel een hoop geld maar in dat segment echt aan de onderkant. Terwijl het voor zo,n type auto eigenlijk de top is qua comfort en waar de EV echt tot zijn recht komt.
EV,s zijn in de lease wel weer goedkoop, maar daar wil de consument nog niet altijd aan, wel steeds meer.
De hybrids hadden al lang van de markt moeten zijn, maar juist die zijn het grootste succes, zeker in de zakelijk markt en niet alleen in NL.
Marges lager dan ooit en kortingen hoger dan ooit.
De investering in een EV gaat opzich nog wel. Motor en elektronica zijn super simpel. Het dure zit in de accu en capaciteit ervan.
Maar het onderhoud is ook een veel kleinere inkomsten bron en er moet veel meer garantie worden verleend. BMW geeft bv 700.000km garantie op de accu en er zijn er meer die 10 jaar of langer geven. Dat heb ik bij een brandstof nooit gezien
EV,s zijn in de lease wel weer goedkoop, maar daar wil de consument nog niet altijd aan, wel steeds meer.
De hybrids hadden al lang van de markt moeten zijn, maar juist die zijn het grootste succes, zeker in de zakelijk markt en niet alleen in NL.
Marges lager dan ooit en kortingen hoger dan ooit.
De investering in een EV gaat opzich nog wel. Motor en elektronica zijn super simpel. Het dure zit in de accu en capaciteit ervan.
Maar het onderhoud is ook een veel kleinere inkomsten bron en er moet veel meer garantie worden verleend. BMW geeft bv 700.000km garantie op de accu en er zijn er meer die 10 jaar of langer geven. Dat heb ik bij een brandstof nooit gezien
- daniel1975
- Forum-lid HC
Liggen de marges laag of maken ze gewoon niet de autos die mensen willen? En naast de praktische nadelen van de eerste EV's, ze zagen (zien) er ook gewoon niet uit. De ID3-4 zijn toch gewoon rijdende grijze mussen? En serieus onderstuurd. Mooiste vergelijk is de ID3 met de Cupra Born; exact zelfde auto, maar de Cupra veel meer smoel en luxer interieur.
En om het voorbeeld van Audi maar even te pakken: waarom is een Q4 minimaal 5K goedkoper in een vergeljkbare uitvoering dan een A5 met 150pk truttenmotortje? Auto van bijna 60K en dan 9.8sec 0-100....... een Golfje TDI uit 2013 deed dat nog significant beter. Moet die A5 dan compenseren voor de EV?
En om het voorbeeld van Audi maar even te pakken: waarom is een Q4 minimaal 5K goedkoper in een vergeljkbare uitvoering dan een A5 met 150pk truttenmotortje? Auto van bijna 60K en dan 9.8sec 0-100....... een Golfje TDI uit 2013 deed dat nog significant beter. Moet die A5 dan compenseren voor de EV?
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
- Forum-lid HC
Dat is bij elk merk voor een 318 betaal je dat ook. Met ons belastingstelsel is dat gewoon niet te verglijken met elkaar.
Er komt een hybrid met 272pk die heeft nagenoeg dezelfde prijs, dan liggen de kaarten al heel anders.
Ik vind het geen onaardige auto, maar alles staat of valt met de leaseprijs, dat is toch snel 70 a 80% van die markt.
Nieuwe passat gaat met een beetje spullen ook meteen naar 63 a 64 en ondanks dat het de beste passat ooit is en echt een keer goed gaat die niet de helft van de verkopen van de vorige houden. Iedereen wil hoog zitten en is bereid daar zomaar 10k extra aan uit te geven zonder extra kwaliteit. Een tiguan is een hoge golf voor passat prijs, nou dan wist ik het wel, maar de meeste niet.......
Er komt een hybrid met 272pk die heeft nagenoeg dezelfde prijs, dan liggen de kaarten al heel anders.
Ik vind het geen onaardige auto, maar alles staat of valt met de leaseprijs, dat is toch snel 70 a 80% van die markt.
Nieuwe passat gaat met een beetje spullen ook meteen naar 63 a 64 en ondanks dat het de beste passat ooit is en echt een keer goed gaat die niet de helft van de verkopen van de vorige houden. Iedereen wil hoog zitten en is bereid daar zomaar 10k extra aan uit te geven zonder extra kwaliteit. Een tiguan is een hoge golf voor passat prijs, nou dan wist ik het wel, maar de meeste niet.......
- daniel1975
- Forum-lid HC
Nieuwe Passat is té duur. De “normale” Passatrijder kan dit niet meer leasen. En dan is een Golf echt een stap terug tov de vorige Passat. Ik zou het vorige model Passat zo kopen: fantastische reisauto, nog steeds tijdloos en alle kinderziektes eruit. En fors goedkoper dan de nieuwe.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Mijn Passat ( vorig model ) heeft ons 2x laten staan op wintersport ( 1x met de TGV naar huis). Toen waren we er echt klaar mee na krap 3 jaar. Terug naar Volvo, waar ik eerder 12 jaar in reed - fijn en sans problemdaniel1975 schreef: ↑21 feb 2025 22:04 Nieuwe Passat is té duur. De “normale” Passatrijder kan dit niet meer leasen. En dan is een Golf echt een stap terug tov de vorige Passat. Ik zou het vorige model Passat zo kopen: fantastische reisauto, nog steeds tijdloos en alle kinderziektes eruit. En fors goedkoper dan de nieuwe.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless