Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

upgrade carbon-frame-wielset?

bakboord1
Forum-lid

bakboord1 07 feb 2025 09:13

Vaak kies je datgene dat je naderhand niet meer kunt veranderen.
Dat zou in dit geval het frame zijn. Wielen en eventueel groepset zou je na een paar jaar nog kunnen aanpassen.
Powermeter is voor mij een no-brainer (must) dus ga er van uit dat je die al hebt.
Zo niet dan zou ik daar het budget in stoppen.

Mijn fiets heeft bijvoorbeeld: aero cockpit, carbon zadelpen, powermeter, carbon wielen, ander zadel, ander stuurlint, bidonhouders, hide my bell, andere banden. Eigenlijk alleen het frame en groepset zijn nog origineel. Daarmee heb ik veel gewicht van mijn zware fiets afgehaald en mijn fiets gepersonaliseerd. Daar heb ik best veel plezier aan beleefd om dat te doen.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 07 feb 2025 09:17

Bijna niemand vervangt nog een groepset na een paar jaar.

Die "zware wielen" zijn volgens de site ook minder dan 1500 gram. Daar hoef je je allerminst voor te schamen. De dure optie doet er een onsje vanaf, maar blijkbaar dus voornamelijk in de naaf.
Campagnolo Ultra Dork

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 07 feb 2025 10:01

Dat gewicht in het frame merk je echt niet. Lichter carbon is ook niet per se sterker, juist gevoeliger voor impactschade en brosser vanwege hogere stijfheid. Dus ik zou het goedkopere frame nemen met de upgrades in zadelpen, stuur en stuurpen. Gewoon 105di2 en zelf de powermeter aanschaffen, al kan je een left only laten monteren af fabriek. De wielen upgrade zou ik zoals gezegd ook zelf lokaal in Nederland uitzoeken. De zadelpen upgrade naar carbon is een comfort upgrade die je wel merkt.

De grootste besparing van ultegra di2 naar 105di2 zitten in delen die je makkelijk kan wisselen. Crank, Cassette, remschijven zijn bij Ultegra zeker lichter.
de rest van het gewichtsverschil is echt marginaal. En 105di2 heeft een langere kooi zodat je ook tot een 11-36 cassette kan steken. Dat kan dan ook weer een voordeel zijn als je geen topklimmer bent.
Ik heb zelf 105di2 en de rotors zijn vervangen voor lichtere net zoals de cassette en binnenkort gaat de crank er ook uit voor een powermeter crank. ( ik wissel zelf nu liever niet van pedaalsysteem ).
105di2 schakelt minstens net zo goed qua voorderailleur als het oude 11sp di2, misschien is de nieuwe voorderailleur van ultegra iets sneller. Maar die 0.05s daar ga je in de praktijk niet veel van merken.

Maargoed iedereen is anders.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

MatthiasC
Forum-lid

MatthiasC 07 feb 2025 10:27

@critic

De linkershifter kan geregeld worden dat je de twee hendeltjes een andere functie kan geven.
De ene dient voor schakelen, zowel omhoog als omlaag. je hebt er eigenlijk maar een nodig want bij een dubbel voorblad wil je naar het andere blad, als het nu omhoog of omlaag is.
De andere kan je zo wijzigen dat ie dient om garmin of wahoo van scherm te doen wisselen.

Critic
Forum-lid

Critic 07 feb 2025 18:13

MatthiasC schreef: 07 feb 2025 10:27 @critic

De linkershifter kan geregeld worden dat je de twee hendeltjes een andere functie kan geven.
De ene dient voor schakelen, zowel omhoog als omlaag. je hebt er eigenlijk maar een nodig want bij een dubbel voorblad wil je naar het andere blad, als het nu omhoog of omlaag is.
De andere kan je zo wijzigen dat ie dient om garmin of wahoo van scherm te doen wisselen.

Merci! Mijn vrouw rijd met 105di2. Dus ik ga er eens even naar kijken

MatthiasC
Forum-lid

MatthiasC 14 feb 2025 15:07

bedankt voor jullie tips. ik heb gekozen voor het lichtere, stijvere frame, 105 di2 en de wielset met gewone spaken. de cranks worden onmiddellijk vervangen door ultegra die ik nu al heb wegens 165mm nodig. misschien later nog een upgrade van de remmen naar ultegra.

Plaats reactie